recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor analoge udgange?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvorfor analoge udgange?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3787
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvorfor analoge udgange?
    Sendt: 14-November-2016 kl. 16:58
Jeg har kigget lidt på uhd afspillere og har undret mig over hvorfor de kommer med analoge udgange. 
Eller dvs de dyrere modeller gør. 
Her tænker jeg Panasonic´s 900 og Oppo 203. 
Er tanken at man vil tilslutte aktive højtalere?
Jeg læste en test af en af oppo´s blu ray afspillere, hvor man anbefalede brug af de analoge gange fremfor hdmi via oppo ellers der tiltænkte nr 2 hdmi port.

Analoge udgange understøtter ikke HD lyd vel?
Jeg spørger fordi jeg har pre outs på min nad og tænker om de analoge udgange på eks oppo 203 er mig bevendt overhovedet?
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12326
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2016 kl. 17:15
Analoge udgange understøtter selvfølgelig HD-lyd. Det gør de også længere ude i kæden, for eksempel på de analoge udgange dine højttalere kører på

Om du vil sætte aktive højttalere på Oppo'en eller omgå din forforstærker må du sådan set selv om. De kan bruges til begge dele. Hvad der lyder bedst kommer an på hvor de bedste DACs sidder, og velsagtens en række andre faktorer. Dette må du nok selv tage at lytte efter, for et svar baseret på diverse data vil være rent teoretisk.

Analoge udgange på BD-afspillere kan også være bevendt for folk med ældre (for)forstærkere/receivere der ikke har HDMI, og man skal bruge surround.

Coaxial og optisk kan overføre to kanalers HD-lyd, som afspilleren selv downmixer fra lydsporet på skiven.

Jeg bruger selv to kanalers analog fra min BDP-103 til min Creek Evolution 50A. Det lyder vist lidt bedre end igennem min Marantz SR6001, så det er en løsning jeg er rigtig tilfreds med.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Point: 3787
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2016 kl. 17:24
HD Surround lyd? Det var jeg ikke klar over:) Hoppede først på bølgen da hdmi gjorde sit indtog;).

DAC´en i oppo 203 har en højere opløsning end min Nad T777 (Ihvertfald nyere), men det kunne være sjovt at prøve af i praksis, men et virvar af ledninger - der er HDMI noget nemmere.

Umiddelbart hælder jeg klart til Oppo, da det bare virker mere gedigent og solidt kontra panasonic og især app og styring.
Kunne godt se den blive lidt et center for mit system 
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12326
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2016 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

HD Surround lyd?

Jamen, der er vel 7.1 kanaler, ikk'? Eller har de klemt 11.2 kanaler ind til atmås? Så snart HD-lyden er konverteret til analog er der intet i vejen for at sende den igennem en analog forbindelse.

Oppo er egentlig det eneste mærke der er værd at beskæftige sig med til dvd, BD og UHD BD. De gør det bare bedre end de andre. Hvis du finder en rigtig dyr maskine fra et andet smart mærke, så er der sandsynlighed for, at det er en Oppo-klon med væsentligt højere pris

Redigeret af Naiera - 14-November-2016 kl. 17:34
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 4113
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2016 kl. 17:39
Problemet er jo stadig hvad din Nad T777 gør med signalet.

De fleste receiver er digitale, så det analoge signal laves om til et digital signal og behandles af receiveren, for derefter at sendes ud analog igen.

Men den analog-digital-analog konvertering kan være med til at "forringe" kvaliteten.

Jeg har selv sat en analog forforstærker op i mit eget miljø og det har en klar forbedring af lyden på de analoge signaler. Hvor jeg så genbruger min effekt forstærker.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Point: 1669
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2016 kl. 18:58
Hvis der er tale om analog ud fra en Oppo bør man undersøge om de har fået rettet deres defekte bass management. Hvis det altså skal bruges i den pågældende opstilling. I den foregående BD model var/er implementeringen defekt og er mig bekendt aldrig blevet rettet.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu