Jesper R. skrev:
I forbindelse med svar vedr. prissætning skriver du (Lars), at der her - i modsætning til andre udbydere - ikke er tale om parallelimport. Hvad indebærer dette i praksis (fordele)? |
Det vil være forskelligt fra produkt til produkt, fra forhandler til forhandler. Og der behøver slet ikke være så mange forskelle, men omvendt kan der også være faldgrupper.
Køber en forhandler en vare hos en officiel dansk importør / distributør / fabrikant, så er det normalt sådan at leverandøren klarer reklamationerne i de 2 år loven stiller krav om.
Køber en forhandler derimod varen i udlandet, har de normalt ikke denne garanti i ryggen - ihvertfald ikke hos de danske leverandører af samme mærke/model.
Så handler man hos firmaer som laver parallel-import, bør man gå efter dem man stoler på eksisterer i de næste 2 år - og er kendt for en god og problemfri service. For eftersom forhandleren måske selv skal betale for den reparation, så skal der ikke meget fantasi til at forestille sig at branchens mere brådne kar måske vil forsøge at undslippe hvis reparationen bliver for dyr. Eller sende den til udlandet for reparation, så der går forholdsvis lang tid inden apparatet er tilbage igen.
Der kunne også være andre services de parallel-importerede varer savnede. Som f.eks. adgang til software-opdateringer der normalt kun er omfattet af almindelig reklamation hvis der er desiderede påviselige fejl i apparatet.
Men i relation til Fælleskøb, så er vi varsomme med at lave Fælleskøb af parallel-importede varer. Vi vil gerne bidrage til en sikker handel og efterfølgende gode oplevelser med apparaterne. Så når vi har Fælleskøb med parallel-import, skal der være en god stabil forhandler bag som vi ved ikke giver problemer og ikke løber fra det store ansvar bagefter.
Fælleskøb er derfor primært på de danske varer. Men ind imellem mødes parallel-import da også.
/Lars
Redigeret af Lars - 01-Oktober-2006 kl. 12:50