recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Soundbar - Kan det erstatte 5.1? What to buy?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Soundbar - Kan det erstatte 5.1? What to buy?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
rskadk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Marts-2012
Status: Offline
Point: 178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rskadk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Soundbar - Kan det erstatte 5.1? What to buy?
    Sendt: 31-Juli-2016 kl. 21:19
Hej,

Skal flytte i en ny lejlighed, og har ikke rigtig plads til mine store dali fronthøjtelere + center mere. Jeg går derfor med overvejelserne, om man skal købe eks. et bose 5.1 anlæg, med noget mindre højtalere (Og selvfølgelig sub for at kompensere for manglende bas).

Alternativt overvejer jeg en soundbar - hvilket jeg er mest hooked på. Men kan det virkelig erstatte et 5.1 anlæg? Og hvad bør man gå efter?

NB har en 5.1 surround receiver idag, hvor  den modtager 5.1 digital fra min video source (Apple tv - afspiller med Kodi). Så systemet skal også gerne understætte dette - antager det er noget pass through..

Redigeret af rskadk - 31-Juli-2016 kl. 21:24
Til top
Rolf Lemmike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Maj-2007
Point: 1066
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolf Lemmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2016 kl. 21:34
Ganske kort.... Nej. Soundbar kan aldrig erstatte ægte 5.1, men er en tålelig løsning til tv-lyd, hvis ens indretning umuliggør 5.1...

Jeg har selv sådan et: http://www.whathifi.com/news/infinity-systems-unveils-phi-series-home-cinema-speakers

Det er ret diskret, og spiller ganske fint.

Redigeret af Rolf Lemmike - 31-Juli-2016 kl. 21:38
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2016 kl. 21:35

En Soundbar kan ikke erstatte et 5.1 anlæg, da en sådan jo ikke er Surround.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
rskadk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rskadk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2016 kl. 21:46
Tak for svar :) Syntes jeg havde læst at den sendte lyden ud så det ramte bagvæggen og dermed var tæt på en surround oplevelse?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2016 kl. 21:51

Man kan ikke omgives af lyd der kun kommer forfra.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
rskadk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rskadk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2016 kl. 21:53
Okay jeg har måske misforstået det så :) En soundbar erstatter kun front højtalere + center. Og så skal der suppleres med baghøjtalere?

Eks. som dette:

http://digitalt.tv/sony-paa-trapperne-med-ny-traadloes-soundbar-5-1-loesning/

Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Point: 3794
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2016 kl. 21:55
Jeg syntes det i virkeligheden er hvad der er 5.1 system oplevelsen for dig. Jeg har selv været væk fra et 5.1 system for at få en soundbar.
Jeg kom hurtigt frem til, at det jeg savnede mest var lyd fra bagkanalerne og det kan man altså bare ikke få.
Men er surround for dig mere et spørgsmål om et bredt og diffust lydbillede, så mener jeg godt en soundbar kan være noget.
Med mine oplevelse, gik jeg ret hurtigt tilbage til 5.1 og har været glad for det siden. Idag overvejer jeg dog et simplere system, men det skulle være i form at 2 gode fronter der kan levere tæt på fullrange.
Så ja - hva er det du kan lide ved surround, som du håber en soundbar kan erstatte?

Redigeret af Bromberg5 - 31-Juli-2016 kl. 21:56
Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2016 kl. 11:38
Man kan nu godt få surround sound fra en soundbar og lyd fra bagkanaler. Se eksempelvis Yamaha MusicCast YSP-5600:

Det virker, men om lydkvaliteten er god nok må være op til den enkelte at vurdere. Jeg har selv brugt en af de tidligere udgaver - YSP 1000 - og lyden fra bagkanalerne var tilstede. Jeg synes det er meget imponerende at det kan lade sig gøre.

Mvh
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Point: 23900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2016 kl. 11:46
Det korte og det lange. Du kan ikke få rigtigt surround uden særskilte højtalere placeret de rigtige steder.

Men du kan få virtuelt surround, og som oplevelses mæssigt minder lidt om surround. Her er Yamaha´s YSP modeller et rigtigt godt bud. Blot skal man være opmærksom på, at YSP systemet ikke bare er en soundbar man sætter op - og så er det - det. Nej, du skal arbejde rigtigt meget med alle mulige indstillinger for at få det bedste udbytte.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2016 kl. 12:53
Oprindeligt skrevet af JAWA JAWA skrev:

Man kan nu godt få surround sound fra en soundbar og lyd fra bagkanaler. Se eksempelvis Yamaha MusicCast YSP-5600:

Det virker, men om lydkvaliteten er god nok må være op til den enkelte at vurdere. Jeg har selv brugt en af de tidligere udgaver - YSP 1000 - og lyden fra bagkanalerne var tilstede. Jeg synes det er meget imponerende at det kan lade sig gøre.

Mvh

Haha, 46 front højtalere. Kunne de ikke lige have sat lidt flere ind LOL
Jeg har ikke selv hørt det, men jeg må erkende, der skal godt nok noget "rum-kontrol" til at styre lyden fra en fysisk placering, hvor der ikke kommer lyd fra. Du kan sagtens manipulere og lave såkaldt 3D lyd fra soundsbars og sågar almindelige stereo anlæg. Men at kalde det for surround i den forstand man ellers forstår surround, der tror jeg det går galt.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2016 kl. 13:33
For mig at se må du gøre op med dig selv hvad du ser mest på dit tv. 
For mit vedkommende så var det serier og tv. Meget meget sjældent film fra min samling af.
Med dette i baghovedet tog jeg mit valg. Da 90% (gætter bare) af lyden i serier og tv er stereo så havde jeg ikke brug for surround delen.
Derfor udskiftet jeg for noget tid siden mit 5.1 surround anlæg med en simpel sonos playbar. Og har bestemt ikke fortrudt da det også har haft det kæmpe plus at mit setup er blevet 100 gange mere simpelt at bruge. hvilket jo trækker WAF faktoren højt op :)
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2016 kl. 13:34
Ny synes jeg man skal være lidt forsigtig med at afvise lydteknologier man ikke selv har hørt - man kunne jo blive positivt overrasket. Mon ikke trådstarter kan finde en forhandler der kan demonstrere produktet.
Denne soundbar virker ikke via psykoakustisk men via reflekteret lyd og ja det kræver en enorm mængde rumkorrektion men det er jo netop hvad produktet leverer. Jeg har som sagt selv haft en tidligere model og der er lyd fra bagkanalerne - jeg påstår ikke det kan erstatte mit nuværende 7.1.4 system men hvis man ikke kan have ægte surround så kan det være et brugbart alternativ.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu