recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tearing ved PC til TV - TX-P55ST50
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tearing ved PC til TV - TX-P55ST50

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Deem Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 05-April-2015
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Tearing ved PC til TV - TX-P55ST50
    Sendt: 05-April-2015 kl. 23:42
Jeg har tilsluttet min PC til mit Panasonic fjernsyn med et almindeligt HDMI kabel og det plejede at fungere fint. Men på det seneste er der begyndt at vise sig kraftig tearing især ved panoreringer. Der er ikke disse problemer på min normale PC monitor. Hvad kan det skyldes?

Når jeg skifter over på HDMI kanalen på fjernsynet står der at den modtager et 50 hz signal, selvom computeren så vidt jeg kan se outputter 60 hz. Kan det være problemet? Jeg går ud fra at fjernsynet selv registrerer det signal der kommer ind og at jeg ikke manuelt skal vælge 60 hz på fjernsynet?

Jeg forstår som sagt ikke hvorfor problemet er opstået, da det tidligere har fungeret fint.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4951
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2015 kl. 09:47
Du får tearing, hvis programmer tror du outputter 60Hz selvom du i virkeligheden sender et 50Hz signal. Så her er du på rette vej.

Men det er selvfølgelig ikke nemt at vide hvad som er gået galt. Kan du give noget mere info om dit system.

Hvad styresystem of software?
Hvad opløsning outputter du i?
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Deem Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2015 kl. 10:25
Det lyder lovende :) Ja, TV'et siger som sagt 50 hz når det modtager HDMI signalet, men både i skærmegenskaber og Nvidia kontrolpanel står der at jeg kører 60 hz. Så den uoverenstemmelse forstår jeg ikke.

Jeg kører Windows 7 og har to ældre grafikkort i SLI (GTX 570). Jeg outputter 1920 * 1080. Problemet opstod omkring et tidspunkt hvor jeg rodede med PC'en og måtte geninstallere Windows. Men jeg kan ikke se hvordan jeg har ændret noget som helst.

Det er lidt svært at vurdere om det er PC- eller TV problem.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2015 kl. 11:40
Jeg tror helt klart at det er et PC problem - jeg har haft mange tv og projektorer på mit udstyr, men aldrig oplevet at de viste forkert frekvens, medmindre frekvensen lå udenfor standarden.
Eksempelvis kan et tv måske godt sige 50Hz, hvis frekvensen er 48Hz etc.

Det kan være at Sli driveren ikke er glad for 50Hz, da der nok er meget få som spiller med 50Hz. Der vil de fleste nok kører 60Hz. Så det var det første sted jeg ville starte med at forsøge at løse problemet.

Har du nyeste driver osv?
Til top
Deem Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2015 kl. 11:51
Det har du sikkert ret i. Så er det bare jeg ikke kan forstå, at alle menuer på PC'en siger at jeg kører 1920 * 1080 60 hz og hvordan det på mystisk vis bliver til 50 hz.

Alle drivere er up to date.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2015 kl. 12:35
Er det når du ser film eller spiller på tv?
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2015 kl. 12:42
Du kører selvfølgelig med nyeste skærmdriver? Har du været i nVidia kontrolpanelet og indstillet hz output på begge udgange?

M.v.h.
Til top
Deem Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2015 kl. 13:19
Cyberguyen:
Jeg tjekkede lige med et spil og voila, det kører som det skal med 1080p60hz og ingen tearing! (Det er noget tid siden jeg sidst har spillet PC-spil på fjernsyn). Når jeg så skifter tilbage til Windows og f.eks. ser film på VLC eller YouTube, er det 50 hz. Så er jeg vel kommet problemet et skridt nærmere skulle man tro? Det er simpelthen Windows der outputter 50 hz, for some reason, mens spilapplikationer fint kører 60 hz.

Henrik B:
Jeps, nyeste Geforce drivere. Og ja, jeg har nemlig været i nVidia kontrolpanelet og tjekket og både min Samsung monitor og mit Panasonic fjernsyn står til 60 hz. I Panasonic'ens tilfælde er feltet godtnok gråt, så jeg ikke kan ændre til andre hz, men det står ikke desto mindre på 60 hz, hvorfor jeg undrer mig over at Windows outputter 50 hz.

Redigeret af Deem - 06-April-2015 kl. 13:21
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2015 kl. 18:00
Oprindeligt skrevet af Deem Deem skrev:

Cyberguyen:
Jeg tjekkede lige med et spil og voila, det kører som det skal med 1080p60hz og ingen tearing! (Det er noget tid siden jeg sidst har spillet PC-spil på fjernsyn). Når jeg så skifter tilbage til Windows og f.eks. ser film på VLC eller YouTube, er det 50 hz. Så er jeg vel kommet problemet et skridt nærmere skulle man tro? Det er simpelthen Windows der outputter 50 hz, for some reason, mens spilapplikationer fint kører 60 hz.

De fleste film er vel også i 23,975 fps og derfor vil du få tearing, medmindre du sætter output til 1920x1080 i 23,975 Hz eller 24 Hz.

Det er kun PAL/DVD'er fra Europa som kan afspilles med 25 fps i 50Hz.

Redigeret af Cyberguyen - 06-April-2015 kl. 18:01
Til top
Deem Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2015 kl. 18:21
Men det er jo ikke kun ved film, men også f.eks. Windows skrivebordet i sig selv der outputter i 50 hz, selvom mine skærmindstillinger er sat til 60 hz.

Det samme gælder hvis jeg går på YouTube og finder en 60 fps video og kører den i fullscreen, fjernsynet viser stadig 50 hz.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu