recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mediacenter vs. HDD optager
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMediacenter vs. HDD optager

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Keldjensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 158
Direkte link til dette indlæg Emne: Mediacenter vs. HDD optager
    Sendt: 02-August-2006 kl. 10:09

Det kan godt være at det er at blande pærer og bananer..... men skal lige have det skåret ud i pap....

Jeg har i et stykke tid overvejet at købe en mediacenter, men kan ikke det er godt nok endnu...

Den største forskel er vel at der en pc med i mediacentret og ikke i HDD optageren osv. det er jeg klar over...

Men det jeg er i tvivl om, især efter jeg har læst et par tråde herinde, er om kvaliteten af det man optager er forskellig??

Er der andre fordele/ulemper ved det ene frem for det andet??

Det er meget begrænset jeg vil bruge den som en decideret pc, - jeg spiller ikke osv...

Det er sikkert et lidt dumt spørgsmål, men skal lige hjælpes lidt på vej....

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2006 kl. 10:36

Mener det med en HTPC system pt. er lettere at lave en løsning med rene digitale optagelser. (DVB - tv-kort)

Mener også at undertekster og optagelse af disse kan vist pt. kun løses med en HTPC-løsning (dog ikke MCE).

Jeg anser HTPC som en "løsning" man løbende kan tilpasse, mens HDD optageren mere er en "kasse", der har en række funktioner. Det er et stykke hardware med det "indhold" det er født med.

HTPC og forbruger-elektronik synes jeg tit går meget dårligt sammen, tænk blot på problemet med at tilslutte fladskærme. Der er virkeligt gjort besværligt at gøre ordentlig (se f.eks. tråde om pixelmapping 1:1).

Et punkt, hvor der virkelig spændes ben for at lave ordentlige HTPC-løsninger er krybtering af kanalerne, hvor man tvinges til at bruge en såkaldt godkendt boks fra Canal digital og viasat (satellit). Det i stedet for at kunne benytte et CAM-modul, som kendes fra satellit-modtagere...

Jeg synes ikke forbrugerelektronikken har nogen svar herpå, udover at optage i analog kvalitet...

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2006 kl. 11:01

Hmm... tak for svaret.

Der skal nok lige siges at jeg ikke er en der kan bygge den selv, så je forstod ikke så meget af svaret, det var lidt for teknisk...

Vi skal helt ned på jorden og have det skåret ud i pap - beklager...

Jeg skal enten købe en media center eller en HDD optager..

Men umiddelbart syntes jeg at kunne forstå, at hvis man ikke selv kan bygge, og udbygge med tiden - skal jeg købe en HDD optager... eller....

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2006 kl. 11:25

Hvis ikke du er teknisk anlagt indenfor pc-verdenen skal du købe en HDD optager.

Med et mediacenter har man mange flere muligheder for udnyttelse, personalisering, udbygning osv, men det kræver den nødvendige ekspertise at udnytte disse, især hvis de skal udnyttes optimalt. I sin basale form uden denne optimering leverer et mediacenter en dårligere kvalitet end en HDD optager selvom den koster mere. Og er samtidig et system med mange mange flere muligheder for problemer og fejl. Hele tiden, da et mediacenter er en "levende platform" mens en HDD optager er et lukket system.  

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2006 kl. 11:28

Det er også muligt at købe en færdig HTPC og blot sætte den til.  Så her er forskellen ikke så stor i forhold til en HDD-optager...

Det spurgte specielt om kvaliteten af optagelser og her er det jo afgørende, hvordan man modtager TV, kabel, antenne eller satellit?

HDD-optagere kan stort kun pt. optage analog TV, dvs. fra kabel-TV eller via antenne. Der findes vist nok en særlig type, nemlig Dreambox sat-modtagere, som kan det...

Efter min mening er det ikke acceptabel med analog TV-signal, når man først har set hvad rigtig digtial kvalitet betyder. Det svarer til  DVD-kvalitet. De stigende antal 16:9 udsendelser kan heller ikke vises ordentlig (henvist til letterbox-formatet). Så er der endelig en sidegevinst ved digital modtagelse, man kan også modtage HDTV... 

Sagt kort, det er mulig at sammensætte en HTPC løsning, som kan modtage digtial (fra kabel, satellit og antenne), men stort set pt. ikke muligt med HDD-optagere...

De færdige HTPC-er man køber er normalt med analog TV-kort, for at gøre det hele mere tosset....

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2006 kl. 11:28

OK - mange tak for det...

Så holder jeg mig til hvad jeg kan finde du af, selv om de ser fristende ud

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2006 kl. 11:37

#avh

der er ingen problemer med at tilslutte digitale modtagere som selector eller dvb-t modtagere og optage fra disse, endda uden de problemer med at optage undertekster som HTPC lider af, via scart RGB. Det er selvfølgelig rigtigt at det stadig tilsluttes via analogt kabel og der sker en DA/AD konvertering der men uden noget visuelt kvalitetstab, men den digitale kvalitet ved modtagelsen, og ægte 16:9 osv. får vi altså også på en HDD optager fuldstændig som man gør i en HTPC. Du forudsætter i din beskrivelse at man udelukkende kan optage på en HDD optager fra den indbyggede analoge modtager, det er ikke rigtigt.

Redigeret af spawn - 03-August-2006 kl. 00:09
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2006 kl. 11:57

#spawm

Jeg er godt klar over at man sætte en digtal boks foran, det være sig selector, sat-boks m.v.

Men der sker altså en konvertering mellem digital til analog og tilbage igen...

Det er så godt at du synes kvalitetstabet er begrænset..

Den med 16:9 er fint lige at få rettet.... (selector altså udsender et WSS-signal, som en HDD-optager håndterer).

Mit udgangspunkt er en HTPC løsning med DVB-S og DVB-T kort, som blot "overfører" de digitale signaler som data til harddisk (som et netkort gør). Alt andet lige må det være det bedste....

Men selvfølgelig, det kan jeg have overvurderet det, fordi jeg var meget utilfreds med kvaliteten, da jeg kørte analog og med en satboks...

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2006 kl. 23:46

#keldjensen

Køb nu for satan den MCE box og glem de der nørder (inklusive mig selv)

Det vil "stort set virke" out of the box, men du får nu mulighed for at få et par spændene oplevelser indenfor "Multimedieverden"

Du skal bare være sikker på at du har et rimeligt antennesignal.

Som alt andet: Køb det på nettet, så har du 14 dages ubetinget returret.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu