|
Dolby Digital vs. Dolby Digital Plus |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
dennism ![]() Bruger ![]() Oprettet: 20-Januar-2008 Status: Offline Point: 234 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 04-Januar-2015 kl. 14:28 |
Når jeg ser Netflix kan jeg se, at deres lydformat er Dolby Digital Plus 5.1. Mit Samsung H7005 Smart TV understøtter kun Dolby Digital -- det samme gør Apple TV. Til gengæld kan jeg se, at min Denon AVR-X1100W receiver skriver Dolby Digital Plus, når jeg afspiller Netflix fra Playstation 3.
Hvor stor forskel er det på lyden på de to formater i et 5.1 setup?
Redigeret af dennism - 04-Januar-2015 kl. 14:31 |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tvivler på om der er nogen der kan høre en forskel mellem dem. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
Teoretisk kan der faktisk være ret stor forskel. DD kan gå op til 640kbit, typisk ligger det dog på 448kbit, nogle gange endda helt ned til 384kbit.
DD+ kan derimod nå helt op på 6.144kbit, typisk ligger det dog på 640kbit, hvilket det også gør på både blu-ray og på Netflix. DD på 640kbit og DD+ på 640mbit kan i øvrigt ikke sammenlignes, da komprimeringen er bedre på DD+. Men et er teori, noget andet er praksis. For, som Radiomanden siger, er det nok de færreste, der kan høre forskel. Hvis det nu var DD+ på 6.144kbit, så ville du kunne høre tydelig forskel, men har ikke kendskab til et sted, hvor DD+, er blevet presset til max. Dolby True HD er derimod tabsfri, og kan faktisk klare helt op til 18mbit. Her er det ret nemt at høre forskel, men det (Og DTS HD Master Audio) findes kun på blu-ray. Endnu.
|
|
![]() |
|
Steen6400 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-December-2010 Sted: Sønderborg Status: Offline Point: 2126 |
Jeg har læst at DD+ faktisk kan anvendes til Dolby Atmos, så det bliver spændende om Netflix udnytter det på et tidspunkt
![]() |
|
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
Apple TV 4K 1. gen, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro |
|
![]() |
|
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
Det kan det. Det understøtter op til 13.1. Men der snakkes nu også om, at både Dolby og DTS har lossless klar til streaming.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |