recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - RCA VS XLR
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

RCA VS XLR

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mikkelfrost Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mikkelfrost Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: RCA VS XLR
    Sendt: 05-December-2014 kl. 07:19
Det kan lyde lidt rodet, men jeg håber at nogen vil kunne tage sig tid til lige at forklare mig det her. Kort, vil jeg lydmæssigt
vinde noget ved at køre med XLR opsætning frem for RCA?
Og i så fald, hvad gør XLR ved lyden som RCA ikke gør? Eller omvendt måske?

Håber nogen lige vil give mig et grundigt detaljeret svar. På forhånd tak!

jeg på tænker at købe Marantz: AV7702 når den kommer til dk og den har jo xlr .  
jeg så ikke om den er ægte balanceret eller om det er "snyde" xlr.

jeg vil rigtig gerne køre xlr ud fra min cd da jeg før i tiden har gjort det da jeg hade lyngdorf og der syntes jeg jeg kunne høre forskel på lyden ( om det så bare var fordi lyden var højre med xlr ved jeg ikke )

jeg tænker meget over dette problem da jeg jo godt kan se at køre med xlr bliver en meget dyre løsning end at købe en reciver og en effekt.

vil den exstra udgift svare sig i for hold til bedre lyd eller er mine spare penge bedre brugt på at lave akustiske forbedringer i min tv stue og så "nøjes " med en rca kabel løsning ?

Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2014 kl. 07:47
Kort sagt er der mindre støj.

Outputtet på xlr er højere. Der er tre ledere: plus, minus og skærm. Plus og minus kører i modfase således at evt støj udfases når fasen vendes rigtigt igen. Det kommer selvfølgelig an på konstruktionens kvalitet.

I proff systemer bruges kun xlr fordi det er bedre.

Så svaret må være at xlr giver bedre lyd.
Til top
Jonas Baadsgaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-Januar-2012
Sted: Allerød
Point: 473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas Baadsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2014 kl. 08:01
Altså hvis du står med et allerede indkøbt setup der muliggør både rca og xlr, så ville jeg til hver en tid vælge xlr.
Udfordringen er at forstærker eller cd skal være ægte balanceret, før fordelen er størst. Dvs forstærker skal have strømforsyning til hver kanal bygget op uafhængigt af de andre, separat signalvej osv.
Jeg havde en Nad M3 og en Cambridge 851C, begge apparater fuldt balancerede. Der var et kæmpe løft af stereoperspektivet da jeg skiftede til xlr kabel. Lyden blev bredere og mere åben.
Vh Jonas Baadsgaard Petersen

Nad C390DD2 | Jamo Concert VII | Xbox One X | Panasonic TX65EX700 | Metz DE-81 CD/DVD
Til top
mikkelfrost Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-September-2006
Sted: Denmark
Point: 1192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mikkelfrost Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2014 kl. 08:08
jeg har ikke købt noget pt .  er på jagt efter hvad jeg skal købe :)

det store problem for mig er jo nok at det skal være både stereo og surround i et.

jeg har også tænk på at ( men det ligger lidt ude i fremtiden hvis det bliver en løsning) at finde en stereo forstærker der har pass true for lyd.

men det lyder til det optimale ville være at finde en surrount forstærker der har xlr ind og ud for fronterne hvor det er ægte balanceret og at den så samtidig har atmos.   findes den ?

Til top
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-September-2011
Sted: Danmark
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2014 kl. 08:17
Oprindeligt skrevet af Jonas Baadsgaard Jonas Baadsgaard skrev:

Jeg havde en Nad M3 og en Cambridge 851C, begge apparater fuldt balancerede. 

Ikke helt korrekt. M3 har godt balanceret input, men signalet konverteres umiddelbart efter inputtet. forforstærkerdelen arbejder single-ended og du har også single-ended forbindelse mellem pre og power amp (bøjlerne på bagsiden).

Fuldt balanceret opbygning, kræver seperate trin hele vejen igennem forstærkeren. Bl.a. Thule praktiserede dette ret kraftigt.

Et fuldt balanceret effektrin, vil (temmelig firkantet forklaret) kun give halvt signal, såfremt du føder den med et single-ended.
Til top
Jonas Baadsgaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-Januar-2012
Sted: Allerød
Point: 473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas Baadsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2014 kl. 08:46
Havde ellers forstået det sådan at M3 er en dual mono konstruktion, altså i princippet to forstærkere bygget sammen med en forforstærker. Hvis du kigger ind i den så er de to kanaler opbygget hver for sig ? Men det er måske kun strømforsyningsdelen ..

Vh Jonas Baadsgaard Petersen

Nad C390DD2 | Jamo Concert VII | Xbox One X | Panasonic TX65EX700 | Metz DE-81 CD/DVD
Til top
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-September-2011
Sted: Danmark
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2014 kl. 08:55
Med Dual mono, betyder det basalt set blot at hver kanal har sin helt egen strømforsyning og dertilhørende spændingsreguleringer. Absolut en kvalitetsting, men det har reelt intet med balanceret opbygning at gøre.

Du er ikke den eneste der bliver misinformeret rundt omkring.

http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2014 kl. 09:00
Dual mono, betyder at hver kanal (højre og venstre) er hver sin forstærker.

Balanceret betyder at hver kanal består at et "plus" og et "minus" signal. Skal den være balanceret, skal der være to udgangstrin pr kanal, et der tager sig af "plussignalet" og et der tager sig af "minussignalet".
Det svarer sådan set til at man brokobler en stereoforstærker.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu