|
Frisk installation af windows på bærbar |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Silentbob ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 07-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 632 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 05-September-2014 kl. 21:08 |
Jeg har en Lenovo Ideapad Yoga 11S hvor jeg tidligere har anvendt at resette den til fabriksindstillinger. Men er ret træt af det bloatware der medfølger. Jeg vil derfor gerne lave en ren installation af windows.
Så vidt jeg kan se er det en almindelig Windows 8 64-bit der ligger på den. Det har jeg desværre ikke liggende på DVD/USB. Jeg har derfor valgt at installere en Windows 8 Pro 64-bit. Da jeg har en ledig licens og DVD. Bærbaren har ikke DVD drev, så har tilsluttet en ekstern og ændret bios til at boote fra den. Installations programmet starter fint op. Men inden jeg kan nå at indtaste nøglen får jeg en fejlmeddelelse der siger at angivet nøgle på bærbaren ikke stemmer overens med den Windows jeg vil installere. Forstår ikke hvad der foregår. Har før installeret en ny windows på en bærbar uden problemer. Installations programmet burde da være ligeglad med hvad der ligger af licens på bærbaren i forvejen, så længe jeg angiver en korrekt nøgle under installation.
Redigeret af Silentbob - 05-September-2014 kl. 21:58 |
|
![]() |
|
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10478 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du har sikkert glemt at vælge at harddisken skal formateres inden installationen påbegyndes.
|
|
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|
![]() |
|
Silentbob ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 07-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 632 |
Nope, jeg når slet ikke til den mulighed. Fejlen kommer direkte efter jeg skal vælge mellem "Installere" eller "Reparation". Men har fundet ud af hvad problemet er. Den Windows 8 nøgle der medfølger bærbaren ligger indbygget i BIOS. Fandt en tråd med andre der har haft samme problem. Så jeg skal bruge en Windows 8 64 bit installations DVD magen til den Windows der ligger på bærbaren. Spørgsmålet er blot om det er en "almindelig" Window 8 eller om der bruges en speciel version til bærbar. Utroligt der skal være sådan et bøvl. Havde håbet at få det gjort denne weekend, men sådan ser det ikke ud længere.
Redigeret af Silentbob - 05-September-2014 kl. 23:18 |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19565 |
Går alt galt, kan du vel lave en "fabriksindstillinger", fjerne bloatware efter behov og lave en clone du kan bruge næste gang?
Klaus |
|
![]() |
|
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10478 |
Er der ikke en nyere bios du kan køre ind og på den måde komme uden om problemet?
Flemming |
|
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|
![]() |
|
micmex ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 10-August-2011 Sted: Denmark Status: Offline Point: 12 |
Ja det er ikke sådan med alle de begrænsninger og forhindringer der efterhånden lægges ind, især på de bærbare computere. Jeg har netop haft et farlig bøvl med mediecenter til win 8.1. Når det installeres laves windows versionen om til windows 8.1 med mediecenter og en ny kode. Dette konflikter så med windows koden i bios og det var først da jeg fik Microsoft ind over, at det kom til at virke, håber ikke at jeg får brug for den originale windows kode, for så bliver der nok ballade igen.
Ovenstående blot til orientering, hvis du skulle ønske at installere mediecenter på win 8, det er nemlig blevet "ekstraudstyr mod betaling", desværre. Min Dell computer kommer med win 8.1 på usbstick, men hvis den ikke havde gjort det har jeg læst at det er muligt at rekvirere en usbstick med den rette version af win fra Dell, måske det er det samme hos Lenovo, for netop at sikre at det er den rigtige win version.
Redigeret af micmex - 06-September-2014 kl. 00:51 |
|
mvh
|
|
![]() |
|
Supergris ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-December-2006 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1474 |
Ja, det er faktisk lige før, de opfordrer folk til at blive "pirater". Så er man ovre den slags bekymringer...
|
|
![]() |
|
Det er måske en mulighed. Men så skal jeg nok have fat i en bios direkte fra producenten af bundkortet i stedet for Lenovo. Jeg ved ikke om det så giver nogle andre problemer. Nu har jeg valgt den nemme vej igen og nedgraderet den til fabriksindstillingerne igen. Derefter afinstalleret alt hvad jeg turde. Jeg vil se om jeg ikke kan skaffe en kompatibel Windows og så prøve igen. Hvis det ikke virker prøver jeg måske bios vinklen. Takke for bidragene.
|
|
![]() |
|
Det kan man godt, men så medfølger alt det bloatware jeg prøver at undgå desværre. De giver ikke en "ren" version af windows.
|
|
![]() |
|
PerW ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4114 |
Kan det ikke være noget med du er nødt til at fjerne den gamle version af Windows først.
Hvis det er en OEM version du har på DVD, så må der ikke ligge en version på harddisken, lige som der ved opgradering skal være en tidl. version på harddisken for at kunne opgraderer. |
|
![]() |
|
PerW ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4114 |
Jeg har en MM-Vision med Win8.1 (jeg kan ikke huske, hvad den er født med om det var 8 eller 8.1). Men jeg købte en opgradering til Windows 8 Pro Pack, så jeg fik Mediacenter og det var bare at downloade via Windows og så taste den versionsnøgle ind. I øvrig kostede opgraderingen 299 kr. |
|
![]() |
|
Det er ikke en OEM version jeg prøver at installere. Om det er nødvendigt at fjerne den gamle version af Windows, ved jeg ikke, men har før installeret oven på en anden version af Windows. Min normale procedure er blot at fjerne den under installation, ved at formatere det pågældende drev.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |