recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Udstyr og temperatur!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udstyr og temperatur!

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
mylle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2004
Sted: Hjallerup, DK
Status: Offline
Point: 1299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mylle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Udstyr og temperatur!
    Sendt: 06-December-2014 kl. 21:50
Hejsa,

Skal lige have nogle gode råd mht til mit herrerum og håber i kan hjælpe :)

Jeg byggede sidste år en dobbelt garage med plads til et 60m2 stort herrerum på 1. salen :) Til opvarmning/køl har jeg en panasonic varmepumpe som fungere rigtigt fint

Jeg har udstyret rummet med pool bord, projektor, 11.2 surround og hvad der eller høre til i sådant et rum. Jeg får det desværre ikke brugt så meget som jeg kunne ønske og har derfor lidt et dilemma med hensyn til varme i rummet!

For at opretholde 20grader i rummet koster min varmepumpe mig ca 15kr i døgnet. Det er målt på at der knap nok er minus grader endnu så det bliver sikkert dyrere når vi kommer på den forkerte side af nul punktet. Hvis jeg ikke holder varmepumpen tændt kan temperaturen komme helt ned på 3-4 grader når jeg ikke bruger rummet.

Mit spørgsmål er:

Kan mit elektroniske udstyr tage skade af den lave temperatur? Der er IKKE fugtigt i rummet men er stadig i tvivl om de store temperatur svingninger kan skade mit udstyr? Jeg tænder jo indimellem for varmen når vi skal bruge rummet.

Any thoughts?

/Jacob


Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2014 kl. 06:34
Hvis rummet er tørt er der ingen problemer.
 
Du kan jo bare køre frostsikring, når det ikke benyttes.
Til top
mylle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2004
Sted: Hjallerup, DK
Status: Offline
Point: 1299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mylle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2014 kl. 19:30
Tak for svar :)
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2014 kl. 22:26
Der er jo altid fugt i luften...

Problemet opstår de steder hvor der er forskel på inde og ude på mere end 15 grader. Der begynder der at kunne optræde kondens.

Når du så tænder dit udstyr og det begynder at varme op, så kan metallet være koldt og indmaden blive varm. Det kan give kondens som kan dryppe ned i printet.
Derfor bør man altid lade sine ting varme op inden man begynder at tænde for det, hvis det har stået ude.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2010
Sted: Horsens
Status: Offline
Point: 1639
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Treated Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2014 kl. 22:45
jeg ville da være i det rum konstant hehe.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2014 kl. 04:48
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Der er jo altid fugt i luften...

Problemet opstår de steder hvor der er forskel på inde og ude på mere end 15 grader. Der begynder der at kunne optræde kondens.

Når du så tænder dit udstyr og det begynder at varme op, så kan metallet være koldt og indmaden blive varm. Det kan give kondens som kan dryppe ned i printet.
Derfor bør man altid lade sine ting varme op inden man begynder at tænde for det, hvis det har stået ude.
Det er korrekt.
 
Jeg går ud fra at rummet bliver forvarmet inden der tændes for udstyret.
 
Så der bliver aldrig temperaturforskel.
 
Jeg har ingen problemer i mit sommerhus, hvor elektronikken får samme behandling.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2014 kl. 07:49
Enig, men et herreværelse er måske også en lidt anden ting end et sommerhus.

Jeg ved med mig selv at jeg ikke ville kunne have et herreværelse med 4 grader og så kunne vente 2-3 timer på at det er varmet op, før jeg skal se en fodboldkamp eller en film.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2014 kl. 08:46
Trådstarter skriver at han har en Panasonic varmepumpe.
 
Hvis han køber et GSM modul kan han tænde varmen, mens han er på arbejde.
 
Så er der dejligt varmt når han kommer hjem.
Til top
Allanbp Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-November-2006
Sted: Holbæk
Status: Offline
Point: 470
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allanbp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2014 kl. 10:34
Jeg ved ikke om der er en skør tanke og har ikke nogen erfaring med det selv.
Men et supplement kunne måske være sådan en luftsolfanger. 
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2014 kl. 05:41
Oprindeligt skrevet af Allanbp Allanbp skrev:

Jeg ved ikke om der er en skør tanke og har ikke nogen erfaring med det selv.
Men et supplement kunne måske være sådan en luftsolfanger. 
Den kan give et godt supplement til varmen.
 
Naturligvis kun når solen skinner og kan hurtigt komme til kort i de mørkeste måneder.
 
Fordelen er at luften skiftes og rummet holdes tørt og er derfor hurtigt varmet op med varmekilde.
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2014 kl. 07:17
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Der er jo altid fugt i luften...

Problemet opstår de steder hvor der er forskel på inde og ude på mere end 15 grader. Der begynder der at kunne optræde kondens.

Når du så tænder dit udstyr og det begynder at varme op, så kan metallet være koldt og indmaden blive varm. Det kan give kondens som kan dryppe ned i printet.
Derfor bør man altid lade sine ting varme op inden man begynder at tænde for det, hvis det har stået ude.
Det er ikke helt korrekt det du skriver.
Der vil ikke dannes kondens når man opvarmer et emne.
Der vil dannes kondens når man nedkøler varm fugtig luft, f.eks. når man tager en kold øl ud af køleskabet, så vil flasken/dåsen nedkøle den luft der er lige omkring den, og fugten i luften vil så kondensere.

Når varm luft bliver nedkølet, så stiger den relative luftfugtighed, og når den når 100%, så vil fugten kondensere.
Når kold luft bliver opvarmet, så falder den relative luftfugtighed.

Så hvis man har noget elektronik stående ude i et kold rum, og tager det ind i stuen, så vil der dannes kondens.
Hvis man tænder for noget elektronik ude i et koldt rum, så vil der ikke dannes noget kondens.

Mvh Jesper
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2014 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Der er jo altid fugt i luften...

Problemet opstår de steder hvor der er forskel på inde og ude på mere end 15 grader. Der begynder der at kunne optræde kondens.

Når du så tænder dit udstyr og det begynder at varme op, så kan metallet være koldt og indmaden blive varm. Det kan give kondens som kan dryppe ned i printet.
Derfor bør man altid lade sine ting varme op inden man begynder at tænde for det, hvis det har stået ude.
Det er ikke helt korrekt det du skriver.
Der vil ikke dannes kondens når man opvarmer et emne.
Der vil dannes kondens når man nedkøler varm fugtig luft, f.eks. når man tager en kold øl ud af køleskabet, så vil flasken/dåsen nedkøle den luft der er lige omkring den, og fugten i luften vil så kondensere.

Når varm luft bliver nedkølet, så stiger den relative luftfugtighed, og når den når 100%, så vil fugten kondensere.
Når kold luft bliver opvarmet, så falder den relative luftfugtighed.

Så hvis man har noget elektronik stående ude i et kold rum, og tager det ind i stuen, så vil der dannes kondens.
Hvis man tænder for noget elektronik ude i et koldt rum, så vil der ikke dannes noget kondens.


Der er vi så langt fra enige.

En 4 graders luft indeholder fugt.

Hvis et apparat står i 4 grader og du tænder for det, så vil elektronikken opvarme luften inde i apparatet.
Denne varme luft rammer metallet på indersiden af kabinettet, som ikke er varmet op endnu. Det er den kolde flade fra kabinettet som den varme luft rammer og derved skabes der vand på indersiden af kabinettet.

Hvis du benytter din ølflaske terminilogi, så kan du pille låget af din forstærker og lægge 10 stk. 4 graders øl hen over forstærkeren i et 4 graders rum.
Når den varme luft fra elektronikken rammer øllene, så vil noget af luften kondensere på ølflasken og efterfølgende dryppe ned i apparattet.

Tænder du elektronik i et koldt rum, så vil der dannes kondens på indersiden af kabinettet, indtil at kabinettet har en temperatur som er mindre end 15 graders forskel på varmen fra apparatet.

Det afhænger naturligvis også om hvor hurtigt elektronikken varmer op. Hvis elektronikken varmer langsomt op, så vil varmen forplante sig til kabinettet og der vil aldrig opstå temperaturforskellen på de 15 grader.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu