recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til MCE - grafikfejl i selve MCE
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til MCE - grafikfejl i selve MCE

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til MCE - grafikfejl i selve MCE
    Sendt: 12-Juli-2006 kl. 13:33
Jeg har brug for hjælp!

Jeg er ved at rode med MCE for første gang.

For to dage siden formaterede jeg mit C-drev, og installerede MCE.

ALt kørte fint, og jeg fik sat MCE indstillingerne op og alt så godt ud.
Så fik jeg desværre fumlet med noget, som jeg ikke ville have fumlet med inden jeg fik lavet et image af disken.

Jeg valgte at formatere forfra (da det jo var gået ganske smertefrit).

Jeg har efter min overbevisning gjort det samme igen, og installeret det samme, men nu får jeg grafikfejl i selve MCE delen.

Det gør det ret umuligt at manøvrere.

(det ser ikke sådan ud permanent, men veksler alt efter hvor jeg peger musen hen.
Fx kan enkelte linier helt forsvinde når jeg peget på en bestemt (anden) linie, men være der når jeg peger på en tredie).

Jeg har installeret XP MCE, opdateret alt hvad den finder på Windows Update (på nær en hardware opdatering, som jeg ikke mener jeg har brug for).

Jeg har installeret nyeste nVidia grafikkort driver (91.31 international, som er fundet ud fra at jeg valgte at den skulle bruges til MCE).
En lydkort driver til mit nyindkøbte HDA Digital X-Mystique lydkort (står godt nok som Beta, men eneste ændringner i forhold til tidligere version, var fix imod BSOD i et par enkelte spil, og det var også den jeg brugte første gang).
Driver til mit Hauppauge PVR 150 tv kort (nyeste tilgængelige til MCE på Hauppauges UK site).
nVidia PureVideo Decoder.
Avast.

That's it!

Det virkede som sagt fint første gang.

Eneste ting jeg kan tro er anderledes ved næste formatering (og næste igen ) er måske rækkefølgen tingene er installeret.
Men alt det nævnte er installeret inden jeg overhovedet gik ind i MCE delen.
(og så har jeg valgt Quick format ved installationen her de andre gange fremfor almindelig format, kan det være det?)

Jeg har seriøst brug for en mulig forklaring, da det er ved at være ret frustrerende (især når jeg nu har set, at det har virket).
Er det noget der er kendt for MCE brugere?

Mvh Michael

Redigeret af Maggerholm - 12-Juli-2006 kl. 13:35
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2006 kl. 16:47
Du siger ikke hvad din htpc faktisk er sammensat af, mener grafikkort og andet.

Nå, men jeg har ikke set dit problem før men genkender godt problemet med at man roder med noget der får tingene til at gå skævt.

Det kunne godt være driverne til dit grafikkort. Det er jo slet ikke sikkert at de nyeste drivere fra nvidia også er det bedste bud. Det tror mange men det kører ikke med alle kort. Feks kan jeg ikke bruge de nye drivere. Der er fulgt en driver med til dit kort og den skulle du måske prøve i stedet.  Jeg så et andet sted at de nye drivere skabte vanskeligheder, så man ved jo ikke. Et grafik problem ligner det. (godt set!  :) )

Men det kunne også være en fejl i en fil til media center, det kunne opstå efter en fedtet finger eller måske en ridse, det ville jeg lige checke. Men i så fald plejer install nu at brokke sig.

Jeg bruger metoden med at lave en ghost backup i dos så snart jeg har sat xp op og før jeg installerer drivere og andet. Så kan jeg komme igen efter 5 minutter hvis noget går galt.  Men det kender du godt hvis jeg læser rigtigt?

Mvh ken

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2006 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Du siger ikke hvad din htpc faktisk er sammensat af, mener grafikkort og andet.

Grunden til at jeg undlod dette, var at det jo som sagt kørte perfekt i søndags, med nøjagtig samme hardware og software.

Det er en AMD Athlon XP 1800+
512MB ram
6600GT AGP grafikkort
ECS K7S5A bundkort
Hauppauge PVR 150 MCE kit

Det kunne godt være driverne til dit grafikkort. Det er jo slet ikke sikkert at de nyeste drivere fra nvidia også er det bedste bud. Det tror mange men det kører ikke med alle kort. Feks kan jeg ikke bruge de nye drivere. Der er fulgt en driver med til dit kort og den skulle du måske prøve i stedet.  Jeg så et andet sted at de nye drivere skabte vanskeligheder, så man ved jo ikke. Et grafik problem ligner det. (godt set!  :) )

Den driver der fulgte med på CD lavede netop grafikfejl, og jeg kunne ikke spille spil med drivere under 71.xx eller noget i den stil.
Ja jeg har blot prøvet med den nyeste nVidia driver, men det virkede som sagt problemfrit i søndags.

Men det kunne også være en fejl i en fil til media center, det kunne opstå efter en fedtet finger eller måske en ridse, det ville jeg lige checke. Men i så fald plejer install nu at brokke sig.

Ingen brok fra install nogle af gangene.

Jeg bruger metoden med at lave en ghost backup i dos så snart jeg har sat xp op og før jeg installerer drivere og andet. Så kan jeg komme igen efter 5 minutter hvis noget går galt.  Men det kender du godt hvis jeg læser rigtigt?

Mvh ken

Ja, jeg havde dog valgt at smide gfx-driver, lydkort driver, PureVide, og TV kort drivere ind, inden jeg vile lave det image, da jeg troede det var nødvendigt for at kunne lave indstilingerne i selve MCE delen.

Og ja, det der gik galt i søndags var jo selvfølgelig krillimillimeter før jeg ville lave det image.

Men jeg er ude i noget med om der har været fejl i de downloads jeg har hentet 2. gang, altså gfx-driver, lyddriver, TV kort driver mm (fik slettet dem efter første install).

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
Palmolive Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-Oktober-2004
Point: 177
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2006 kl. 20:10
Jeg har haft rigtig mange problemer med mit 6600GT kort under MCE - derfor har jeg idag et ATI X1600Pro (som ikke er super godt til MCE, men trods alt ikke giver fejl), men jeg ville prøve med et nvidia i 7000 serien istedet....
Samsung 52M87, H3126 | Denon DVD-3800BD (kodefri), AVR-4308 | Marantz SA-11S2 | Zune 80GB, ZuneHD 32GB
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2006 kl. 20:39
Oprindeligt skrevet af Palmolive Palmolive skrev:

Jeg har haft rigtig mange problemer med mit 6600GT kort under MCE - derfor har jeg idag et ATI X1600Pro (som ikke er super godt til MCE, men trods alt ikke giver fejl), men jeg ville prøve med et nvidia i 7000 serien istedet....

Kunne du beskrive lidt mere, hvad dine problemer var?

Så vidt jeg kan se, så burde det være godkendt til MCE, og det er ikke lige en udvej bare at købe nyt.

Mit pengetræ blomstrer ikke lige for tiden, og det er ikke vildt længe siden jeg købte dette kort (sådan føles det i hvert fald).

Jeg har nu formateret endnu engang, og lavet et image da alle opdateringer til Windows var installeret.
Da jeg fik installeret grafikkort driver var fejlen der igen, men ved at gå ind i det control panel program der følger med, og vælge kun en skærm forsvandt det.
Dog ryger frekvensen ned på 60Hz når jeg er i selve MCE delen, hvilket på min monitor medfører at billedet rykker en del til højre.

Det var heller ikke tilfældet i søndags (nu jeg tænker over det var det vist mandag aften det virkede, men det er vel mindre vigtigt ).

Mvh Michael
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2006 kl. 22:49
Er der nogle af Jer MCE brugere der kan tjekke om Jeres monitor også går ned og kører 60Hz når I starter selve MCE hardwaren?
(hvis I har en CRT skærm)

Det kan ses i monitorens OSD på nogle mærker.

Jeg er i tvivl om min gjorde det ved den vellykkede installation, men billedet var i hvert fald centreret (hvilket det ellers ikke plejer ved brug af 60Hz).

Og en refreshrate fix var ikke just løsningen på problemet.
(jo billedet blev centreret og den kørte 85Hz, men bare med sort skærm, og skulle tvinges frem ved fx tryk på Windows tasten efter hvert valg i MCE)

Mvh Michael
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2006 kl. 23:20
En tilføjelse til sagen.

Grafikfejlene i MCE forsvinder tilsynelandende når jeg går fra klon til enkelt skærm i GFX driveren (91.31)

En teori er nu, at 60Hz problematikken bunder i, at jeg denne gang var inde i MCE inden der blev installeret en egentlig GFX driver (for at tjekke om der var fejl inden GFX driver blev installeret.
Det kom jeg ikke langt med, da jeg fik at vide at "driveren" ikke var understøttet i MCE.
Så måske der på daværende tidspunkt er blevet sat en instilling, så MCE køre i 60Hz (som Windows kørte i på det tidspunkt).
Det er måske så ikke blevet ændret da jeg installerede den egentlige GFX driver.

Så næste skridt er nu at indlæse et image, hvor jeg havde grafikfejlene, men vist ikke havde 60Hz problematikken, og så se om det løser sig ved at ændre fra klon til enkelt skærm.

Jeg er ved at forstå hvad folk mener med at det kræver tålmodighed at  benytte et media center istedet for en recorder.

Godt man har ferie og en reocrder i forvejen.

(ja det er mig der er mest aktiv i min egen tråd, men finder jeg løsningen kunne det jo tænkes andre kunne drage nytte af det)

Mvh Michael

Redigeret af Maggerholm - 12-Juli-2006 kl. 23:21
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2006 kl. 23:36
Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Så næste skridt er nu at indlæse et image, hvor jeg havde grafikfejlene, men vist ikke havde 60Hz problematikken, og så se om det løser sig ved at ændre fra klon til enkelt skærm.

Jeg er ved at forstå hvad folk mener med at det kræver tålmodighed at  benytte et media center istedet for en recorder.

Godt man har ferie og en reocrder i forvejen.

(ja det er mig der er mest aktiv i min egen tråd, men finder jeg løsningen kunne det jo tænkes andre kunne drage nytte af det)

Mvh Michael

Pt ser det ud til at min teori holder.
Jeg kører igen 85Hz i selve MCE delen, og efter at have ændret fra Klon til Enkelt Skærm ser det ud til at fejlene er væk.

Så er ca 1½ dag spildt på grund af, at man lige skulle ind i MCE inden man huskede at ændre til enkelt skærm (hvilket var gjort i mandags efter at have leget lidt med de forskellige muligheder inden jeg overhovedet havde startet MCE delen.

Mvh Michael
Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Point: 1042
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2006 kl. 07:45

Tillykke med dine erfaringer  sådan er HTPC verdenen nu engang, det er ikke altid man synes der er en logisk forklaring på de fejl, der uundgåeligt opstår.

Men er der nogen speciel grund til at du kører klon af din skærm? Hvilken udgang bruger du til din MCE skærm?

Da jeg endnu havde min kontor pc til at være MCE, kørte jeg dual skærm, og MCE fandt faktisk selv ud af at placere sig på mit TV, som var forbundet med svideo. Det fungerede upåklageligt, når der ikke var nogen, der brugte PC'en, men hvis jeg sad og surfede (hvilket ikke burde betyde stort for performance) så stoppede billedet fuldstændig ved f.eks. en 'Googling'. Det blev hustru'en så tosset over, at jeg fik lov til at købe en dedikeret HTPC maskine.

Med venlig hilsen

Henrik Badsted

PS. Jeg tror sagtens at dit grafikkort kan bruges til MCE, jeg har kørt med et 5200 kort, uden problemer.

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2006 kl. 09:40
Jeg kører med dual skærm og tror også at det er din løsning. Ved dual skærm kan du justere de to skærme individuelt. Kører du klon skal de begge to køre laveste fællesnævner. Jeg her ingen problemer med at arejde på PC skærmen samtidig med at der både vises Film på fjernsynet og optages noget andet på den anden tuner. Jeg har sågar kørt en konvertering af en HD video samtidig.  Mit setup er en Pentium D og 1 gb ram. Nvidia 6700 (husker ikke version af driveren, men jeg har haft ver. 91.31 installeret og kørende) lige nu har jeg et DBV-T kort i, men før var det en PVR500. Når du har dual skærm kørende kan det måske være relevant at sætte dit TVs opløsning op til den fysiske opløsning TVet har. Mit er et ældre 42" Philips Plasma som er sat til 548 * 480 hvilket giver det bedste resultat
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2006 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af Badsted Badsted skrev:

Men er der nogen speciel grund til at du kører klon af din skærm? Hvilken udgang bruger du til din MCE skærm?

Ja der er en meget speciel grund tila t den stod til Klon.
Det var deafult da jeg installerede driveren.

Mandag da det hele virkede havde jeg rodet med dette inden jeg overhovedet kom til MCE delen (da jeg var lidt nervøs for at kaste mig ud i MCE delen, da jeg slet ikek viste hvad det indebar, og om det var vigtigt at have alt på plads inden jeg begyndte indstillingerne).

Da jeg så fik lavet en lille fehler, og måtte starte forfra, vidste jeg jo hvad jeg skulle stilel på i MCE, og kastede mig lige over det uden at ændre på default indstillingen mht klon/dual/enkelt skærm, og så var der grafikfejl.

Jeg foretrækker faktisk enkelt skærm (indtil videre), og så selv skifte når det bruges på TV'et, så det var bare en forglemmelse ikke at rette det (kunne jo ikke lige forestille mig, at det kunne have så meget betydning), og det voldte så en hulens masse problemer.

Om jeg med tiden skifter til Dual ved jeg ikke.
Det kommer nok an på hvor meget jeg kommer til at bruge MCE (det er blot tænkt som backup til min recorder), og hvor meget bøvl det giver at skifte manuelt.

Mener dog at huske at jeg tidligere har fravalgt Dual view pga at jeg af og til "mistede" cursoren (når den havde forvildet sig over på den anden skærm, og ikke bare dukkede op når man rystede lidt med musen )

Men det ser ud til at virke nu (bortset fra at den nu ikke vil boote, da den hænger i post og ikke finder CD-RW drevet, men det må jeg makke med når jeg får fri).

Måske et løst kabel elelr et dødt drev, men et DVD drænder drev er vel også nok.
Det slår mig i hvert fald ikke ud endnu.

Men jeg vender nok tilbage når jeg skal til at makke med en anden EPG end MCE's indbyggede.

Mvh Michael
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2006 kl. 22:36

Grunden til at man "mister"musen er at når MCE kører fuldscreen så overtager den musen og alle andre input 100%

Man kan så enten tænde for TVet hvor MCE nu kører og minimere MCE, eller bare taste ALT+F4 for at afslutte MCE

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu