|
Atmos og 2016 receiverne og andre krav |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
Bromberg5 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2012 Sted: Høng Status: Offline Point: 3792 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 03-Februar-2016 kl. 22:32 |
|
Egentlig var det aldrig planen at jeg skulle have Atmos og 4k blot en overvejelse, men efter nogle måneders tyggen og overvejelser, er jeg kommet frem til at det vil jeg nu nok gerne alligevel:). I dag har jeg en Nad T757, som jeg er ret glad for rent lydmæssigt og selvom jeg kun spiller med 5 Dali Fazon LCR har disse altså fået et godt løft fra min tidligere Yamaha Aventage 830. Så jeg vil i hvert fald prioritere en receiver med lidt watt i. Jeg har kigget lidt på en Marantz SR6010, fremfor en 5010 alen pga de flere watt.
Atmos fås jo ikke uden 4k anyways og da jeg har et 4k tv, tænker jeg at det alligevel også snart bliver aktuelt. Men hvad kan man forvente af 2016 receiverne? HDR sandsynligvis. Jeg har lige købt mit tv (CX700), som bekendt er uden HDR, men forventer ikke det skal uskiftes alligevel de næste par år. Jeg spørger fordi jeg ikke er ked af at vente til de nye 2016 modeller, førend jeg køber. Imellemtiden kan det oven i købet være der er kommer lidt på brugt markedet. Jeg kan forstå at en alm blu-ray afspiller kan afkode Atmos, men gælder det også DTS:X? Og vil min ps4 fint kunne klare den opgave? Er det en langt større proces at rippe en atmos blu ray end en alm blu ray?, jeg tænker jeg også gerne vil have dem på min nas - ved streaming, hvad har jeg så af muligheder? ATV4 kan vel af gode grunde ikke håndtere det?
Min Mini Mac heller ej. Er det Nvidia Shield man skal have fat i her så? |
||
![]() |
||
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg skal ærlig indrømme, at jeg slet ikke har sat mig ind i det, men er HDR overhovedet noget forstærkeren/receiveren skal understøtte. Burde den ikke bare sende billedet videre uberørt, med mindre du beder den om andet? Som jeg forstår det, så er det kun afspiller og TV, der skal have HDR, før det virker. Men jeg kan da sagtens tage fejl.
Angående Atmos (og derfor går jeg ud fra, at det også gælder DTS X), så skal din afspiller som sådan ikke understøtte noget. Den skal bare kunne bitstreame lyden som ligger i Dolby True HD (og DTS HD Master Audio) til din forstærker. Formatet har så bare metadata med til de ekstra kanaler, som forstærkeren så dekoder. Så alle blu-ray afspillere kan sende Atmos videre. Med mindre du virkelig mener, at afspilleren skal kunne direkte dekode det? Men går ud fra du mener at den bare skal sende det til forstærkeren, ikke? ATV 4 er jo udelukket, når det gælder 4K, og selvom nogle apps lover, at de senere får support for DTS HD, så ved jeg ikke helt om jeg tør tro på det, plus det bekymrer mig, at de undgår at nævne Master Audio. Mac Mini kan vel heller ikke klare 4K? Men det kommer vel an på hvilket grafikkort den har og om Mini'en overhovedet findet med så kraftigt et grafikkort? Bitstreaming af HD lyd kan man dog sagtens. Jeg ved ikke, om det endelig er blevet muligt i OS X, men både Windows og Linux kan. Med Linux tænker jeg selvfølgelig OpenELEC eller lignende mini OS med KODI frontend. Nvidia Shield kan derimod både 4K og bitstreaming af HD lyd. Man skal dog lige være opmærksom på, at man skal bruge en "hjemmestrikket" udgave, af den nuværende release candidate. Men den kører klippe stabil på min, så det betyder nu ikke noget. Men vent lige på svar fra en anden andgående det med HDR. Men synes bare det giver mest mening i mit hoved, at det bare skulle passere videre, uden at blive rørt. |
||
![]() |
||
Bromberg5 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2012 Sted: Høng Status: Offline Point: 3792 |
|
Mini Mac'en kan ikke håndtere 4k nej, ej heller HD lyd. Reelt set bruges den minimalt Idag, da atv4 klarer de opgaver den tidligere havde, så jeg tænker at skille mig af med den faktisk.
Jeg har en bærbar Windows 10, computer der alternativt kan køre plex server for mig, selvom infuse nu hidtil har løst alle opgaver for mig. Tænker det ligner et salg af nuværende receiver og mini Mac og ind med Atmos receiver og en shield. Hader egentlig at skulle have 2 streaming bokse, men mit ATV kan jeg alligevel heller ikke undvære. HDR understøttes ihvertfald på sr6010. Mange receivere behandler jo også billedet, men det har jeg aldrig været særlig glad for, så har altid deaktiveret dette og elsket Nad for slet ikke at pille ved den side:) |
||
![]() |
||
|
Infuse skriver jo ihvertfald at deres app kan passthrough DTS HD signal. Min receiver skriver dog kun DTS. Ved at en anden bruger har samme oplevelse og har skrevet til infuse for afklaring.
I det tilfælde at det er DTS HD, burde DTS:x vel være muligt, men sålænge Dolby ikke håndteres i HD format, kommer der nok ikke passthrough for Atmos, som pt ser ud til at være den store spiller på det marked - endnu. |
||
![]() |
||
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
|
Angående Infuse: Som jeg nemlig sagde, så er det lidt bekymrende, at de kun skriver DTS HD, som der jo reelt set ikke er noget der hedder. Det hedder enten DTS HD Master Audio eller DTS HD High Resolution.
Så enten mener de begge formater, eller også prøver de lidt at skjule, at det kun er High Resolution, ved ikke at skrive mere? Men under alle omstændigheder, så tror jeg bestemt ikke, at man skal satse på ATV4 som Atmos og DTS X kilde. Angående din Mac Mini, så kan den altså godt klare HD lyd, med mindre den er meget gammel. Mener de skiftede til kompatible grafikkort i 2010, som jeg husker det. Men det kræver som sagt, at du skifter til Windows eller fx OpenELEC. Der er i hvert fald ingen grund til at bruge en bærbar til det. Det er jo ikke ligefrem en køn og konevenlig løsning. Men forestil dig nu, at du får en Shield.. Hvad skal du så reelt set med en ATV4? De dækker jo reelt de samme behov. Selv hvis du har iPhone og iPad, så kan de jo sagtens tale sammen. Men fælles for alle tre løsninger, så understøtter de jo egentlig heller ikke HDR. Om ATV og/eller Shield så får en opdatering til det, aner jeg ikke en skid om. |
||
![]() |
||
|
Men hvilken årgang og model er din Mac Mini? For er den ny nok, så prøve da at smide OpenELEC på en USB-stick og boot den op og leg lidt rundt med det og se om det er noget.. For så er der da ingen grund til at købe nyt, før det virkelig begynder at presse på med 4K.
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
Der er en del af dette års receivere (2015), som allerede understøtter HDR...
M.v.h. Redigeret af Henrik B. - 04-Februar-2016 kl. 00:01 |
||
![]() |
||
|
Så en receiver skal simpelthen have decideret understøttelse af det? |
||
![]() |
||
Flash! ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Februar-2016 Status: Offline Point: 444 |
|
Det er vanskeligt at støve pålidelig info op om 4k og HDR, men efter hvad jeg ved, så skal recieveren have HDMI 2.0a for at være kompatibel med HDR. Det er noget med at der er to standarder for HDR og den ene af dem forudsætter 2.0a. Kan dog ikke lige komme i tanke om de nærmere detaljer.
Hvis ikke man har 2.0a blive HDR delen strippet væk. Lad være med at købe 4k udstyr før det skal bruges. Ellers ender man med noget der alligevel ikke virker nå det kommer til stykket. |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
Det vil jeg mene - sikkert, som det nævnes, p.g.a. billedbehandling. Hér er hvad Yamaha skriver om f.eks. RX-A2050: " also supports HDR (High Dynamic Range) Video which provide enhanced picture quality by simultaneously enabling greater detail for both the dark and bright parts of an image. *Firmware update is required to enable HDR, and Firmware update schedule is to be decided." M.v.h. |
||
![]() |
||
|
Jeg tænker bare, hvilken billedbehandling? Når du sender 1080p til en receiver i dag (fra fx blu-ray), så behandler den jo ikke billedet, med mindre du beder den om det. Skulle det ikke først blive behandlet, når det når TV'et?
Nå, anyway. Jeg havde som sagt heller ingen forstand på HDR. Det ved I nok bedre :) |
||
![]() |
||
|
Nagash - de tidligere receivere jeg har haft har alle kunne alt muligt med farve og div opskalerings muligheder, dog har jeg altid deaktiveret det og ladet mit tv håndtere det (som du også skriver).
I farten havde jeg glemt at jeg jo kunne installere windows på min mac, hvilket jeg tidligere har haft gjort, men dengang kunne jeg ikke få min harmony remote til at virke dermed, så det gik jeg væk fra igen. Men det ville da løse opgaven ift Atmos ihvertfald. Vedr Infuse, så skriver min receiver slet ikke DTS HD, men blot DTS. Min Mac er en Late 2012, så den kan fint håndtere HD billede og lyd harwaremæssigt. Min tanke var bare at den egentlig er lidt overkill, da den alene kører som Plex server og absolut intet andet. En opgave infuse fint klarer uden en server. Min Seagate skulle dig have mulighed for plex server app, men skulle undre mig om den har ressourcer til at transcode film. Her var tanken med min bærbare, bare at lade den køre som plex server, hvis det overhovedet bliver nødvendigt, men ja så mangler jeg stadig en streaming enhed der kan afspille atmos og her Shield kom ind i billedet (via plex app):). |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |