recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround i Trekantet Stue
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Surround i Trekantet Stue

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
DenGæveStuderende Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 29-November-2015
Sted: København
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DenGæveStuderende Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Surround i Trekantet Stue
    Sendt: 29-November-2015 kl. 01:29
Hej Recordere,

Jeg er nu endelig - efter et års totalrenovering af bolig - ved at være parat til at få lyd i stuen, men den er blevet lidt deform efter at jeg har væltet og opsat nogle vægge; den er reelt set trekantet (se billede). Yderligere skal det siges, at der er skråvægge bag sofaen og stolen (nord og nordøst på tegningen), alle andre vægge er rette og stuen er cirka på 30 kvm.

Grundet stuens udformning kan jeg umiddelbart ikke se hvordan et 5.1 setup ville kunne fungere, da jeg kun har ét hjørne til baghøjtalere; og dermed ikke højre og venstre. Jeg har tænkt over, om den go' gamle 6.1, altså med en ægte baghøjtaler, vil kunne løse mit problem. Vil det give mening, og i såfald - er der noget, som jeg skal være opmærksom på?

På forhånd tak!

Mvh,
Ejeren af en deform stue

Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2015 kl. 09:05
Hvis så du glemmer ordet "baghøjttaler", da en surroundhøjttaler reelt er en "sidehøjttaler" (tænk på biografen).
Din stue er ikke helt umulig, men ja, det vil måske være bedre at køre et 7.1 setup, i stedet for et 5.1 setup. Og dine højttalere kan med fordel placeres på standere, i stedet for på skråvæggene.

M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2015 kl. 09:38
Det ligner mere en stue der skal have indbygningshøjttalere! Men hvis du er færdig med renoveringen, er det måske for vanskeligt. Alternativt 2 gode højttalere ved TV'et eller en god soundbar.
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DenGæveStuderende Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2015 kl. 09:59
Tak for svar; det er altid dejligt med kompetente mennesker 😊

Jeg havde egentlig tænkt mig noget Loewe L1 med tilhørende satellitter, men hvis en soundbar kan levere "næsten" samme lyd i mit scenarie, så er det måske nærmere en Loewe 7.1-højtaler eller Beolab 7.1 / 7.2 / 7.4 , som jeg skal ha' fat i? Hvad forbinder I med en god soundbar?
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2015 kl. 10:03
Du får ikke surroundlyd ud af en soundbar!

M.v.h.
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Point: 2126
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2015 kl. 11:24
Hvorfor ikke dreje sofa'en så den er parallel med dit lærred, så burde du kunne få et fint 5.1 setup med surround højtaler i hver ende af sofaen.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
Apple TV 4K 1. gen, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4947
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2015 kl. 12:16
Det ligner lidt en udendørs terrasse - men nok om det LOL

Jeg villle aldrig se film i en stue, hvor man skulle dreje hovedet hen imod skærmen. Det giver rigtigt ondt i nakken efter bare en enkelt film.

Jeg vil mene at din sofa er alt for stor til den stue. Så hvis du har mulighed for at vælge en anden sofa vil det gøre alting lettere.

Jeg har lavet 4 hurtige eksempler på ændringer af stuen, eksempel 2 har taget udgangspunkt i en mindre sofa:

Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2368
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2015 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Det er godt nok nogle store peberfrugter.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2015 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Det er godt nok nogle store peberfrugter.
Det er vel ikke så meget anderledes end at have blomsterkasser i stuen?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2015 kl. 14:59
Er det overhovedet tegnet i korrekt målestok? - hvad kan man bruge sådan en krog til foroven - den må jo være omkring 1,6 x 1,6 m?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2015 kl. 15:35
Dobbeltdøren er vel 150 cm, så sofa er 300 cm, og TV er 160 cm. Rummet er alt for lille til møbler og TV
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DenGæveStuderende Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2015 kl. 17:23
Tak for de mange svar, især @Cyperguyen! Jeg må krybe til korset og erkende, at tegningn ikke er i målestok, men var egentlig også kun tiltænkt til, at I kunne få et billede af rummet. Dog er det rigtigt skrevet for oven, at min sofa er stor; faktisk så stor, at jeg var nødt til at rive en væg ned for at få den ind (villalejlighed på 1. sal 😅). Anyway, jeg tager et rigtigt billede af stuen og laver en målfast tegning; det fortjener jeres mange svar og ikke mindst @Cyperguys tegninger.

Jeg vender frygteligt tilbage; indtil da - ha' en go' aften, og igen - tak!
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu