recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor? (loudness war).
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvorfor? (loudness war).

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvorfor? (loudness war).
    Sendt: 23-September-2014 kl. 14:14
Jeg har ikke rigtig noget godt sted at smide dette indlæg, og jeg har ikke gennemtænkt en mere passende overskrift. Derfor endte det her og overskriften er som den er. Men jeg synes det er ekstremt relevant. 

I relation til en debat på forsiden omkring loudness war i musikindistrien, der har der været debatteret lidt vidt og bredt om årsager. Egentlig er den her debat ikke tilegnet decideret loudness war, men der er nogle aspekter i det, som giver noget undren i forbindelse med andet.

Eksempelvis forslås problemet med loudness løst ved streaming. 
Hvis vi lige holder fast i den her et øjeblik, så vil jeg komme med et knald varmt dugfrisk eksempel, som oven i dette, stiller helt andre spørgsmål.

I går, mandag d. 22 september 2014, udkom Erasure´s nye album. For dem der ikke kender Erasure, så forbliv i eksemplet, og hæft jer ikke så meget i det konkrete band.
I dag, har selvsamme band, (Erasure) lagt hele deres nye album op på Soundcloud. Godtnok ikke som download, men som streaming.

I går, hentede jeg min personlige kopi (download) af Erasure´s album i FLAC format hos Pledgemusic. I går aftes lavede jeg nogle dynamiske test af deres nye numre, ud fra disse FLAC filer. Og praktisk talt alle ligger i Dynamisk Range mellem 5-7, (det er lavt, alt for lavt). I debatten omkring loudness indgår netop problemet med dynamikken i musik i dag, der lider på bekostning af loudness (eller level, er det i virkeligheden det rigtige). Musik skal være så højt i dag, så ingen kunster kan overgå den anden. Og det er på bekostning af dynamikken i musikken.

Pointen:
Hvis streaming tjenester skulle løse loudness problematikken, så giver det absolut ingen mening, at et band som Erasure smider hele deres nye album op på soundcloud dagen efter det er udkommet. Og oven i dette lider af manglende dynamik.

Min påstand er, at det eneste som dette stunt bidrager til, det er at folk netop får den opfattelse, at musik skal høres via streaming, samt at det SKAL lyde sådan, og så kan kunsteren slippe igennem med et elendigt resultat.
Streamingen har den stik modsatte virkning. Den SKABER den dårlige kvalitet, efter min mening. Eller den er ihvertfald en stor synder i dette spil. Soundcloud er egentlig ikke tiltænkt som en streaming tjeneste, men det er det. Der ligger ufattelig meget musik der. Og der findes apps/programmer osv. der gør, at musikken praktisk talt kan afspilles under alle former. I det konkrete tilfælde kan det dog ikke downloades og afspilles offline, ihvertfald ikke officielt. Men streames, det kan det. Og det er helt 100% legalt. Og så er det helt gratis!

Som sagt, så er det her et helt dugfrisk eksempel på noget, der i min verden siger, at det her er selvvalgt fra musikernes side, samtidig med at forbrugerne lever med det i allerbedste velgående. loudness war eller ej. Alle lader tilsyneladende til at arbejde FOR det dårlige resultat. Alene af den årsag, er det nærmest en håbløs kamp.

Link til forsidens artikel:
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=11572&zoneid=3

Link til Erasure´s sprit nye album på soundcloud, fuldt ud legalt:
https://soundcloud.com/erasureinfo/sets/erasure-the-violet-flame

(kan desværre ikke få lov at gøre sidste link aktivt i forumet. Copy/paste det ind på adressenlinien manuelt).

Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2006
Sted: Denmark
Point: 738
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vclarke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2014 kl. 15:41
Og prøv lige at se hvordan en sang fra deres "Tomorrow's World" CD ser ud:

Ikke at de er værre end andre. Men det er godt nok trist at dette er hvad man får når man køber en CD.
Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vclarke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2014 kl. 15:52
Om det så har noget med Loudness war at gøre, eller det er "digital clipping" ved jeg ikke, men jeg gætter på at stort set alle nye cd udgivelser ser sådan ud.
Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Juli-2007
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2014 kl. 16:08
Hej, jeg er ikke lige bekendt med GoldWave, hvordan tolkes billedet? For mig ser det ud til at store dele af signalet er oppe ved klippegrænsen!?
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2014 kl. 16:11
vclark, det HAR noget med loudness war at gøre, desværre. Det skal jo være højt, så det kan overdøve de andre kunstnere.

Larsgeisler - det er korrekt spottet, det klipper.
Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vclarke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2014 kl. 16:24
Der findes endda eksempler hvor der er klippet INDENFOR den mulige grænse - det giver da SLET ingen mening overhovedet.

Redigeret af vclarke - 23-September-2014 kl. 16:26
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Point: 4010
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2014 kl. 17:01
@Kim: Nu elsker jeg jo Erasure - Har du fået 24bit FLAC - For når jeg vil bestille står der "upon release".
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vclarke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2014 kl. 06:13
Hi there,

It was brought to our attention that the digital files available for The Violet Flame were 16bit, and not 24bit as originally advertised. We have corrected this error and the 24bit versions of the tracks are now available at the same address as before. ( http://www.pledgemusic.com/projects/erasure/downloads).

We apologise for the mix up and hope you can now enjoy the tracks as they were always meant to be enjoyed.

Best wishes,

Mute, EIS and PledgeMusic

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2014 kl. 09:18
Men hvad har streaming og Soundcloud med loudness at gøre? Jeg forstår godt din frustration over loudness, men det er jo ikke deres skyld. De leverer jo bare musikken i den kvalitet de får den i.
Hvis det er fordi du mener problemet med Soundcloud og tjenester som WiMP og Spotify leverer i MP3 eller andre lossy formater, så er det også problematisk, men har absolut intet med loudness at gøre.
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2014 kl. 09:41
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Men hvad har streaming og Soundcloud med loudness at gøre? Jeg forstår godt din frustration over loudness, men det er jo ikke deres skyld. De leverer jo bare musikken i den kvalitet de får den i.
Hvis det er fordi du mener problemet med Soundcloud og tjenester som WiMP og Spotify leverer i MP3 eller andre lossy formater, så er det også problematisk, men har absolut intet med loudness at gøre.

+1
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8671
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2014 kl. 09:48
Jeg forstår heller ikke lige spørgsmålet i indlægget.

Det er jo ikke streaming, der har indført loudness, men selskaberne/kunstnerne selv.
Til top
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-September-2011
Sted: Danmark
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2014 kl. 11:07
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Jeg forstår heller ikke lige spørgsmålet i indlægget.

Det er jo ikke streaming, der har indført loudness, men selskaberne/kunstnerne selv.

Nej, men hvis du har 3 numre i en playliste, og det ene er pumpet full af loudness, og det andet ikke er, så opfattes lyden uvilkårligt som værende lavere på det nummer der ikke er smadret i lydkvalitet. Brugeren skruer så op, for så at blive generet af den nu for høje lyd af det tredje nummer der er pumpet med loudness.

Så gevinsten af loudness er størst ved de situationer, hvor musikken bliver kastet ind i et tapet imellem en trilliard andre numre på summer top 100 eller de bedste punk-tracks agtige playlister. Altså streaming eller radio.

Desuden opfatter mange faktisk en "remastered" udgave, hvor der blot er skruet op for loudness, som værende bedre lydkvalitet, for som det siges;"...nu kan jeg jo høre alle detaljerne".

Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu