recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjemmebio setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjemmebio setup

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MathiasON Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 14-Januar-2015
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 33
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MathiasON Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjemmebio setup
    Sendt: 14-Januar-2015 kl. 18:55
Hej alle!

Jeg er ret grøn indenfor home entertainment og håber derfor på at kunne få lidt hjem er jer.

Jeg er i gang med at opsætte en "hjemmebio", hvorfor jeg mangler lidt hjælp. 
Indtil videre har jeg købt en 55" TV, en pioneer VSX 922 reciever, 2 front højtalere og en center. 
Så jeg mangler lige en Sub og 2 sorrund.

Mit problem ligger i dét rum jeg opsætter det hele i. Det er ca. 17kvm, hvilket nok ikke er helt optimalt. Ydermere vil jeg komme til at sidde HELT op ad bagvæggen. Jeg har nedenstående lavet en lille skitse over rummet, hvor fjernsyn, center og fronts allerede er placeret. 

Hvordan vil i anbefale at jeg placerer Sub og sourrund til et 5.1 system når man tager højde for bagvæg, samt lidt skæve siddeposition? -og hvordan skal de vinkles så lydbilledet bliver bedst muligt?

Herunder har jeg skitseret min tanke omkring sætop. (stor grøn = sub ; Små grønne = surround)

Skyd løs! :)
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2015 kl. 19:22

Flyt sengen ind på midten af den væg den står ved, så er det meget bedre.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
MathiasON Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 14-Januar-2015
Sted: Århus
Point: 33
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MathiasON Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2015 kl. 19:27
Radiomanden: Tak for svar Smile Der står nogle andre møbler opad bagvæggen som gør at det ikke kan lade sig gøre.... 
Glemte lige at nævne at den blå kasse på billedet er en stol. Dvs. at jeg både bruger stolen og sengen når jeg skal bruge systemet. 
Til top
Grymok Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-Maj-2013
Sted: Frederikssund
Point: 337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Grymok Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2015 kl. 09:01
Jeg vil indstille system efter hvor du kommer til at lytte mest til det, f.eks sengen. Peg evt. front og center den vej du sidder(alt efter hvilke fronter det er, da nogle er lavet så de drejer lyden en vis vej).
Du bliver nødt til at lave test lyde med subben for at finde den korrekte position. Dvs. du sætter en test tone på og derefter går rundt i rummet for at høre hvor der er mest bass(Dette peak skulle så gerne ramme der hvor du lytter).

Er det decideret surround højtalere eller bare reol højtalere der er hængt på på bagvæggen?
Decideret surround vil jeg mene vil gøre det bedst, da de vil sprede lyden mere ud i rummet vs reol højtalere.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu