recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opgradering af hjemmebio, ny receiver?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opgradering af hjemmebio, ny receiver?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Johnneren Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 12-August-2014
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Johnneren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Opgradering af hjemmebio, ny receiver?
    Sendt: 20-August-2016 kl. 22:22
Hej recordere.

Jeg har besluttet mig for at min 7år gamle hjemme bio skal have en opgradering :)

Lige nu består den af en Panasonic AE-4000 projector en en Yamaha RX-V1900 receiver.

Jeg har planer om at opgradere til en Epson TW9200 for at få: (*edit* TASTE FEJL, jeg mener TW9300)
* 4k (om en pixel shift)
* HDR
* flere lumens (127" lærred)

Der til kommer der jo at min receiver også skal opgraderes for at få HDMI 2.0a support til 4K og HDR passthrough.

De vigtigste ting for mig mht. til receiver:
* Må ikke vælte som et korthus under belastning da jeg har 2x 4Ohm fronts og en 6 Ohm center.
* Lige nu kører jeg 7.1 surround, men jeg kunne godt overveje atmos 5.1.2 en gang så det ville være rart hvis den understøtter det.
* HDMI 2.0a + nyeste atmos / DTS:X support
* pris, max 10000kr men gerne mindre!
* hvis muligt tænker jeg at individuel speaker crossover konfiguration ville være nice... men jeg er lidt i tvivl om det er lige meget ift. til en samlet crossover frekvens?. F.eks. har jeg 120Hz på surround, 30Hz på front og 45Hz på center. Får man ikke en del ud af at indstille dem separat i forhold til en global på 80Hz?

Jeg bruger den 'kun' som forstærker til min hjemmebio så alle de fancy ting er ikke så vigtige for mig (dlna, spotify, osv)

Jeg havde egentlig kik på Dennon W4200 or Yamaha A1060 men som kom jeg til at kikke ved elgiganten...

De har en A1050 på tilbud i denne weekend til 5999kr
http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/forstarkere/RXA1050BK/yamaha-7-2-surround-receiver-rx-a1050
Er det ikke et rigtig godt tilbud?

Jeg er godt klar over at før prisen er blæst pænt op da den nye A1060 'kun' koster 10.000 hos AV-connection.
Men jeg har fundet en sammenligning om hvad der er sket i A1060  i forhold til A1050 og der er ikke sket noget som jeg skal bruge.

A1050 har også fået HDMI 2.0a og DTS:X via en SW update for 4-6måneder siden så det burde også være ok.

Det eneste der lige stopper mig er at den ikke har individuel crossover, men om det er et problem ved jeg ikke lige.

Håber i kan give lidt feedback :)

Redigeret af Johnneren - 21-August-2016 kl. 11:06
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Johnneren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2016 kl. 22:55
Efter en del googlen er der åbenbart både for og imod individuel crossover konfiguration :)

Jeg kom også til at se at hifi-freaks har Marantz 7010 til 9300kr
http://hifi-freaks.dk/webshop//produkter-surround-receiver-marantz-sr7010-p-1555.html

En lidt dyre løsning, men så får jeg også 2 ekstra channels så jeg kunne kører 7.1.2 engang.

bum, det blev det ikke nemmere af =)

Til top
Jørgensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Holstebro
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2016 kl. 23:16
De er begge gode bud med Marantz som den mest udvidelsesvenlige, som du også nævner, hvis du vil bibeholde 7 kanaler også.

Tidligere på året købte jeg en Yamaha RX-V779 på tilbud i Elgiganten i et øjebliks "stikken hovedet i jorden", mens det falder lidt til ro med HDMI 2.1, og hvad der ellers måtte være usikkerhed omkring? RX-V779 gør det ellers også godt, men mangler Atmos.

Jeg har til et 7.2.4 setup, så jeg ender nok ud med en 9 effekttrins surroundreceiver kombineret med ekstern forstærkning, som jeg også har på plads.

God fornøjelse med din beslutning. Altid dejligt med ny Hi-Fi. Tongue

Mvh. Jørgensen
Til top
dejavu Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 26-December-2015
Sted: Randers
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dejavu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2016 kl. 07:54
Jeg har selv bestilt Yamaha 1050 her i weekenden, den opfylder mit allround behov og æstetisk så er den ikke grim. Dog har jeg også kigget på Denon 4200 og lige over grænsen fås den til 7000, og leveret i sølv så er den nærmest smuk at se på :) Men da jeg altid har været til Yamaha så slog jeg til. Har ikke haft surround i flere år, så det skal nok blive interessant. Tanken er at jeg evt kobler min stereo forstærker Yamaha 1090 på 2*140 W sammen med 1050, men lad os nu se. Marantz kender jeg slet ikke, men der er jo også nærmest kun 1 forhandler herhjemme.

Edit. Du kunne jo købe Yamaha mens den er på bud her i weekenden, så får du den til den gode pris og hvis du så lader være med at pakke op, så har du jo yderligere 14 dage til at tage en beslutning :)
Sony 48W605, Yamaha RX-A1050, Yamaha AX-1090, Yamaha NS777,Yamaha C444, Denon DCD710AE, Panasonic BDT310
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Johnneren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2016 kl. 08:59
Tak for input :)

dejavu:
Et enkelt issue jeg har med Yamaha A1050'eren er om den er stærk nok til at trække mine 2x 4ohms front og 6 ohms center. Jeg læste et par steder at nogen forslår en dedikeret amp til 4ohms front sammen med yamaha A1050 selv om spec på reciveren siger den kan klare 4 ohm på 2 højttaler.

Min nuværende RX-V1900 virker som om den har det power der skal til i stereo og så måske lige en snert for lidt i 7.1.

Specs:
* RX-V1900 130W i 2ch 20-20khz min nuværende)
* Yamaha A1050 har 110W i 2ch 20-20khz
* Marantz 7010 har 125W i 2ch 20-20khz (på sound & visions test bench virker den rimelig stærk i 7 ch testen)

Jeg er lidt lun på at købe marantz'en lige PT for at have muligheden for at kunne køre 7.1.4 en gang.

Det vil selvfølgelig kræve en ekstrern stereo amp...

Spørgsmål: Kan jeg bruge min gamle Yamaha RX-V1900 forstærker som ekstern forstærker til marants 7010?
Jeg har aldrig prøvet at det hele ikke er i min receiver :D

Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Johnneren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2016 kl. 09:19
Det bliver marantz 7010 :)

Tak til alle der gav inputs
Til top
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-Juni-2010
Sted: Lille skensved
Point: 467
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2016 kl. 09:32
Selvom du har besluttet dig, vil jeg alligevel give min mening til kende (det er jo indernettet). Jeg synes det ofte er usmart at købe elektronik i forhold til mulige fremtidsscenarier, i hvert fald med mindre vi snakker nær fremtid. Hvis du vil køre 7.1.4 om nogle år, er der garanteret fundet på en ny standard, din nuværende forstærker ikke understøtter, inden for tuner, 4k, lydformater eller andet, og som vil være ærgerlig at undvære.

Der er undtagelser til alting osv. osv.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Point: 1719
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2016 kl. 09:36
Du kan godt bruge din gamle AVR som forstærker via multikanal input. Den projektor du nævner er ikke ægte 4k så du behøver strengt taget ikke opgradere med mindre du vil have Atmos eller dts x. Det er lidt fjollet at Yamaha har fjernet muligheden for forskellige delefrekvenser. Om det viole have betydning for dig afhænger af hvor forskellige dine højttalere er.
Til top
MDusen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-August-2011
Sted: Lyngby, DK
Point: 109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MDusen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2016 kl. 09:55
Hvis du holder fast på 7010 så er jeg sikker på at du bliver glad for den som alle os andre 7010-ejere
Havde samme overvejelser som dig da jeg skiftede og kan se at 6010 burde være rigeligt til mit nuværende setup - men rart at have lidt ekstra power
Til top
dejavu Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 26-December-2015
Sted: Randers
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dejavu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2016 kl. 10:06
Jeg vil også sige sådan helt generelt, at hvis man hele tiden tænker hvad den nyeste model kan, så får man jo aldrig noget, kan huske at da Yamaha ændrede deres design fra og med model 1010 så sagde jeg "det er den jeg skal have" men jeg er altså først med på beatet fra 1050 :) Tror man bliver glad for det som man nu vælger, hvis bare det passer til det behov man har lige nu og her samt måske en enkelt eller 2 fremtidige features :) tillykke med valget.
Sony 48W605, Yamaha RX-A1050, Yamaha AX-1090, Yamaha NS777,Yamaha C444, Denon DCD710AE, Panasonic BDT310
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Johnneren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2016 kl. 10:23
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Du kan godt bruge din gamle AVR som forstærker via multikanal input. Den projektor du nævner er ikke ægte 4k så du behøver strengt taget ikke opgradere med mindre du vil have Atmos eller dts x. Det er lidt fjollet at Yamaha har fjernet muligheden for forskellige delefrekvenser. Om det viole have betydning for dig afhænger af hvor forskellige dine højttalere er.

Selv om den bruger pixel shift så tager den jo 4K +HDR som input.

Min planlagte afspiller bliver en Nvidia Shield TV med 4K + HDR support og netflix / plex.

Den eneste måde jeg kan få det til at gå op er:
Shield TV -> Receiver --> projektor. (alt HDMI 2.0a)

Hvordan skulle jeg få 7.1 DTS til min receiver samtidig med at kunne sende 4K + HDR til min projektor uden at opgradere receiveren?

Jeg kunne egentlig fint nøjes med 7.1 hvis jeg kunne beholde min nuværende receiver.

Jeg er typen der bruger samme projektor/receiver i 5-10 år... og så plejer jeg at opgradere hele 'ringen' så man kommer op på den nyeste teknologi.

*edit*
Og input er ALTID velkommen :) jeg havde blot bestemt mig for den men den er ikke købt endnu. (jeg køber aldrig om søndagen, man kunne jo ombestemme sig)

Redigeret af Johnneren - 21-August-2016 kl. 10:34
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Point: 1719
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2016 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af Johnneren Johnneren skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Selv om den bruger pixel shift så tager den jo 4K +HDR som input.

Min planlagte afspiller bliver en Nvidia Shield TV med 4K + HDR support og netflix / plex.

Den eneste måde jeg kan få det til at gå op er:
Shield TV -> Receiver --> projektor. (alt HDMI 2.0a)

Hvordan skulle jeg få 7.1 DTS til min receiver samtidig med at kunne sende 4K + HDR til min projektor uden at opgradere receiveren?

Jeg kunne egentlig fint nøjes med 7.1 hvis jeg kunne beholde min nuværende receiver.

Jeg er typen der bruger samme projektor/receiver i 5-10 år... og så plejer jeg at opgradere hele 'ringen' så man kommer op på den nyeste teknologi.

*edit*
Og input er ALTID velkommen :) jeg havde blot bestemt mig for den men den er ikke købt endnu. (jeg køber aldrig om søndagen, man kunne jo ombestemme sig)

Tror du bander et eller andet sammen. Spec. på tw9200 siger.

"Component in, Composite in, HDMI 1.4 (2x), Trigger out, RS-232C, USB 2.0 Type B (Service Only)"

Det er efter hvad jeg kan se en ganske almindelig HD projektor. Det er rigtig nok, at du skal bruge en AVR med HDMI 2.0a og HDCP 2.2 for at kunne få 4k/UHD igennem den og problemet er også at nogle af de nye 4k streamer bokse slet ikke har toslink, så man skal bruge HDMI. Men det er kun et problem hvis projektoren er 4k og skal modtage et 4k signal.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu