recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp med ny reciever og underlig lyd?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp med ny reciever og underlig lyd?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Indy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 57
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Indy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp med ny reciever og underlig lyd?
    Sendt: 26-September-2014 kl. 20:43
Jeg her to front højtalere, en center og to baghøjtalere i mit setup i stuen men jeg har ingen subwoffer.

Nu har jeg så købt mig en ny reciever en Sony STR-DN1050 med alt det som den indeholder.

Men nu efter jeg har fået sat den til og fulgt vejledningen til opsætnignen men lyden er helt hen i vejret.

Det er mine to fronthøjtalere som er to gamle B&O, de lyder som om der slet ikke er nogen effekt i dem (bas) de lyder som om at man på an gammel forstærker skruer helt ned for bassen.
De lyder også skævt f.eks. så spiller den ene højere end den anden så når man ser film så hører man næsten ikke den ene.

Jeg tænkte det nok var en af de mange indstillinger for surround sound som gjorde det lød sådan.
Men hvis så jeg afspiller en alm. cd eller musik i stereo så lyder det også helt galt i de to fronthøjtalere hvor det mest er den ene der spiller og den anden bare er helt bas løs mens den anden har ldit mere.

Da jeg ikke har en subwoffer så burde de være disse fronthøjtalere som hovedsageligt skulle levere bas men det gør de slet ikke.

Er der ikke en med lidt mere erfaring på det der kan sige mig hvad der måske kan være galt?
Er det måske mine to højtalere som er stået af eller hvad og kan jeg teste dem?

Jeg er helt på herrens mark så er der en der her lidt gode råd tilhvor mit problem kan ligge. Selv om det er en avanceret reciever i forhold til min gamle så burde det ikke lyde så skidt.

HJÆLP - er der nogen der har ideer?

/Magnus

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 21:00
Reset forstærkeren. Slut kun fronterne til og vær 100% sikker på at du får sat + og - rigtigt.

Lyt så til noget i stereo og vær helt sikker på at den står til stereo ("direct" eller noget lignende), hvordan er det?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jacobthor91 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-September-2012
Sted: ikast, danmark
Point: 673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 21:03
har du kørt en kalibrering?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 21:05

Er de tilsluttede højttalere stillet til Large, og derved som de skal, får det fulde frekvensområde.? Ligeledes, er SW sat til Off.?
Selv om der er lavet en Auto kalibrering, så skal der også en manuel justering til, som jeg selv fandt ud af, da der var skævheder i lyden efter den automatiske indstilling.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
karula Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2006
Point: 849
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér karula Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 22:23
og tag så også et kig i manualen.
Med venlig hilsen

Karula
PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1
Til top
Indy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Indy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2014 kl. 10:45
Jeg har nu gjort følgende:
1)
Jeg har nu afmonteret alle højtalere.

2)
Kontrolleret kabel for hvad der er plus/minus og monteret de to fronthøjtalere.

3)
Afspillet noget alm. musik og nu får jeg kun lyd i den højre højtaler og det er helt uden bas (volume) og jeg kan intet høre i den anden højtaler.

Kan mine højtalere være ødelagt (de er gamle) men aldrig blevet brugt voldsomt.
Vil jeg kunne ødelægge min nye reciever ved at bruge dem. Jeg har kun brugt dem nogle få min. indtil jeg konstaterede at de stadig ikke spillede.

Hvad kan anbefales. Skal jeg prøve og tage de to højtalere og tilslutte min fars gamle am. stereo højtaler og høre hvordan de lyder der for at se om der er noget galt med højtalerne?

Kan højtalere sådan pludselig stå af når de bliver gamle eller ikke bliver brugt så meget?

/Magnus
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2014 kl. 10:50
Du har lyd i den ene højttaler. Prøv at bytte venstre med højre side. Er det stadig den samme side der er tavs? Eller er det flyttet med?
Til top
Indy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Indy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2014 kl. 10:55
Har byttet de to højtalere så den der var venstre nu blev højre og omvendt og det er helt det samme?

/Magnus
Til top
Indy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Indy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2014 kl. 11:07
Så tror jeg at det lykkedes.

Det er autocalibreringen der havde justeret den ene fronthøjtaler til - 7,5 db og den anden stod til +7,5 db.

Nu her jeg manuetl gået ind og kalibreret det og sat det til kun to fronthøjtalere med samme værdier og nu spiller det.

Bassen er også kommet med da den nu er sat til at der ikke er en subwoffer så det var nok derfor den ikke havde bas før.

Super tak nu håber jeg det spiller, det er famne avanceret alt det lyd efterhånden.

/Magnus
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2014 kl. 11:46
Godt det lykkedes! Der er rigtig mange muligheder for at det ikke virker. Som regel en fejl 40, og derfor godt at skrive herinde.
Til top
Indy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Indy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2014 kl. 21:59
Ja, men jeg kæmper stadig for det er fanme avanceret.

Men jeg syntes stadig jeg mangler lidt effekt/bas.

F.eks. hvis jeg sætter den til at afspille musik via AirPlay alm. stereo så lyder det helt forkert.
Jeg kan så vælge imellem:
- 2ch stereo
- A.F.D. Auto
- Multi Stereo

De to første lyder helt galt den sidste lyder fornuftigt og det kan høres i de to fronthøjtalere og de to baghøjtalere.
Burde recieveren ikke selv kunne bestemme om det er stereo fra alm. musik eller surround sound fra en film.

Kan det være fordi at jeg ikke har en subwoffer tilsluttet at der ikke er rigtig noget bas i mine højtalere eller jeg har valgt et forkert setup.
Jeg har har valgt "speaker pattern 3/2" da jeg har to fronthøjtalere, en center og to baghøjtalere. Men der er slet ikke noget volume i det.
Det syntes jeg er meget mystisk? Eller er det mig?

/Magnus

Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2014 kl. 22:05
Jo reciever vælger selv lydformat. Tryk på PGM knappen
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu