recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttalere - er jeg helt gal på den?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højttalere - er jeg helt gal på den?

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
pipper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 2082
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pipper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Højttalere - er jeg helt gal på den?
    Sendt: 07-April-2016 kl. 18:50
Hej.

Jeg har et sæt Dali 104 som jo har mange år på bagen.
Derfor ville jeg gerne have nogle nye.

Valget faldt på Monitor audio bronce 5.

Kan det virkelig passe at vi syntes at de gamle Dali har mere dybde og
ikke lyder så "dåseagtig" som 5'eren?

Der er jo over tyve års forskel på den og 5'eren har jo fået 5 stjerner ud af 5.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2016 kl. 00:51
Nyere er ikke automatisk lig med bedre, der går rigtigt meget smag og behag ind i designet af højttalere.

Så ja, det kan sagtens være at de lyder dårligere, eller i hvert at du bedre kan lide lyden i dine Dalier.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2016 kl. 02:06
Det kan bestemt sagtens passe. Jeg har ingen erfaringer med dine gamle Dali 104, men har hørt Monitor Audio Bronce en enkelt gang. De skulle bestemt ikke hjem i min stue!
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2016 kl. 04:03
Nu ved jeg ikke hvor længe du har lyttet til de nye højttalere.

Det kan jo være at de ikke er spillet til.

Jeg har lyttet til et sæt fra B&W direkte ud af papkassen. De lød mildest talt som et par discount højttalere. Efter noget tid besøgte jeg min ven igen og nu var det en helt anden højttaler.

Det skal siges at jeg ikke kender din model.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2016 kl. 10:05
Højttalere er spillet til ret hurtigt, for diskanter og mellemtoner sker det øjeblikketligt, for basenheder tager det et par sekunder med musik der har lidt god bas. Hvis højttaleren er testet hos fabrikanten er den allerede spillet til.

Al yderlige tilspilning sker mellem ørene på lytteren, når han gradvist vænner sig til lyden af de nye højttalere.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2016 kl. 11:48
Og der er gjort lidt ud af placering/opstilling i lytterum? Der hvor de gamle var placeret, er jo ikke ensbetydende med, at de nye spiller optimalt lige nøjagtig der. Prøv med lidt alternative placeringer, i det område, hvor de helst skal stå. Leg lidt med toe in, rykke dem lidt frem og/eller tilbage osv. 

Redigeret af JeTex - 08-April-2016 kl. 11:48
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
pipper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pipper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2016 kl. 17:41
Nu har jeg set og lyttet på Dali Zensor 7 som egenligt spillede godt.

Men ville egenligt helst købe brugt da jeg jo så får bedre højttalere.

Hvad med Dali Mentor 6. Kan min receiver levere det den skal til disse højttalere?

Redigeret af pipper - 09-April-2016 kl. 17:46
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2016 kl. 20:23
Øst, vest Triangle fra hififreaks er bedst :)
Til top
pipper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pipper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2016 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

Øst, vest Triangle fra hififreaks er bedst :)

http://hifi-freaks.dk/webshop//produkter-hoejttalere-gulvhoejttalere-triangle-plaisir-kari-p-1604.html

Er det dem her du tænker på?
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2016 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af pipper pipper skrev:

Hej.

Jeg har et sæt Dali 104 som jo har mange år på bagen.
Derfor ville jeg gerne have nogle nye.

Valget faldt på Monitor audio bronce 5.

Kan det virkelig passe at vi syntes at de gamle Dali har mere dybde og
ikke lyder så "dåseagtig" som 5'eren?

Der er jo over tyve års forskel på den og 5'eren har jo fået 5 stjerner ud af 5.

Det skyldes ikke at dine gamle højttalere har "Loudness-lyd"? Altså at de spiller med betoning af bas og diskant? Det kendskab jeg har til Bronze 5, så spiller de meget neutralt, uden betoninger.
Men det er selvfølgelig klart, at hvis man foretrækker den "farvede" lyd, så er det den man går efter.   

M.v.h.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2016 kl. 21:59
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Højttalere er spillet til ret hurtigt, for diskanter og mellemtoner sker det øjeblikketligt, for basenheder tager det et par sekunder med musik der har lidt god bas. Hvis højttaleren er testet hos fabrikanten er den allerede spillet til.

Al yderlige tilspilning sker mellem ørene på lytteren, når han gradvist vænner sig til lyden af de nye højttalere.

Helt uenig.

Det er vi jo altid.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2016 kl. 22:03
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Helt uenig.

Det er vi jo altid.

Jep! For det er jo bare for sjov, at højttalerproducenter skriver om tilspilning, ligesom der kan høres forskel på tilspillede og nyudpakkede, i direkte sammenligning.

M.v.h.
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu