recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Flere diske i en synology DS 411j
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Flere diske i en synology DS 411j

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6506
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Flere diske i en synology DS 411j
    Sendt: 22-Marts-2015 kl. 20:14
Hejsa har en synology NA's DS 411j med en 3 tb wd green harddisk i.   Det fungerer dejligt.

Men kunne godt tænke mig at sætte 3 ekstra i. Sådan så jeg udnytter dens potentiale.   Er det bare at sætte 3 ekstra i og så finder synologyen dem ? Eller skal jeg starte forfra og formattere den første som der ligger omkring 1 tb på. Skal ikke køre det der raid backup. Men bare som almindelige harddiske.   Sorry rookie spørgsmålet og skal det helst være samme størrelse og mærke. Eller er det hip som hap
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
xalodogan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-August-2010
Point: 549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xalodogan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2015 kl. 21:03
Du smider bare 3 mere i. Derefter skal du formatere dem i dsm. Du skal samtidig vælge om der skal kører raid eller uden.

Det er ret nemt.

Nu ved jeg ikke hvor tit din nas er tændt. Men WD RED er mere stabile. Jeg ville ikke vælge green serie hvis den kører 24/7.
Til top
ab_kallenbach Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Juli-2007
Point: 167
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ab_kallenbach Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2015 kl. 10:58
Jeg ville helt klart bruge SHR (Synology Hybrid Raid) med en disk beskyttelse. Hvis du udvider, så den bruger pladsen fra alle fire diske, vil en fejl på én disk betyder tab af alle data.
Hvis du bruger SHR (som så "spilder" pladsen på den største HDD som sikkerhed), så vil fejl på én disk ikke betyde tab af data, men at du blot kan udskifte den og køre videre. Alt foregår automatisk.
Philips 47PFL7008S, Philips Hue, Waoo: Airties 7210, Panasonic Blu-Ray, Onkyo HT-R390, Popcorn Hour A-100, Synology DS415play
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2015 kl. 11:07
Med 4 diske ville jeg oplagt vælge Raid5, så du har "råd" til at miste en vilkårlig disk uden at miste data. Mener systemet automatisk kan ændre konfigurationen fra 1-disk-alm-volume til 4-disk-raid5 udgave.
NB: Raid er IKKE at betragte som backup!
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2015 kl. 18:41
okay.... jamen det må jeg overveje, når jeg købe 3 ekstra diske... skal diskene være ens ?
Til top
wezi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-December-2010
Sted: Næstved, DK
Point: 210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wezi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2015 kl. 19:15
De behøver ikke være ens, du kan godt bruge forskellige størrelser med SHR. Men det ville klart være at foretrække.

Jeg har selv 4stks 3TB WD Red i min DS412+, det spiller bare.

Edit: Hvis du smider en WD Green 2TB i for resten, så mener jeg at SHR sætter din 3TB disk til at køre 2TB i stedet, og så får du spildplads... noget i den stil, ikke noget jeg lige har læst for nyligt, mener bare den flytter lidt rundt på det hele således at raid fungere med forskellige størrelser af diske. 

Redigeret af wezi - 23-Marts-2015 kl. 19:18
MvH Daniel
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2015 kl. 19:49
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 4119
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2015 kl. 20:53
Jeg ville tænke grundigt over, hvordan du sætter dine diske op.

Hvis du sætter det op i RAID0, hvor du får mest disk plads men slet ingen sikkerhed. Her bliver dine data fordelt jævnt over de 4 diske. Crasher den ene disk, så er alle data væk.

Med et RAID5 vil du kunne overleve at en disk Crasher, da data kan beregnes. Dette er hvad jeg ville vælge.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2015 kl. 16:42
så er der købt 3 ekstra harddiske.... 2 *3 tb wd red og 1*2 tb wd red..... hvor er det nu lige at man formatterer dem - de er sat i nassen og den registrerer dem
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2015 kl. 16:55
og prøver at køre raid 5, kan i fortælle hvor man vælger det
Til top
Lightyear Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2005
Sted: Denmark
Point: 527
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lightyear Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2015 kl. 19:56
Synology har fantastisk mange gode guides, prøv at tjekke deres hjemmeside:

https://help.synology.com/dsm/?section=DSM&version=5.1&link=StorageManager%2Fvolume_diskgroup_create_volume.html
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2015 kl. 20:26
Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

og prøver at køre raid 5, kan i fortælle hvor man vælger det

Brug nu Synology's eget raid! Ved at bruge det kan du også senere skifte til en anden Synology model, flytte diskene over, og stadig have dine data.

M.v.h.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu