recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - USB-harddisk strømproblem
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

USB-harddisk strømproblem

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: USB-harddisk strømproblem
    Sendt: 08-Februar-2021 kl. 13:01
Hej
Jeg har ekstern harddisk sat til min Clint, for at optage tv. Ind imellem sætter jeg harddisken til min Mac, for at overføre filer. 
Jeg plejer at bruge et USB-A til USB-A-kabel og så en adapter (USB-A til USB-C), så den passer til Mac’en. Det har virket og virker fint. 

Nu har jeg så købt at USB-A til USB-C-kabel, for at slippe for adapteren, men der sker intet - intet liv i harddisken (jeg har prøvet med to forskellige kabler).

Jeg kan ikke se der skulle være nogen forskel, men det virker ikke. Ved I hvad fejlen er, eller hvad der går galt?

På forhånd tak

Redigeret af zemo - 08-Februar-2021 kl. 13:03
/zemo/
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 4717
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2021 kl. 13:21
Hej.

Jeg tror at USB-C findes i flere forskellige udgaver. Jeg har læst om USB-C, USB-C Charging og USB-C PD (Power Delivery). Jeg ved ikke hvad forskellen er. Men her er et link:

Hvis jeg var dig, ville jeg prøve med en anden type af USB-C.

Hilsen Carsten.
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2021 kl. 20:42
Hej Carsten

Jeg kan kun komme i tanker om at det måske har noget at gøre med at kablet skal være af typen Thunderbolt 3. Umiddelbart kan jeg ikke finde et kabel der er dedikeret USB-C (han) til Tunderbolt 3 (han). Jeg kan bare ikke forstå at de enkelte ledere i kablet ikke skulle være "ført igennem", ligesom når jeg bruger adapteren (lidt ligesom de gamle Scartstik, som ikke nødvendigvis var fuldt monterede)
/zemo/
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 4717
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2021 kl. 20:59
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2021 kl. 21:37
Det er ikke utænkeligt, Carsten.

Ville dog bare foretrække en dansk forhandler, hvis den nu alligevel skal returneres ...

Men tak for hjælpen
/zemo/
Til top
Henrik_45 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Aalborg, DK
Point: 390
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik_45 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2021 kl. 18:04
I et USB Type-A til USB C kabel så skal enheden i Type A enden være host så det er nok derfor at din MAC ikke tænder for 5V på USB C stikket da den forventer at der kommer 5V fra enheden der sidder på Type-A enden.

En USB C port er uden 5V indtil en klient bliver tilsluttet.

Så du skal have et kabel der sørger for at enheden i Type-C enden er host (Det vil sige at der skal være en 5.1kohm pull-down på konfigurations pin'n (CC), men det er ikke et kabel der følger USB standarden.

Et USB Type-A til USB C kabel skal have en 56kohm pull-up til VBUS (5V) på CC pin'n for at følge standarden.

Redigeret af Henrik_45 - 09-Februar-2021 kl. 18:05
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2021 kl. 21:29
Hej Henrik

Tak for svar. Jeg forstår dit svar som at jeg skal finde et kabel som overholder de tal du nævner. Hvordan kan jeg finde sådan et kabel (hvis det findes)?

Jeg kan nævne at jeg også har en anden (nyere, Toshiba-) harddisk, med USB-micro-b (det brede), hvortil jeg købte et USB-micro-b til USB-C-kabel. Det fungerer perfekt ...

Kan det hænge sammen med at de to kabler jeg har prøvet, ikke var USB 3.0 (blå farve i USB-A-delen)?
/zemo/
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2021 kl. 21:37

Redigeret af zemo - 10-Februar-2021 kl. 21:39
/zemo/
Til top
Henrik_45 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Aalborg, DK
Point: 390
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik_45 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2021 kl. 17:57
Nej det er lige meget om det er et USB 2.0 eller USB 3.x Type-A til USB Type-C kabel.
Et USB Type-A stik er pr. definition altid host enden.
Så jeg forstår heller ikke at din Harddisk har et USB Type-A stik, det er stik mod forventning.

Grunden til at et Micro USB til USB Type-C virker kan ses af nedenstående.
På grund af 5.1kohm pull-down så vil TYpe-C enden være host og tænde for 5V (VBUS)
Så den mest sikre måde at få din konfiguration til at virke er at købe en USB Type-C til USB Type A hun adapter.

I sådan en adapter er det også altid Type-C enden der er host.

Redigeret af Henrik_45 - 11-Februar-2021 kl. 18:00
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu