|
Flere diske i en synology DS 411j |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
forzajuve ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Juni-2007 Sted: Jyllinge Status: Offline Point: 6506 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 22-Marts-2015 kl. 20:14 |
Hejsa har en synology NA's DS 411j med en 3 tb wd green harddisk i. Det fungerer dejligt.
Men kunne godt tænke mig at sætte 3 ekstra i. Sådan så jeg udnytter dens potentiale. Er det bare at sætte 3 ekstra i og så finder synologyen dem ? Eller skal jeg starte forfra og formattere den første som der ligger omkring 1 tb på. Skal ikke køre det der raid backup. Men bare som almindelige harddiske. Sorry rookie spørgsmålet og skal det helst være samme størrelse og mærke. Eller er det hip som hap |
|
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
|
|
![]() |
|
xalodogan ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-August-2010 Status: Offline Point: 549 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du smider bare 3 mere i. Derefter skal du formatere dem i dsm. Du skal samtidig vælge om der skal kører raid eller uden.
Det er ret nemt. Nu ved jeg ikke hvor tit din nas er tændt. Men WD RED er mere stabile. Jeg ville ikke vælge green serie hvis den kører 24/7. |
|
![]() |
|
ab_kallenbach ![]() Bruger ![]() Oprettet: 30-Juli-2007 Status: Offline Point: 167 |
Jeg ville helt klart bruge SHR (Synology Hybrid Raid) med en disk beskyttelse. Hvis du udvider, så den bruger pladsen fra alle fire diske, vil en fejl på én disk betyder tab af alle data.
Hvis du bruger SHR (som så "spilder" pladsen på den største HDD som sikkerhed), så vil fejl på én disk ikke betyde tab af data, men at du blot kan udskifte den og køre videre. Alt foregår automatisk.
|
|
Philips 47PFL7008S, Philips Hue, Waoo: Airties 7210, Panasonic Blu-Ray, Onkyo HT-R390, Popcorn Hour A-100, Synology DS415play
|
|
![]() |
|
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
Med 4 diske ville jeg oplagt vælge Raid5, så du har "råd" til at miste en vilkårlig disk uden at miste data. Mener systemet automatisk kan ændre konfigurationen fra 1-disk-alm-volume til 4-disk-raid5 udgave.
NB: Raid er IKKE at betragte som backup! |
|
![]() |
|
forzajuve ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Juni-2007 Sted: Jyllinge Status: Offline Point: 6506 |
okay.... jamen det må jeg overveje, når jeg købe 3 ekstra diske... skal diskene være ens ?
|
|
|
|
![]() |
|
wezi ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-December-2010 Sted: Næstved, DK Status: Offline Point: 210 |
De behøver ikke være ens, du kan godt bruge forskellige størrelser med SHR. Men det ville klart være at foretrække.
Jeg har selv 4stks 3TB WD Red i min DS412+, det spiller bare. Edit: Hvis du smider en WD Green 2TB i for resten, så mener jeg at SHR sætter din 3TB disk til at køre 2TB i stedet, og så får du spildplads... noget i den stil, ikke noget jeg lige har læst for nyligt, mener bare den flytter lidt rundt på det hele således at raid fungere med forskellige størrelser af diske. Redigeret af wezi - 23-Marts-2015 kl. 19:18 |
|
MvH Daniel
|
|
![]() |
|
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
![]() |
|
PerW ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4119 |
Jeg ville tænke grundigt over, hvordan du sætter dine diske op.
Hvis du sætter det op i RAID0, hvor du får mest disk plads men slet ingen sikkerhed. Her bliver dine data fordelt jævnt over de 4 diske. Crasher den ene disk, så er alle data væk. Med et RAID5 vil du kunne overleve at en disk Crasher, da data kan beregnes. Dette er hvad jeg ville vælge. |
|
![]() |
|
så er der købt 3 ekstra harddiske.... 2 *3 tb wd red og 1*2 tb wd red..... hvor er det nu lige at man formatterer dem - de er sat i nassen og den registrerer dem
|
|
|
|
![]() |
|
og prøver at køre raid 5, kan i fortælle hvor man vælger det
|
|
|
|
![]() |
|
Lightyear ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 527 |
Synology har fantastisk mange gode guides, prøv at tjekke deres hjemmeside:
https://help.synology.com/dsm/?section=DSM&version=5.1&link=StorageManager%2Fvolume_diskgroup_create_volume.html
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
Brug nu Synology's eget raid! Ved at bruge det kan du også senere skifte til en anden Synology model, flytte diskene over, og stadig have dine data. M.v.h. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |