recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pas på: 4K-fjernsyn kan få meget svært ved at vise
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pas på: 4K-fjernsyn kan få meget svært ved at vise

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2437
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Pas på: 4K-fjernsyn kan få meget svært ved at vise
    Sendt: 27-November-2015 kl. 23:10
Pas på: 4K-fjernsyn kan få meget svært ved at vise 4K-film

http://finans.dk/live/it/ECE7712707/Pas-på-4K-fjernsyn-kan-få-meget-svært-ved-at-vise-4K-film/?ctxref=ext

Med venlig hilsen
bentpetersson

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2015 kl. 23:24
Det drejer sig om VP9 og HEVC. Fx er det ikke muligt at se UHD fra Youtube uden VP9. Ligesom kommende UHD movies bliver sendt med HEVC. Kun nogle af de nye TVs har dette indbygget.

Så tro ikke af det er nok, at der står UHD på reklamen

Redigeret af bentpetersson - 27-November-2015 kl. 23:26
Med venlig hilsen
bentpetersson

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2015 kl. 23:41

Den advarsel har været oppe på forummet før i forbindelse med anskaffelse af 4K TVer. Så det er en lidt gammel nyhed.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2015 kl. 23:47
Jeg tror alligevel, at i denne juletid, hvor der ivrigt købes UHD TVs, er det godt at ihukomme og advare om dette.
Med venlig hilsen
bentpetersson

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Point: 23900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2015 kl. 00:45
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Jeg tror alligevel, at i denne juletid, hvor der ivrigt købes UHD TVs, er det godt at ihukomme og advare om dette.
Man kan vel dårligt få et 2015 TV i dag uden VP9 og HEVC, hvis man køber noget fornuftigt i det mindste.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2015 kl. 08:05
Jeg er bestemt ikke uenig.

https://www.google.dk/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.computerworld.dk/art/233928/pas-paa-dit-hundedyre-4k-fjernsyn-kan-faa-meget-svaert-ved-at-vise-4k-film&ved=0ahUKEwiG0r7wxLLJAhWHWCwKHa3ZBDUQFggtMAY&usg=AFQjCNFc1Z0nyVovHbzeG8gIzpIdrFpxnA&sig2=4CX8RAoXzyEGz7BddDuWWg

Her på linket er fx nævnt Philips. Men også andre fabrikater og modeller med produktionsdato før 2015 - ikke kun købsdato - skal man måske kigge lidt ekstra efter. Det er næppe nok at spørge ekspedienten, om det er et fornuftigt TV.

Redigeret af bentpetersson - 28-November-2015 kl. 08:46
Med venlig hilsen
bentpetersson

Til top
Niller55 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-Oktober-2009
Point: 631
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Niller55 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2015 kl. 09:04
Yeps - du har ret, man skal se efter da der er så mange tv på tilbud som ikke kan det man vil, jeg er selv en af dem der har et 2014 uden V9 og er lidt sur over det i dag - fordi jeg er typen det ikke burde ske for :-)) men til mit forsvar da jeg tilbage i 2014 fik det, var der ikke så meget snak om V9 - jeg faldt lige i fælden på et godt tilbud uden at sætte mig godt nok ind idet  :-))
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2015 kl. 09:55
Oprindeligt skrevet af Niller55 Niller55 skrev:

Yeps - du har ret, man skal se efter da der er så mange tv på tilbud som ikke kan det man vil, jeg er selv en af dem der har et 2014 uden V9 og er lidt sur over det i dag - fordi jeg er typen det ikke burde ske for :-)) men til mit forsvar da jeg tilbage i 2014 fik det, var der ikke så meget snak om V9 - jeg faldt lige i fælden på et godt tilbud uden at sætte mig godt nok ind idet  :-))

Der var ikke implementeret VP9 i 2014, så vidt jeg ved.

Men du har ret, man skal selv, hvis man bare selv er lidt interesseret i hvad man køber, have check på produktet.Smile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2015 kl. 10:10
Ja, det er surt, når man prøver at være opmærksom på så meget.

Men det er heldigvis ikke sådan, at producenterne forsøger at snyde os forbrugere.

Hvis vi tager H.265 - der kaldes HEVC, og som afløste H.264, så kunne det først lade sig gøre efter diskussioner om patenter og patentrettigheder i efteråret 2014. Først på dette tidspunkt fik producenterne - ikke de hidtidige - men de vedtagne nye specifikationer.

Herefter kunne tests indledes hos producenterne og derefter kunne man igangsætte produktion.

HEVC kunne dermed først findes i 2015-modeller, der kom på markedet i foråret 2015.

Problemet er vel, at TVforretningerne ofte udbyder de gamle løsninger til umiddelbare fantastisk lave priser, og dermed tror forbrugerne at de køber det ekstraordinært nedsatte og tilbudte TV, som var det dyre gode TV.
Med venlig hilsen
bentpetersson

Til top
Jwin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2008
Sted: København, DK
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jwin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2015 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Man kan vel dårligt få et 2015 TV i dag uden VP9 og HEVC, hvis man køber noget fornuftigt i det mindste.

Bemærk at HEVC er kun som streaming. Din tuner er ikke HEVC kompatibel.

J
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2015 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af Jwin Jwin skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Bemærk at HEVC er kun som streaming. Din tuner er ikke HEVC kompatibel.

J

Jeg talte alene om encoding standarder. VP9 er streaming (youtube). HEVC er så vidt jeg er orienteret, includeret i de kommende UHD BD afspillere.
Til top
Peter49 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-Juni-2008
Point: 256
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter49 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2015 kl. 15:06

Ja, det er surt, når man prøver at være opmærksom på så meget.

Men det er heldigvis ikke sådan, at producenterne forsøger at snyde os forbrugere.

Hvis vi tager H.265 - der kaldes HEVC, og som afløste H.264, så kunne det først lade sig gøre efter diskussioner om patenter og patentrettigheder i efteråret 2014. Først på dette tidspunkt fik producenterne - ikke de hidtidige - men de vedtagne nye specifikationer.

Herefter kunne tests indledes hos producenterne og derefter kunne man igangsætte produktion.

HEVC kunne dermed først findes i 2015-modeller, der kom på markedet i foråret 2015.

Problemet er vel, at TVforretningerne ofte udbyder de gamle løsninger til umiddelbare fantastisk lave priser, og dermed tror forbrugerne at de køber det ekstraordinært nedsatte og tilbudte TV, som var det dyre gode TV.

HEVC var da implementeret i mit Samsung HU8505 købt i maj 2014. Mener det fandtes i alle Samsung 
4K modeller fra 2014. Ellers ville der jo ikke kunne vises Netflix i 4K.

Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu