recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Avengers cinema under construction nu med billeder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Avengers cinema under construction nu med billeder

Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
jacobthor91 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-September-2012
Sted: ikast, danmark
Status: Offline
Point: 673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Avengers cinema under construction nu med billeder
    Sendt: 01-Februar-2016 kl. 23:06
Som overskriften antyder er jeg i byggeprocessen lige nu, men jeg er gået i stå nu hvor jeg skal lave bafflewall, jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg skal lave den, vil gerne have en glat front, altså skal lærredet være plant med den resterende del, men jeg syntes hverken jeg rigtig jeg kan finde nogle guidelines på at bygge dette, er der nogen af jer som vil bistå med jeres viden?

Hvor langt skal der fx være fra fra af bafflewall til den i bygningens egentlig væg?

Det er ikke en ydervæg, men skal jeg stadig igang med dampspærre osv inden jeg fylder hulrummet mellem baffle og væg med dæmpnings materiale?

Hvad er den rigtige højde at placere sine højtalere i bag lærredet?

Hvis nogen af jer har links eller andet i vil dele tager jeg imod med kyshånd

På forhånd tak

Jacob thor

Billeder af den tidlige bio og byggeprocessen vil blive lagt op når jeg går igang med bafflewall.

Redigeret af jacobthor91 - 10-Februar-2016 kl. 21:55
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Point: 1155
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2016 kl. 10:40
Jeg går også og overvejer det samme. Har pt en halv baffel wall men vil gerne lave en fuld

Jeg vil lave den så "lidt dyb" overhovedet muligt. Det bliver nok dikteret dybten på subwooferen og alle hulrum fyldes med rockwool. Alle højttalere og sub skal stå flush med forkanten af baffle wall og derefter skal der dæmpningsmaterialer på. Mine fronters diskant sidder lidt under midten i forhold til lærredet. 

Redigeret af Berdel - 02-Februar-2016 kl. 10:45
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2016 kl. 12:21
Taj Berdel, præcis det samme som jeg ønsker at lave, men jeg syntes folk bruger gips plader eller noget der minder om det, jeg selv ville bruge spånplader i 16 mm, men er der en speciel grund til folk bruger gips? Jeg er træmand så jeg foretrækker at lave alt i træ.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2016 kl. 12:25
Berdel når du siger at du selv har en halv baffle, hvad mener du så? I dine tråde ser der da ud som om du har det samme som der du linker til?
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2016 kl. 12:39
De bruger en sandwich konstruktion bestående af 2 gips plader og mdf. Se link

Gips er god til at absorbere lyd og mdf til at afstive, så vidt jeg har forstået det. Nogle bruger så også green glue imellem pladerne som skulle give et endnu bedre resultat. Men det er ret dyrt. Har kigget på det og der er også noget der hedder quiet glue

Se evt min bio i signatur. Jeg har luft i top og bund og kun baffle bag lærredet og i siderne

Her er nogle billeder af den jeg har tænkt mig at lave

Tænker at du måske kan bruge det til inspiration

Redigeret af Berdel - 02-Februar-2016 kl. 14:24
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2016 kl. 13:41
nå for pokker, jamen så kan jeg da vidst godt sende mine spånplader retur, de var ellers billige:) 

det ser ellers godt ud det du har tegnet der. det kan godt være jeg lige låner dit design en smule. specielt det med at have sine subs foran tiltaler mig meget fordi jeg ikke har så meget rum bag mine stole.

jeg har lige bestilt 2 passive subwoofere som på papiret skulle kunne håndtere 20Hz men om virkeligheden er det samme er jeg spændt på. glæder mig bare til at komme igang:)
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2016 kl. 14:10
Subs for også meget gavn af at være indbygget i bafflen. Mere output og færre udfasninger.

Jeg skal ikke kunne sige om spånplader vil være dårligere eller bedre end mdf. Jeg har planer om at bruge 19mm mdf

God arbejdslyst :-)

Redigeret af Berdel - 03-Februar-2016 kl. 14:12
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2016 kl. 21:12
mange tak Berdel, jeg har fået skruet den første regel fast i gulvet idag. det tog lang tid lige at få alt udstyr pillet ned, samt få trukket alle kabler osv væk:) har huset at tage billeder af det hele til jer alle sammen:)

har jeg forstået og læst rigtig hvis det er hele hulrummet mellem fronten og bygningens egen væg der skal fyldes med en eller anden form for isolering?

hvilken type ville her værre at foretrække? der findes jo utallige versioner af rockwool osv.

hvad med omkring ens højtalere, hvad gør man der?

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2016 kl. 21:28
jeg er også lidt på herrens mark, for jeg ved ikke med mig selv hvor stort jeg skal lave mit lærred endnu:( før havde jeg 110" men nu når lærredet rykkes 60 cm tættere på er det nok en smule for stort. ved ikke om jeg derfor skal vælge 90 eller 100".

er der nogen af jer som har en ide om hvor stort et lærred der skal være når man sidder ca 2 til 2,5 meter fra lærredet?
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2016 kl. 22:16
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

har jeg forstået og læst rigtig hvis det er hele hulrummet mellem fronten og bygningens egen væg der skal fyldes med en eller anden form for isolering?
hvilken type ville her værre at foretrække? der findes jo utallige versioner af rockwool osv.
hvad med omkring ens højtalere, hvad gør man der?

Ja, ta et kig på de links jeg har smidt i mit første indlæg. Evt kunne du bygge en kasse af kompakte industri bats rundt om højttaleren. Ellers bare fyld med rockwool eller glasuld. Tror ikke at det betyder så meget.

Jeg har 85" pt og sidder 2.3 meter væk. Synes at det er for småt - næste bliver 105". Bare sørg for at få noget fint vævet lærred. Ved den afstand begynder man at kunne se struktur på AT lærreder. Kan anbefale seymour UF eller enlighter 4k
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2016 kl. 22:23
lige til at starte med gør jeg det meget billigt fordi jeg ikke er sikker på størrelsen, men tror jeg går efter 105 som dig, har lige været inde på www.projectorcentral.com/ for at få afklaret om min infocus kan lave et billede i den størrelse fra afstanden til lærredet, og det skulle den godt kunne klare. 

har set andre herinde bruge bi-stretch stof  på den ene side af en ramme og sort på den anden side med et rigtig godt resultat så det bliver lige mit første forsøg. mit su budget tillader ikke dyre fejltagelser:) 

hvor langt er du selv kommet med dit byggeri? er det "kun" kommet til tegningen eller hvordan? i øvrigt er det nogle lækre tegninger, hvad bruger du til at tegne i? det ligner ikke noget jeg har set før.

Redigeret af jacobthor91 - 03-Februar-2016 kl. 22:27
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2016 kl. 22:29
ok

Jeg starter med at gøre lærredet større og flytte højttalerne længere ud i siderne i min nuværende delvise baffle wall og så vil jeg lige se tiden an før jeg fortsætter.

Det er tegnet i SolidWorks - arbejder med det til dagligt, så det er dejligt bekvemt :-)
Til top

Besvar Besvar Side  123 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu