recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netværk Strukturering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Netværk Strukturering

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Stoffer1987 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-April-2008
Status: Offline
Point: 658
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stoffer1987 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Netværk Strukturering
    Sendt: 15-Juli-2015 kl. 14:14
Hej

Har fået ny bolig i 3 etager, og i den forbindelse skal der laves følgende:

Der skal etableres trådløst netværk, og internet leveres af WAOO. (Der er trukket kabler til de forskellige etager/rum i huset, og samlet centralt i et patchpanel.) Der er i alt 10 udtag rundt i huset.

Jeg kunne godt tænke mig at jeg slap for at WAOO´s hardware skulle styre noget som helst, ud over at levere internet forbindelse.

Hvilket hardware skal jeg bruge til dette?

Jeg havde originalt tænke mig at købe en "billigere" Asus router til at styre ip adresser, port forwarding mm. På denne ville jeg slå det trådløse net fra, og i stedet tilslutte to AP. (Ubiquiti)
Jeg har set folk har haft god succes med deres rækkevidde, samt "seamless" netværk.

Er dette helt i skoven? Evt forslag til router jeg kunne bruge?
Andre gode forslag?

Hvordan skal det sættes op inde i det forskellige hardware

På forhånd tak

Redigeret af Stoffer1987 - 15-Juli-2015 kl. 14:48
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stoffer1987 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2015 kl. 14:18
Rækkefølgen som jeg havde forestillet mig det skulle forbindes i er:

Router
Patchpanel - Switch <
                         AP1 + AP2

Redigeret af Stoffer1987 - 15-Juli-2015 kl. 14:23
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2015 kl. 14:41
Ubiquiti har en simpel router med kun ethernet, som jeg tror kunne være fin til dit formål. Fås med forskelligt portantal og endda også en, der kan give strøm til dine unifi AP'er. Den lille: Edgerouter Lite - bruger vi på mit arbejde til at forbinde kontor og hostingcentet; det kører super.
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stoffer1987 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2015 kl. 14:43
Super, tak for svar.
Jeg har også en NAS jeg skal have tilsluttet.

Hvor sætter jeg den til henne? i Switch eller Router
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2015 kl. 14:54
Hvis det er den lille af routerne, er der kun en enkelt port i som jeg husker det (der er en 3. men den er vist til en DMZ) - så skal både router og NAS i switchen. De større modeller har vist en switch - så vil der kun være marginal forskel på om su slutter den til det ene eller andet sted. I det tilfælde: Gør hvad der er mest praktisk.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2015 kl. 16:10
Jeg har lige gransket routermodellerne, og det er faktisk kun PoE-modellen, der har en treports switch indbygget. Så de mest relevante er nok Lite eller PoE (sidstnævnte kun hvis du vil ha' den til at trække unifi ap'er via PoE, men måske er det enklest bare at bruge strømforsyningerne, som følger med AP'erne). Mit bud vil nok være en Lite, og så samle det hele i din switch.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19800
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2015 kl. 16:45
På hvilken etage er patchpanelet?

På hvilken etage er waoo forbindelsen?

Hvad erfaring har du med opsætning af netværk?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stoffer1987 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2015 kl. 16:59
Er deres router nem at opsætte, ikke alt for mange "ekspert" funktioner?? Jeg synes den ser noget indviklet ud på deres hjemmeside.

De er i stueetage, og placeres samme sted. Jeg har absolut intet kendskab, udover jeg førhen har åbnet lidt porte mm. på en yousee router. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19800
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2015 kl. 17:46
Okay, da jeg ser dig som "forholdsvis rookie" udi netværksopbygning vil jeg anbefale dig at starte stille ud og bygge på sidenhen.
Hvad har du brug for at funktioner siden du ikke vil bruge standard routeren?
Hvor stort er dit hus siden du skal have to accespoints?

Start med at lade Waoo routeren udføre sin "normale" funktion, det være sig DHCP og wireless.
Efter routeren kobler du en switch, som du igen kobler op til patchpanel.

Nu burde du være kørende.

Når det har kørt godt i et stykke tid og du beslutter dig for at skifte til en anden router, sætter du din nuværende i bridge mode og "skubber" en ny ind mellem fiberboks og switch. Nu kan den tage sig af DHCP og wireless.

Er den trådløse dækning så ikke god nok i hele huset kan du udvide med eventuelle accespoints, ved de stik du har kabling til rundt om i huset.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stoffer1987 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2015 kl. 19:31
Huset er i 3 etager, og deres router kan ikke nå fra top yil bund. Ydermere koster det 30 kroner at leje deres router med trådløs forbindelse.

Af rent princip vil jeg ikke betale yderligere for noget jeg betragter som en alm. service (alle andre firmaer tilbyder det gratis).

Det er den største grund til at jeg vil købe min egen router.

På netværket har jeg en NAS, denne vil dog blive delt over kablet netværk.

Ellers skal det bare være printer, mobil, pc mm. der skal være koblet på trådløs.

Det ene AP har jeg fået et stik til placeret højt oppe i kip, sådan at det også dækker haven.

Redigeret af Stoffer1987 - 15-Juli-2015 kl. 19:55
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2015 kl. 20:35
Ubiquitis routere er nok ikke helt for rookies, indrømmet. Man kan justere og strukturere opsætningen mere end på en normal hjemmerouter, og jeg kan ikke lige huske, om der er en wizard-funktion. Når du siger, at WAOO leverer råt internet, hvordan kommer det så ind - som ethernet eller en fiber?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stoffer1987 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2015 kl. 20:41
Det kommer ind i en WAOO boks, og skal derfra forbindes med ethernet til egen router.

Der er to stik på WAOO boksen, en til tv og en til internet.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu