recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Uskarpt billede på  LG 55" Ultra HD TV 55UF695V
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Uskarpt billede på LG 55" Ultra HD TV 55UF695V

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
cholm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-Maj-2006
Status: Offline
Point: 78
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Uskarpt billede på LG 55" Ultra HD TV 55UF695V
    Sendt: 27-September-2015 kl. 06:43
Jeg har købt et LG 55" Ultra HD TV 55UF695V og er ikke imponeret af billedekvaliteten, specielt ikke på en SD-kanal. Jeg modtager Tv fra Waoo og har sammenlignet med mit 6 år gamle Samsung som står bedre end det nye LG.

Jeg har læst lidt på det og kan se, at flere beskriver det som et problem når TV´et automatisk søger at opskalere til 4K. Er der andre som oplever dette og kan fortælle om man kan slå opskalering fra?

Idéer til indstillinger der giver et godt billede, på tværs af opløsning, modtages meget gerne Smile

/Claus
Til top
Boffer24 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 885
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Boffer24 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2015 kl. 08:35
Opdagede du ikke det nede i butikken?
Til top
cholm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2015 kl. 08:37
Jeg købte det online på bilka.dk på baggrund af de mange positive indlæg her på sitet. Jeg har stadig returret.
Til top
Steffen32 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2006
Sted: Hadsten Denmark
Point: 771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steffen32 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2015 kl. 08:52
Jeg ved ikke om det er LG generelt. Men jeg har en bekendt, der har været ude for det samme. Han havde et 55 tommres Samsung i køkkenet. Det flyttede han i stuen og blev anbefalet en LG 55 tommer UHD, der skulle erstatte set Samsung, der hang i køkkenet. Det er aldrig lykkeds ham, at få tilnærmelsesvis så godt billed på LG TVet som hans Samsung viser til trods for nyere teknologi og UHD. Han modtager signal via parabol.
Til top
Niller55 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-Oktober-2009
Point: 631
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Niller55 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2015 kl. 09:08
Nej, desværre kan du ikke slå opskalering fra. Jeg har også selv et LG 4K tv og er heller ikke tilfreds med skarpheden - det er ikke skarpt skarpt..
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 4704
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2015 kl. 08:20
Oprindeligt skrevet af cholm cholm skrev:

Jeg har læst lidt på det og kan se, at flere beskriver det som et problem når TV´et automatisk søger at opskalere til 4K. Er der andre som oplever dette og kan fortælle om man kan slå opskalering fra?

Hvis opskalering blev slået fra, ville et SD-billede jo fylde en lille firkant midt på skærmen med en stort sort ramme omkring. Opskalering er den proces, der giver billede i fuld skærm. Opskalering forbedrer derimod ikke billedkvaliteten.

Idéer til indstillinger der giver et godt billede, på tværs af opløsning, modtages meget gerne Smile

Skift over i "Normal/Standard" eller Film-profilen og slå mange af de dynamiske kredsløb fra. Det burde hjælpe lidt på de udtværrede billeder. Når det er sagt, så skal du dog ikke forvente bedre billede end på det gamle tv, når du ser HD / SD-kanaler blot fordi det nye tv har endnu højere opløsning. Et UHD-tv forbedrer ikke dette, særligt ikke når det er et af de billigste på markedet. Den eneste vej til bedre / skarpere billede er en bedre kilde (4K) eller et klart bedre panel med bedre grundlæggende billedkarakteristika (såsom et high-end LCD eller OLED) - her tænker jeg ikke på højere opløsning.

Redigeret af Rasmus Larsen - 28-September-2015 kl. 08:20
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2015 kl. 09:13
Husk også på, at hvis det gamle TV havde en anden størrelse, så ville fejl og mangler ved de dårlige SD-signaler ikke være så tydelige som de er på 55" skærmen.

Begrebet "Opskalering" lader til at være ret misforstået i almindelighed. Som Rasmus skriver, så handler det blot om, at du tager noget materiale, som er sendt i 720x576 punkters opløsning (SD) og får det til at fylde de 3840×2160 pixels som et UHD-TV har. Det må nødvendigvis betyde, at noget skal hives og strækkes for at slå til. Hvis du IKKE opskalerer, så vil du vitterlig kun få vist 720x576 punkter på skærmen, hvilket ikke fylder ret meget ud af de 3840×2160 punkter der er...

"Opskalering" er ikke en eller anden magisk algoritme, som kan sidestilles med "1000 Hz Motion interpolation" eller "Dynamisk kontrast" - det er en nødvendighed for overhovedet at få fyldt billedarealet ud. Man kan dog snakke om HVOR opskaleringen bør foregå, hvis der er eksterne medieafspillere involveret. Beregningen af hvordan billedet skal se ud når det opskaleres kan følge forskellige algoritmer - ligesom i eks. Photoshop - så der kan være forskel på hvordan billedet ser ud afhængigt af om det opskaleres i eks. en DVD-afspiller eller om det gøres i TV'et. Men det SKAL altså opskaleres hvis du ikke vil spilde hovedparten af skærmarealet.

Redigeret af Torben Rasmussen - 28-September-2015 kl. 09:15
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
cholm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2015 kl. 15:15
Hej Torben,

Mange tak for en rigtig god gennemgang.

Claus

Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Husk også på, at hvis det gamle TV havde en anden størrelse, så ville fejl og mangler ved de dårlige SD-signaler ikke være så tydelige som de er på 55" skærmen.

Begrebet "Opskalering" lader til at være ret misforstået i almindelighed. Som Rasmus skriver, så handler det blot om, at du tager noget materiale, som er sendt i 720x576 punkters opløsning (SD) og får det til at fylde de 3840×2160 pixels som et UHD-TV har. Det må nødvendigvis betyde, at noget skal hives og strækkes for at slå til. Hvis du IKKE opskalerer, så vil du vitterlig kun få vist 720x576 punkter på skærmen, hvilket ikke fylder ret meget ud af de 3840×2160 punkter der er...

"Opskalering" er ikke en eller anden magisk algoritme, som kan sidestilles med "1000 Hz Motion interpolation" eller "Dynamisk kontrast" - det er en nødvendighed for overhovedet at få fyldt billedarealet ud. Man kan dog snakke om HVOR opskaleringen bør foregå, hvis der er eksterne medieafspillere involveret. Beregningen af hvordan billedet skal se ud når det opskaleres kan følge forskellige algoritmer - ligesom i eks. Photoshop - så der kan være forskel på hvordan billedet ser ud afhængigt af om det opskaleres i eks. en DVD-afspiller eller om det gøres i TV'et. Men det SKAL altså opskaleres hvis du ikke vil spilde hovedparten af skærmarealet.
Til top
cholm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2015 kl. 15:20
Tak,Rasmus.

Jeg havde ingen tro på, at SD/HD ville blive bedre på et 4K TV. Jeg havde bare ikke gennemskuet, at det ligefrem blev værre.

Er problemstillingen så den, at man må gøre op, om man vil have et godt billede med de aktuelle formater eller man vil leve med et ringere billede nu og så være bedre stillet når/hvis 4K bliver udbredt?

/Claus

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

<span style="color: rgb34, 34, 34; font-family: arial, sans-serif; font-size: 12.8px; line-height: 20px;">Jeg har læst lidt på det og kan se, at flere beskriver det som et problem når TV´et automatisk søger at opskalere til 4K. Er der andre som oplever dette og kan fortælle om man kan slå opskalering fra?</span><span style="line-height: 16.8px;">
</span>

Hvis opskalering blev slået fra, ville et SD-billede jo fylde en lille firkant midt på skærmen med en stort sort ramme omkring. Opskalering er den proces, der giver billede i fuld skærm. Opskalering forbedrer derimod ikke billedkvaliteten.
<span style="color: rgb34, 34, 34; font-family: arial, sans-serif; font-size: 12.8px; line-height: 20px;">
</span>
<span style="line-height: 16.8px;">

</span><span style="font-family: arial, sans-serif; font-size: 12.8px; line-height: 20px;">Idéer til indstillinger der giver et godt billede, på tværs af opløsning, modtages meget gerne </span>Smile<span style="line-height: 16.8px;">
</span>
<span style="line-height: 16.8px;">
</span>
Skift over i "Normal/Standard" eller Film-profilen og slå mange af de dynamiske kredsløb fra. Det burde hjælpe lidt på de udtværrede billeder. Når det er sagt, så skal du dog ikke forvente bedre billede end på det gamle tv, når du ser HD / SD-kanaler blot fordi det nye tv har endnu højere opløsning. Et UHD-tv forbedrer ikke dette, særligt ikke når det er et af de billigste på markedet. Den eneste vej til bedre / skarpere billede er en bedre kilde (4K) eller et klart bedre panel med bedre grundlæggende billedkarakteristika (såsom et high-end LCD eller OLED) - her tænker jeg ikke på højere opløsning.

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2015 kl. 15:31

Ja, det er IMO for tideligt med UHD, der er for lidt at bruge dem til.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
BLACKBIRD Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-December-2007
Point: 85
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BLACKBIRD Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2015 kl. 16:16
jeg har også den skærm og syntes min står knivskarpt, kun et problem når jeg ser nyheder så bliver de noget lyse i huden og håret, mon ikke at man kan stille sig ud af det. jeg har yousee
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2015 kl. 16:33

Det er så billedet der ikke er indstillet godt nok.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu