|
Blæser til hi-fi rack |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
janr ![]() Bruger ![]() Oprettet: 31-December-2005 Status: Offline Point: 79 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 19-Juli-2016 kl. 17:00 |
Hej alle
Er igang med at opbygge mit eget hi-fi rack. Det er skunken på 1.sal af huset, der er lavet et indhak hvor jeg har sat nogle hylder op. Herefter skal der højtalerstof på fronten så jeg kan betjene det, alt imens konen er glad for ikke at skulle kigge på det 😊. Men men men.... Der er tale om receiver, PS3, router, Intel nuc og andre ting der skaber god varme 😊. Der er isoleret på alle sider da det er i skunken. Fronten er dog kun dækket med højtalerstof. Nu er spørgsmålet så, jeg skal vel have blæser på der trækker varmen ud ad hullet og hvilken kan i anbefale? Skal der laves et hul ud til skunken så der kan komme frisk luft ind? Ville der være bedst at trække varmen ud i stuen gennem stoffet, ellers i skunken? På forhånd tak |
|
![]() |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Der er tale om et hul på ca h90b80d50cm
|
|
![]() |
|
FLarsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
Jeg vil lave det med mindst en blæser (sandsynligvis flere), men glem alt om at bytte luft med skunken. Det som skaber mest varme skal have den største luftstrøm. Tag luft ind forneden og kør den ud for oven. Det vil sige at hvis du har en vandret hylde igennem det hele skal der være en eller flere blæser bagi som suger luft op og blæser luft op. Det vil give den ønskede virkning.
Mange blæser oplyser et støjniveau i dB. Vælg ud fra det.
|
|
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
|
![]() |
|
![]() Her kan i se mit setup. Er ikke helt med på hvad du mener |
|
![]() |
|
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3805 |
http://www.acinfinity.com/Kan købes hos Amazon.uk
|
|
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|
![]() |
|
FLarsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
Træk dine ting frem. Bagerst i hylderne laver du hul til blæserne. Der skal trækkes luft ind forneden og bælses ud for oven. Det på den midterst hylde ser ikke ud til at blive så varmt, det fjerner behovet for "udluftning" her.
Løsning 1. Blæser lige over blæser i hver hylde. De skal alle blæse opad. Løsning 2. Kun blæser i en af hylderne (kunne være den øverste). Der laves også huller i den nederste hylde, men der laves et rørsystem fra under den nederste hylde op til blæserne i den øverste hylde.
|
|
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19746 |
Hej "janr" (har du et rigtigt navn vi kalde dig?)
Hvis du vil trække luft ude fra skunken, så overvej følgende: 1. Hvor varmt og fugtig er luften ude i skunken? 2. Den luft du vil trække ind ude fra skunken, skal erstattes med ny luft ind i skunken (ellers bliver der undertryk og så kommer der ingen luft). Hvor kommer den luft ind i skunken henne og hvor snavset er den luft? Når jeg kigger på dit billede, ser der ud til at være en klassisk fejl. Det er dybest set kun din forstærker der kan "trække vejret" og komme af med varme. Du har nogle lækre tykke træhylder (og et gulv nederst?). Disse hylder isolerer ganske godt for varmen' så skal du fjerne varme fra alle tre hylder (eller 2 og gulvet?) skal luften have et sted at komme ind og et sted at komme ud. Husk på at luft er "dovent", uanset, hvor meget du suger og blæser vil det tage den letteste vej rundt og det er som regel ikke ensbetydende med at det køler, hvor der er brug for det. Klaus |
|
![]() |
|
Jeg hedder Thomas og tak for jeres svar 😊. Det er 2 hylder og gulv nederst. Jeg tror det er en dum ide med luft fra skunken, den har det med at blive varm om sommeren. Det vil sige at jeg skal lave blæser i begge hylder som blæser opad? Og forsvinder luften så selv ud gennem stoffet? Der kommer jo højtaler stof på fronten
|
|
![]() |
|
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
Er du sikker på der er brug for udluftning?
Jeg synes det ligner rimeligt fine forhold, specielt hvis du nøjes med at "mure det inde" bag et tyndt stykke højttalerstof. Når jeg tænker på hvad man stablede af udstyr i de der racks med glaslåger i firserne, så er der da betydeligt mere luft i dit setup. Prøv dig frem med et termometer på de forskellige hylder og check op mod de driftsvilkår det forskellige udstyr har, måske er der slet ikke noget problem? Bagefter kan du så checke temperaturen igen når du har lukket af med højttalerstof, jeg tvivler på det gør den store forskel. Der skal ikke meget ubalance i en blæser til før at den får det hele til at runge af resonanser, det gad jeg ikke kaste mig ud i uden først at undersøge om der overhovedet var et problem in the first place.
|
|
![]() |
|
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
Enig.
Du kan evt lave huller i hylderne så varmen kan stige op. Hvis du vover dig ud i blæser løsning, skal du overveje et støv filter. Sådan en blæser kan trække ufattelige mængder støv ind. |
|
![]() |
|
Tror jeg prøver at teste varmen inden jeg sætter blæser på. Det skal siges at, jeg ikke har problemer med varme lige pt.. Min Intel nuc computer på midterste hylde er uden blæser og CPU kommer ikke over 50 grader. Men jeg kunne forestille mig at det bliver et problem med min PS3 nederst, den afgiver meget varme.
Men hvis det bliver et problem med stoffet, så er det blæser i begge hylder der trækker luften op? Og så kommer det selv ud af stoffet øverst? |
|
![]() |
|
Flash! ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Februar-2016 Status: Offline Point: 444 |
Tror godt du kan slippe afsted uden blæser. Den værste synder er ps3 og den har sin egen blæser. Ellers kunne du fjerne de bagerste 5 cm af hylderne, så varm luft kan stige op og evt lave lågen så der er en sprække foroven og forneden, så frisk og varm luft nemmere kan cirkulere.
Den blæser som jetex anbefaler ser dog god ud hvis du vil flytte varme fra forstærkeren. Kan bare lægges over køleribberne som kan spottes gennem låget. Redigeret af Flash! - 20-Juli-2016 kl. 09:22 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |