recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Baghøjttalere eller lofthøjtttalere ??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Baghøjttalere eller lofthøjtttalere ??

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Moulder Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moulder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Baghøjttalere eller lofthøjtttalere ??
    Sendt: 02-Juni-2015 kl. 16:41
Hej 

Vi skal til at flytte i ny bolig, og det giver nogle udfordringer i forhold til højtalerplacering. 

Jeg har købt et "hjemmebio" setup i HiFi-klubben, som består af DALI Zensor 5 - 5.1 
Dette 

Og en receiver, DENON AVR-X2100W Surround receiver. 
Denne 

Sofa placeringen er helt op af bagvæggen, og baghøjtalerne kan kun monteres helt oppe ved loftet på bagvæggen (ca. 2,75 m. til loft) 
Vil det være en dårlig løsning at placere dem så højt, specielt når vi sidder lige under dem ?? 

Vil det være bedre med indbygningshøjtalere i loftet ?? 
Feks. disse ?? 
Lofthøjtalere 

Der er troldtekt loft plader i huset, vil det så være nødvendig med de såkaldte "backboxe" for at slutte helt tæt omkring højtaleren ?? 

Mvh 
Per
Mvh

Moulder
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Online
Point: 4057
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2015 kl. 18:29
Jeg ville nok få dem så langt ned som muligt. For surround lyden er ikke lavet til at side så højt
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2015 kl. 18:36
Tjek dolby's hjemmeside. Den rigtige placering af de bageste højttalere i 5.1 er fra siden.
Til top
Moulder Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moulder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2015 kl. 19:41
Jeg har ikke mulighed for at placere dem på sidevæggen..

Lofthøjttalerene er jo beregnet til at montere i... Ja... loftet Wink
Det vil være den perfekte løsning for mig, placeringsmæssig.
Er der nogen som har erfaring med dem ??

Redigeret af Moulder - 02-Juni-2015 kl. 19:42
Mvh

Moulder
Til top
Moulder Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moulder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2015 kl. 09:17
Jeg har nu monteret indbygningshøjtalerne i loftet, lige over siddepositionen, og det spiller bare max Thumbs Up
Mvh

Moulder
Til top
Kingofdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-December-2014
Point: 89
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kingofdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2015 kl. 09:49
hej

jeg har selv loft højtaler som baghøjtaler og vil sige det virker rigtigt godt.

det betyder intet om de sidder på væggen eller om de sidder i loftet bare lyd niveauet er indstillet rigtigt.

Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2015 kl. 11:27
Oprindeligt skrevet af Kingofdk Kingofdk skrev:

hej

jeg har selv loft højtaler som baghøjtaler og vil sige det virker rigtigt godt.

det betyder intet om de sidder på væggen eller om de sidder i loftet bare lyd niveauet er indstillet rigtigt.

Selvfølgelig betyder det noget om surroundhøjttalerne er placeret i loftet eller om de sidder korrekt..!!

Redigeret af strecker - 14-Juni-2015 kl. 11:28
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kingofdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2015 kl. 22:28
Det kan ikke høres om de sidder i loft eller på væggen. Ikke i min stue da jeg har haft begge løsninger😊
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2015 kl. 12:18
Så må du ha' en MEGET dårlig akustik i din stue. For det betyder vildt meget hvor højt man placere sine surrounds, og hvis man så tilmed placere dem i loftet, må det jo fucke gevaldigt med det lyddesign der er tiltænkt i de enkelte film. Jeg vil mene, at du burde skrive, "JEG kan ikke høre om de sidder i loftet eller på væggen."
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kingofdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2015 kl. 22:12
Følgende er fra thx.com

Surround Left & Right Speakers (SL & SR): Place the SL & SR speakers between 90° to 110° to each side and 2 feet or higher above the listener. The SL & SR speakers recreate the enveloping sound and intense special effects that you experience in the cinema
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2015 kl. 04:31
placering i loftet vil altid være et kompromis..!!

Jeg har testet alle placeringer af surround højttalere fra 1,2 meter til 2 meter i 10 cm intervaller, og placeringen betyder rigtig meget for rumfornemmelsen, detaljer og præcisionen i surround panoreringerne.
Du har tydeligvis ikke eksperimenteret med højden af dine højttalere, for så ville du udtale dig anderledes.

Redigeret af strecker - 18-Juni-2015 kl. 04:34
Til top
ole post Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Point: 565
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ole post Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2015 kl. 06:56

hvad var så den mest optimale højde strecker,

Ole Hansen
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu