recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - SSD i iMac, 21.5", Mid 2011
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

SSD i iMac, 21.5", Mid 2011

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Ukke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1559
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ukke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: SSD i iMac, 21.5", Mid 2011
    Sendt: 12-Maj-2015 kl. 09:38
Hej

Er der nogen herinde som har installeret SSD i deres iMac? Jeg tænker nemlig at gøre det, og jeg sidder med en Mid 2011, 21.5", men kan simpelthen ikke finde de kabler, jeg skal bruge. 

Man kan købe kits hos OWC og iFixit, men disse bliver sendt fra USA, og med moms, told, fragt osv. løber det hurtigt op i 600-800 kr. - uden SSD vel og mærket! 

Kablerne er skitseret nedunder, men jeg aner simpelthen ikke, hvad de hedder. Nogen som kan guide mig?

Til top
mjohansen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: 2630 Taastrup
Point: 349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mjohansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2015 kl. 09:51
iFixit har en afdeling i tyskland http://eustore.ifixit.com/, så du slipper for told.
Jeg har har bestilt nogle gange fra OWC i USA og de pakker er der aldrig kommet told og moms på.

LG OLED CX 55"| Sonos Beam | Vu+ Uno4K SE | Apple TV 4K
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2015 kl. 10:04
Eller få det sendt fra England:
OWC Internal SSD DIY Fitting Kit for 21.5" iMac 2011 Models.

Samme sælger har også kablet alene, hvis man ikke ønsker at betale 100+ kroner ekstra for sugekopper + øvrigt værktøj.
Til top
Ukke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ukke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2015 kl. 11:29
Øv. Nu læser jeg så lige, at Yosemite ikke har TRIM-support, når det kommer til hardware fra 3. part. Hvad det gør i praksis, ved jeg faktisk ikke helt. Nogen siger, at det ikke har nogen betydning, andre oplever at deres SSD fejler og så er der dem, der sidder med et SSD som er brændt sammen efter 1 måned pga. manglende "TRIM"-support.

Apple bliver da også bare mere og mere lukkede. Confused
Til top
mjohansen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: 2630 Taastrup
Point: 349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mjohansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2015 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af Ukke Ukke skrev:

Øv. Nu læser jeg så lige, at Yosemite ikke har TRIM-support, når det kommer til hardware fra 3. part. Hvad det gør i praksis, ved jeg faktisk ikke helt. Nogen siger, at det ikke har nogen betydning, andre oplever at deres SSD fejler og så er der dem, der sidder med et SSD som er brændt sammen efter 1 måned pga. manglende "TRIM"-support.

Apple bliver da også bare mere og mere lukkede. Confused

Min iMac har kørt fint i et par måneder nu med Yosemite og en Samsung 850 EVO installeret. Der er ikke noget der blivet ødelagt af den manglende trim funktion, det er altså ammestue historier. Det du måske kan opleve er at disken med tiden bliver lidt langsommere ved skrivninger.

Redigeret af mjohansen - 12-Maj-2015 kl. 11:42
LG OLED CX 55"| Sonos Beam | Vu+ Uno4K SE | Apple TV 4K
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2011
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2015 kl. 12:13
Kørte også med Samsung i min 2011, uden ekstra kabler, installerede bare et program til at styre fans med..

Men ja, find da kablerne hvis du kan, det er jo bedre :)
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
floe Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Marts-2007
Point: 134
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér floe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2015 kl. 12:28
Har en Samsung 830'er i min 27" Mid 2011.

Den er plugget i den eksisterende SATA III-port i det kabel som sad i maskinen. Med HDD Fan Control fungerer den upåklageligt på 3. år nu, og racer stadig afsted som var det en ny maskine.

Jeg kører også Yosemite - siden 1. beta - uden nogen former for problemer.

Redigeret af floe - 12-Maj-2015 kl. 12:31
JM.Lab Focal Electra 1007 Be
Thorhauge i270
Theta DSPro Prime
Til top
Ukke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ukke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2015 kl. 13:39
Tak for svar. Godt at høre. :)

Jeg har ikke tænkt mig, at SSD'en skal erstatte den traditionelle HDD, men som et supplement. SSD'en skal køre som boot.

Jeg er ikke helt kyndig på området, når det kommer til det tekniske, så det er lidt svært for mig at vide, hvad der er op og ned her, men hvor meget vil hastigheden halte, hvis det nu viser sig, at "TRIM" er en vigtig faktor i Yosemite?

Men generelt kan I roligt anbefale at køre med en SSD sammen med Yosemite? Det skal lige siges, at jeg på nuværende tidspunkt kører med Mavericks, men at jeg springer på Yosemite inden længe, og gerne inden Apple begynder at fjerne support for Mavericks. 

Jeg har både kigget på OWCs diske og Samsungs EVO 850 (ikke Pro). Er de anbefalelsesværdige?
Til top
floe Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Marts-2007
Point: 134
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér floe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2015 kl. 14:14
Hvis ikke du vil bruge den som boot-disk, hvorfor så overhovedet en SSD? Til alt andet er en konventionel harddisk da rigeligt, og billigere? 

Så vidt jeg husker har 2011 iMac heller ikke mere end én SATA III port, og så vil SATA II interfacet være en begrænsende faktor - eller tager jeg fejl i dette?

Samsung EVO-serie er glimrende, den kan du roligt hoppe på!

Redigeret af floe - 12-Maj-2015 kl. 14:16
JM.Lab Focal Electra 1007 Be
Thorhauge i270
Theta DSPro Prime
Til top
Ukke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ukke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2015 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af floe floe skrev:

Hvis ikke du vil bruge den som boot-disk, hvorfor så overhovedet en SSD? Til alt andet er en konventionel harddisk da rigeligt, og billigere? 

Så vidt jeg husker har 2011 iMac heller ikke mere end én SATA III port, og så vil SATA II interfacet være en begrænsende faktor - eller tager jeg fejl i dette?

Samsung EVO-serie er glimrende, den kan du roligt hoppe på!

Jeg skriver også, at SSD'en skal bruges til boot. Den skal bare ikke erstatte den konventionelle HDD. Dertil er SSD stadig for dyr, IMO.

Efter hvad jeg har undersøgt, har Mid 2011 to SATA III porte. 
Til top
Deumer Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 18-Marts-2015
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deumer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2015 kl. 14:52
Jeg har en ekstern Thunderbolt SSD sat til min 2011 imac, og det er som at få en ny Mac, du skylder dig selv at bruge den som boot, tro mig, det fortryder du ikke, min læse/skrive hastighed er over 3X af hvad den var med standard disken Tongue

Mht. Trim, skal du bare downloade det her program: https://www.cindori.org/software/trimenabler/

Det disabler KEXT signing, hvilket er en nødvendighed for at aktiverer Trim på ikke-Apple SSD'er, læs om det her:https://www.cindori.org/documentation/

Jeg har brugt programmet et halvt års tid nu, helt uden problemer

NB. SSD'en tager ikke direkte skade af at du ikke aktiverer Trim, men den bliver gradvist sløvere

Redigeret af Deumer - 12-Maj-2015 kl. 14:56
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2015 kl. 14:55
OBS!!!

Man skal IKKE installere nogle programmer for at styre blæserne/fans Exclamation

Grunden til at blæserne skruer op på 100%, når man fjerner Apples harddisk er pga. en temperatur probe/måler, som nu måler forkert.

Det er den tynde tilslutning med 2 ledere, der tales omkring.

Man skal kortslutte denne ledning, så vil temperaturmåleren ikke fortælle systemet at harddisken er for varm. Herefter vil blæserne kun sætte farten op når andre ting bliver varme og kræver det.

Apples teknikkere gør det selv, når de skifter en harddisk til SSD.

Tilføjelse:
Harddisken går ikke i stykker hvis der ikke benytte TRIM, men den får aldrig besked fra systemet at den nu har "lov" til at rydde op.
Hastigheden kan efter længere tid bliver påvirket, hvis man aldrig kører en TRIM.
Man plejer at kunne give en manuel TRIM kommando til disken og få den til at udføre oprydning.

Redigeret af Cyberguyen - 12-Maj-2015 kl. 14:59
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu