recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netværksekspert søges :)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Netværksekspert søges :)

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Samsung_M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Januar-2007
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 297
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Samsung_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Netværksekspert søges :)
    Sendt: 13-Juli-2015 kl. 21:06
Kære Recordere... :)

Jeg - og mine naboer - er stødt ind i et lidt ærgerligt problem.

Jeg har EnergiMidt Fiber som internetudbyder (indholdsleverandør Waoo!). Jeg og mine naboer er på det seneste begyndt at opleve en del midlertidige udfald på vores forbindelser (tilsyneladende på tilfældige tidspunkter og uafhængigt af hinanden). EnergiMidt har egentlig været rigtig flinke til at hjælpe - de har dog brug for nogle konkrete tidspunkter for hvornår forbindelsen hopper af - de kan nemlig ikke konstatere fejl på deres udstyr!

Fælles for forbindelserne er, at vi alle 3 kører med egen router efter EnergiMidts Fiberboks (den fungerer vel så i princippet som en bridge) og vi får således tildelt en IP via EnergiMidts DHCP server. Da jeg har en server stående på min forbindelse har jeg offentlig IP hvor de andre kører via EnergiMidts NAT-løsning (altså kun en delvis offentlig ÍP). Jeg opdager primært mine udfald ved, at jeg ikke kan få kontakt via min offentlige IP til min server og ej heller kan pinge mit udstyr.

For at have lidt skyts i dialogen med EnergiMidt skal jeg gerne vide om det er dem der fejler eller vores udstyr - jeg synes bare det er underligt at vi alle 3 har udstyr der fejler.

For ikke at gøre det alt for langhåret vil jeg nedenfor liste mit udstyr:

* Router: Netgear Nighthawk R7000 - nyeste originale firmware V1.0.4.30_1.1.67 koblet direkte op på Fiberboksens port 1 som anvist af EnergiMidt. Jeg har prøvet med 2 - 3 forskellige kabler i ordentlig kvalitet for at sikre, at det ikke er dette der er problemet (CAT.5E,CAT.6 etc.)
* 3 kablede enheder (stationær PC, webserver på port (solcelleinverter) og Philips Huelight switch)
* Adskillige trådløse enheder (Apple iPad, iPhone, Apple TV, Sonos, Playstation, Samsung Smart TV etc.)

Spørgsmål: Kan jeg etablere en eller anden form for "overvågning" på min PC eller router for at konstatere, hvornår og evt. hvordan/hvorfor forbindelsen smutter? - og hvad kræver det for at etablere denne anordning (hardware eller softwaremæssigt?)

Spørg endelig ind hvis der er andet relevant at vide om min forbindelse eller udstyr :)

Som et kuriosum kan det nævnes, at EnergiMidt i en snak med min nabo har sagt, at "...Apple router ikke følger den gængse standard når der hentes IP adresse via DHCP hvorfor noget af deres routerudstyr fejler på deres forbindelser"... Er det en "and" eller er der vitterligt forskellige standarder - og er det så i virkeligheden EnergiMidt der ikke følger standarden og ikke Apple (og evt. de øvrige routerproducenter?)....??

Venlig hilsen

Christian

Redigeret af Samsung_M - 13-Juli-2015 kl. 21:09
Til top
NikolajC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Januar-2006
Point: 614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2015 kl. 22:17
Altså rent lavpraktisk så kan du lave en pinging.bat fil på din PC, som ser sådan her ud:

time /T
ping dr.dk
pinging.bat

Denne bat fil kører du så med denne commando: pinging.bat > ping.txt

Så får du lavet en ping.txt fil på din computer som vil se således ud:

C:\mid>time /T 
22:14

C:\mid>ping dr.dk 

Pinging dr.dk [159.20.6.38] with 32 bytes of data:
Reply from 159.20.6.38: bytes=32 time=11ms TTL=245
Reply from 159.20.6.38: bytes=32 time=13ms TTL=245
Reply from 159.20.6.38: bytes=32 time=13ms TTL=245
Reply from 159.20.6.38: bytes=32 time=21ms TTL=245

Ping statistics for 159.20.6.38:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 11ms, Maximum = 21ms, Average = 14ms

C:\mid>pinging.bat

C:\mid>time /T 
22:14

Osv. Så kan du i hvertfald se hvornår din linie går ned. Der er mange andre (sikkert smartere) måder at gøre det på - men denne skal nok virke. Husk at have plads nok på harddisken.

Nikolaj

Redigeret af NikolajC - 13-Juli-2015 kl. 22:18
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Samsung_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2015 kl. 22:27
Hej Nikolaj

Tak for dit svar - jeg har netop lavet den pågældende bat-fil og lader den køre - i hvert fald indtil videre - natten over - det er en god lavpraktisk måde at gribe sagen an på indtil videre.

Er der andre der har gode ideer må I meget gerne byde ind :)

/ Christian

Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Samsung_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2015 kl. 22:41
.... Kom egentlig til at tænke på om det kan være manglende svar fra EnergiMidts (eller Waoos) DNS-servere - har der ikke været problemer med disse tidligere?? Og kan det give udfordringer a la dem jeg beskriver ovenfor? Vil det i så fald hjælpe at skifte til - eksempelvis - Googles DNS servere?

/ Christian
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2015 kl. 23:06
Du kan jo tilføje et ping direkte til IP adressen og se om den stadig kommer igennem når dr.dk fejler.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Samsung_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2015 kl. 23:08
Hej igen

Altså et ping direkte til - i det her tilfælde - dr.dk for at omgå DNS opslaget via EnergiMidst DNS server?

/ Christian

Redigeret af Samsung_M - 13-Juli-2015 kl. 23:08
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2015 kl. 06:46
Yup.
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1067
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pfugl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2015 kl. 07:52
Samsung_M skriver at der også er problem med at tilgå forbindelsen udefra. Der er WAOO's DNS server ikke inde i billedet, så den kan ikke være synderen. Jeg ville nok i første omgang mistænke routeren - kunne man evt. låne en anden router midlertidigt fra Energi midt, og teste med?
/Peter
Til top
Jwin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2008
Sted: København, DK
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jwin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2015 kl. 09:14
Hvis du vil skridtet videre end en kontinuerlig ping, kan jeg anbefale Whatsup Gold.

Whatsup Gold

Du kan sætte flere forskellige målepunkter, tidsintervaller og notification. Super simpelt at bruge. Der er en 30 dages Trial.

j
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2015 kl. 09:19
Oprindeligt skrevet af Samsung_M Samsung_M skrev:

Kære Recordere... :)
Som et kuriosum kan det nævnes, at EnergiMidt i en snak med min nabo har sagt, at "...Apple router ikke følger den gængse standard når der hentes IP adresse via DHCP hvorfor noget af deres routerudstyr fejler på deres forbindelser"... Er det en "and" eller er der vitterligt forskellige standarder - og er det så i virkeligheden EnergiMidt der ikke følger standarden og ikke Apple (og evt. de øvrige routerproducenter?)....??

Venlig hilsen

Christian

Jeg selv fået Fibia 100/100 og køre med 2 Apple router som jeg ikke kan få til at køre samtidigt uden at der kommer udfald. Fiber boksen tildeler DHCP og Apple routerne er begge sat til bridge med samme netværksnavn og password etc. Direkte fra fiberboksen går der et kabel til den første Apple router, fra denne apple router går der så et kabel til den anden apple router, og det spiller bare ikke, forbindelsen bliver total ustabil, iflg. airport værktøjet så ryger forbindelsen i fiberboksen b.la. kan jeg ikke se DNS. Det pudsige er, hvis jeg sætter min TDC linie på i stedet, som jeg har lidt endnu så spiller det!!!. Jeg tror, jeg ringer til fibia og får lukket ned for deres WIFI/ Nat del, så den første apple router står for DHCP/NAT i stedet og den anden apple router i bridge mode.

Det skal siges hvis jeg fjerner router nr. 2 så spiller det, eller hvis jeg tager kablet fra fiberboksen og sætter den første apple router til DHCP/NAT og den anden i brigde mode så spiller det også, dog uden internet.

Jeg tror nu ikke der forskellige standarder, men jeg har nu meget tro på den fiberboks
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2015 kl. 09:26
Jeg tænkte lige på en ting, hvad nu hvis man satte en switch direkte til fiberboksen og føder de 2 router fra switchen i stedet?
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
frsch Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-August-2012
Sted: Herning
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frsch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2015 kl. 12:16
Må man spørge hvorfor du har 2 routere efter hinanden?
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu