recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af IDE enheder i HTPC?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPlacering af IDE enheder i HTPC?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Emne: Placering af IDE enheder i HTPC?
    Sendt: 03-Juli-2006 kl. 13:21
Så har jeg endelig ferie, og kan komme igang med at forvandle min ældre PC til en HTPC for at se om det er noget jeg kan bruge til noget.

I den forbindelse vil jeg gerne høre, hvordan i anbefaler jeg placerer harddiske og optiske drev.

Jeg har 2stk 120GB harddiske og en DVD brænder og en CD brænder.
Jeg ved at sidstnævnte egentlig er overflødig, men nu hvor jeg har den og har plads til den kan jeg ligeså godt få den implementeret.

Jeg synes at have læst lidt modstridende rundt omkring.

Nogle siger at det er en god ide, at have de to hareddiske på hver sit IDE kabel, da det vil give hurtigere skrivning fra den ene disk til den anden.

Andre siger at en harddisk der sidder på samme kabel som et optisk drev dermed kommer til at køre ligeså langsomt som det optiske drev (det er vel ATA66, oder?).

Jeg regner med at lave en partition blot med windows XP (MCE + muligvis mediportal, hvis det ikke lige konflikter).

Resten af "disk1" kommer så til at indeholde de programmer og få spil der skal på.

"Disk2" vil jeg forsøge at holde "tom" til at optage på, og hvis der kommer andet derpå bliver det video og musik filer, ikke noget der skal "installeres".

Mit bundkort kan køre ATA100 (ikke 133), og jeg bruger runde ATA133 kabler.

Bør de to harddiske være på samme kabel eller på hver sit?

Senere kommer der nok lidt flere spørgsmål om hvad jeg skal bruge af drivere (det giver muligvis sig selv undervejs? Jeg er ret grøn på dette her )

Og hvor langt henne i processen, man kan sige "Her er min standardkonfiguration, som jeg laver et image af".

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2006 kl. 15:10
Og lige et lidt presserende tillægsspørgsmål, der ryger Off-topic.

Jeg frygter at mit ældgamle Typhoon surroundlydkort vilgive bøvl med MCE.

Det er nemlig i forvejen en større kamp, at få driverne instaleret i den rigtige rækkefølge til at få SPDIF til at virke. (og hardware accelleration har jeg aldrig set skyggen af fra det l*rt.

Hvis jeg skal have et godt og billigt lydkort der giver fin lyd i spil (EAX og hardware accelleration, tak) og samtidig kan overføre lyden ubehandlet til min surround receiver (til coax), hvad skal jeg så kigge efter?

Har for et par år siden haft købt et Audigy 2 ZS og det gjorde mit system ustabilt i et par spil (da det gamle lydkort kom i igen var det væk), men om det var pga en manglende formatering for at få det implementeret korrekt ved jeg ikke.

Kender ikke ret meget til andre mærker lydkort en Audigy, så det er svært at finde skidt og kanel.

Hvad kan i anbefale?

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2006 kl. 15:24

De to harddiske bør være på samme kabel på kanal1 mens de to optiske drev bør være på samme kabel på kanal2

Det er korrekt at sætter du en hardisk og et optisk drev på samme kanal, vil det nedsætte hastigheden af harddisken, men ikke til samme hastighed som det optiske drev, da meget andet end selve bushastigheden bestemmer hastighed.

Det er også korrekt at har man kun 2 harddiske og ingen optiske drev, kan man med fordel sætte dem på hver sin kanal for at optimere hastigheden, men den vigtigste hastighedsgevinst fås ved blot at have 2 fysiske diske fremfor 1 fysisk disk der evt. er delt op i partitioner. Det vigtigste er at der ved redigering læses fra og skrives til forskellige fysiske diske, det er betydeligt mindre vigtigt om disse diske er på samme ide kanal eller ej.

Så i dit tilfælde - de 2 diske sammen på kanal1 og de 2 optiske drev sammen på kanal2

Styresystem på disk 1 (evt. på en separat systempartition til OS og programmer, ikke noget der øger hastighed men kan forenkle reinstallation)  spil ligeledes på disk 1 (evt. partition2)

Mediafiler og optagelser lægges på disk2, mens der ved redigering med fordel kan benyttes en blanding af partition2 på disk1 og disk2, så original ligger på disk2, og temporærfiler skrives på disk1.

Det kan være svært at sige hvor langt henne i processen du skal lave image, da du ikke eksklusivt vil bruge den som mediacenter, men eks. også vil have spil på, men typisk installeres OS, alle nødvendige drivere og codecs, og nødvendig mediasoftware (redigering, brænding osv.)

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2006 kl. 15:34

Det vil ikke blive eksklusivt mediacenter, men jeg vil bestræbe mig på at begrænse det andet.

Jeg har en ok kraftig bærbar som jeg vil bruge som primær PC (men nogle spil vil nok også blive installeret på HTPC'en, og eventuelle større downloads vil også blive klaret på den, så den bærbare kan "klappe i" når jeg ikke just sidder foran den.
Ligeledes vil Office også blive installeret så større skriftlige opgaver kan skrives ved et ordentlig skrivebord og tastatur).

Så er der blot tilbage om jeg skal smide penge efter et nyt lydkort og hvilket, eller om jeg skal se om mit eksisterende l*rt kan klare det.
(jeg frygter det værste).

Mvh Michael
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu