recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Raspberry pi og Windows 10?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Raspberry pi og Windows 10?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Raspberry pi og Windows 10?
    Sendt: 18-Juni-2015 kl. 17:11
Min bedstefar mangler en lille og budgetvenlig pc til netbank og kortspil. Mon tanke var, at en raspberry pi med Windows 10 kunne klare opgaven. Nu har jeg søger lidt på det, og skal man være medlem af noget specielt for at få Windows 10 gratis til den. Er det ikke noget almindelige dødelige kan udnytte? Eller misforstår jeg hvad jeg har læst?
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2015 kl. 17:22
Det er vist kun folk som allerede har en Windows 7/8/8.1 licens, som får Windows 10 gratis (d. 29. juli).

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 18-Juni-2015 kl. 17:22
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2015 kl. 18:56
En forholdsvis billig løsning kunne være denne:

http://www.edbpriser.dk/mini-pc/zotac-zbox-pi320-pico-id-8781293.aspx#PriceDevelopment
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2015 kl. 19:28
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

http://www.edbpriser.dk/mini-pc/zotac-zbox-pi320-pico-id-8781293.aspx#PriceDevelopment

Godt 1.000kr dyrere. Ryger den derop i pris, så må vi finde på en anden løsning.

Men ja, tak for ideen.
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2015 kl. 19:29
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Det er vist kun folk som allerede har en Windows 7/8/8.1 licens, som får Windows 10 gratis (d. 29. juli).

M.v.h.

Da pi2 kom ud, var der snak om win 10 ville være med. Men når jeg søger op det nu, er det vidst en iot udgave af win10, og den kan jeg ikke gennemskue, om virker som alm windows, og dermed er brugbar.
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 25-December-2010
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2015 kl. 20:32
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Min bedstefar mangler en lille og budgetvenlig pc til netbank og kortspil. Mon tanke var, at en raspberry pi med Windows 10 kunne klare opgaven. Nu har jeg søger lidt på det, og skal man være medlem af noget specielt for at få Windows 10 gratis til den. Er det ikke noget almindelige dødelige kan udnytte? Eller misforstår jeg hvad jeg har læst?

Det er ikke værre, end at du kan tilmelde dig her: https://insider.windows.com/ Og downloade en ISO. Men om der kan fåes én, som virker på en Raspery, skal du så nok spørge om, in english, here: 

Lav først lige en gendannelses-fil for det nuværende system på Raspery'en, før der smides Windows 10 på. 

Hvad for et styresystem er der på den nu?

Redigeret af turbo2 - 18-Juni-2015 kl. 20:38
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2015 kl. 06:49
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

M.v.h.
Ja - dette er korrekt, for de fleste Windows-versioner - enkelte får ikke opgraderingen gratis.

OG... det med at hente en gratis Windows 10 og få den op at køre er, når man vil prøve de Previews, som Microsoft sender ud før den endelige version ryger på opdaterings-serverne...

Har man "opgraderet" fra Windows 7 - 8, 8.1 til Windows 10 Preview, så får man den gratis, når den endelige udgave kommer.

Har man installeret fra ISO, så fåpr man den IKKE gratis - den bliver opdateret til den endelige udgave, men man må ned i den lokale computerbiks for at købe en ny licens, som passer til den Windows 10, man har installeret...
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2015 kl. 06:59

Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Godt 1.000kr dyrere. Ryger den derop i pris, så må vi finde på en anden løsning.

Men ja, tak for ideen.

En billigere løsning kunne være, hvis du kender nogen, som ligger inde med en gammel XP-spand, de ikke gider mere!Big smile Hvis de vil give dig den for 0,gratis, så køb en Windows 8.1-DVD og smid den på - det kan være, den er indenfor minimumskravene for Windows 10!

Jeg har efter at have prøvet Previewene, købt en Windows 8.1 og smidt den på min lille Lenovo S10-2. Den kører upåklageligt, jeg kan dog ikke åbne apps pga. for lav skærmopløsning, men dette skulle bliver muligt i Windows 10. Lige meget med appene - bruger dem næsten aldrig - kun normale programmer bruges.
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2015 kl. 09:25
Folk tror de ved en masse, men JA Windows 10 er GRATIS til Raspberry Pi 2.

IoT står for Internet of Things om det så vil virke som almindelig Windows 10 har jeg ingen idé om på nuværende tidspunkt.

Du kan se lidt mere her

http://youtu.be/ADPwWbFRXMY
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
chambersbay Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 19-Juni-2015
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér chambersbay Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2015 kl. 10:00
Windows 10 IoT Core til raspberry pi er som sagt gratis, men det er version som er uden desktop. Den er beregnet til at bygge ind i apparater som man vil kontrollere. Det kan ikke sammenlignes med en desktop udgave.
I kan læse om det i det seneste magpi magasin på raspberrypi.org

Redigeret af chambersbay - 19-Juni-2015 kl. 10:08
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2015 kl. 18:35
Ser ud til, at jeg er hoppet i journalisternes positive fortolkninger :)
Jeg finder frem til en alternativ løsning.

Tak for alle jeres svar.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2015 kl. 19:09

Ser ud til, at jeg er hoppet i journalisternes positive fortolkninger :)
Jeg finder frem til en alternativ løsning.

Tak for alle jeres svar.

Og hvad er så den alternative løsning?
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu