|
Bruge surround back channel til center, hvordan? |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
jespera ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 17-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 106 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 15-Juni-2014 kl. 23:21 |
Ville høre om i kunne hjælpe mig :)
Jeg har et 5.1 setup Reciver: Onkyo 805 7.1 Effektforstærker: Rotel (trækker min 2 front HT Dali 850) Center: Dali Evidence C70 (denne HT har 4 indgange (bi-wire)) Bag HT: Dali lektor 1 Nu tænkte jeg om jeg ikke kan bruge mine surround back udgange 6.0 og 7.0 og tilslutte/bi-ampe til min center i for? Da jeg jo kun bruger et 5.1 setup. Vil det være muligt at bruge de sidste 2 kanaler og brokoble dem og så tilslutte dem i de 2 nederste indgange i min center (bas delen)? |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19569 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du skal i første ombæring lære hvad brokobling er. Det er en metode, hvor man udnytter to udgangstrin til en højttaler. Man bruger kun plusterminakerne og kobler højttaleren mellem dem.
Bokobling kræver at forstærkeren har de indbyggede kredsløb til bokobling, hvilket (i følge min viden) ikke mange surroundforstærkere har. Det kræver også at det er et forbandet stabilt udgangstrin man har i begge forstærkerkanaler, idet impedansen af højttaleren dybest set halveres (for udgangstrinnet). Det du tænker på er bi-amping, hvor hver forstærker bruges til hver sin halvdel af højttaleren. Om netop din forstærker kan det, står i manualen. Så det er manualen du skal konsultere.... Umiddelbart (uden at have læst manualen til din forstærker) vil jeg tro at det ikke kan lade sig gøre. Det er så også begrænset, hvad du vinder ved det. Klaus |
|
![]() |
|
jespera ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 17-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 106 |
Hej Klaus, mange tak for svar.
Ja nu når jeg lige har fået styr på alle udtrykkene efter at have læst dit svar, så var det jeg mente helt præcis, om jeg kunne bi-ampe og samtidig brokoble begge bagkanaler til min center, der er mulighed for at slå biamp til i menuen, var mere brokoble delen jeg ikke vidste om var muligt :) Men du siger det ikke rigtig giver noget, hvordan kan det være? Har det noget at gøre med at en reciver ikke er særlig strømstærk i forhold til en effekt? Så den falder bare i "watt" jo flere højtalere jeg kobler til den? Jesper |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19569 |
Jeps Kører du med 5 kanaler, kan du forstærker levere 160 W i hver kanal Kører du med 7 kanaler, løber strømforsyningen "tør" for kræfter og kan kun levere 120W i hver kanal http://www.soundandvision.com/content/bampw-600-series-speaker-system-and-onkyo-tx-sr805-av-receiver-ht-labs-measures-onkyo-tx-sr8 Klaus |
|
![]() |
|
Køre jo så også kun med 3 kanaler da jeg bruger Effektforstærker til fronterne. Men lige lege lidt med det her en af dagene :)
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
Og nej!! Du kan ikke bruge dine surround back udgange, til at bi-amp'e din centerhøjttaler!
M.v.h. |
|
![]() |
|
Hvorfor? Og heller ikk bare en af udgangene til de dybe toner?
|
|
![]() |
|
Eller det er måske helt forkert lyd jeg får til min center så? :-S
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
du kan godt bruge surround back / zone 2 til centeren, men det er en bøvlet løsning...
jeg vil forslå dig at købe en stereo effekt og smide på istedet.
|
|
![]() |
|
Har lige fået sparet op til en effekt til mine fronter. Så økonomien er ikke lige en en Effektforstærker mere lige pt. Derfor jeg gik med ideen om at bruge zone 2 som biamp til min center ind til der blev råd til en forstærker mere.
Havde egentlig tænkt det var en simpel løsning, som kunne udnytte min surround reciver mest mulig. Men lyder til det slet ikke er så nemt alligevel, men hvorfor er det at det er så bøvlet? Sådan jeg tænkte det kunne gøre var: Trække kabel fra center udgang + og - til 2 øverste terminaler i min center HT + og - Trække kabel fra kanal 6 udgang + og - og montere i de 2 nederste terminaler på min center HT + og - Og så i menuen på min reciver aktivere biamp funktion og derefter køre en audyssey kalibrering igennem systemet? |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Onkyo har ikke taget højde for sådan en konfiguration, så det vil ikke fungere.
|
|
![]() |
|
Ja så kan det jo ikke betale sig jeg roder mere med det :)
Hvordan er det effekten på sådan en reciver. Vil den levere lige så mange watt til hver kanal hvis jeg køre med 3 højtaler som hvis jeg køre med 5? Lad os sige jeg investere i 2 HT mere så jeg køre 7.1 i stedet. Vil det have nogen virkning på min center og 2 baghøjtaler som allerede er koblet til min reciver? Eller vil det bare udnytte de sidste kræfter i min reciver som alligevel ikke bliver brugt? |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |