|
Hjælp -indbygget højtaler kabler kan de bruges? |
Besvar |
Forfatter | |
LasseMD
Ny bruger Oprettet: 22-September-2020 Sted: købehavn Status: Offline Point: 13 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 27-Februar-2021 kl. 17:02 |
Kære Alle Efter anbefalinger om at surrround
nok skulle blive godt og at jeg bare skulle gå i gang her på recordere (ok det
er så ikke den store overraskelse med den anbefaling når man tænker på hvem der
er her inde men hvad jeg vil jo gerne) Sidder jeg nu og er ved at klippe
klistre mit surround set-up sammen og ser på min stue – hvor der er indbyttet der er højtaler
kabler i væggene med udtag og har brug for hjælp –da der et lidt spøjst
antal: 1 Ved anlægget har jeg 2 styk DIN udgange
(jeg mener det er DIN men kan tage fejl er se fotos) https://www.dropbox.com/sh/70nxzzwbkx5tajy/AAAPCmT0vJWR9ywcgHUOeVpna?dl=0 2 det har jeg også 2 steder på Hemsen over TVet 2 til højre og 2 venstre så der kan stå højtalere og spille ud over stuen (der står nu gamle – meget gamle) jamo satelitter x 2 (se foto) og spiller fint med indput fra min lige så gamle technics receiver via Jamo sub.) 3 Der udover er der i de 2 hjørner i rummet
væk fra TVet også flere stik (se fotos) De hjørner der er markeret med B
=baghøjtaler efter planen a 2 DIN udtag (igen) ved siden af b to udtag jeg er usikre på (og som
ikke findes ved anlægget) hvor der står TIL og FRA på over stikkene og så længst
til højre på foto er der bare antenne stik (så ja der er 3 antenne stik i alt i stuen og 20 i alt i huset) Jeg har da jeg i sin tid satte
højtalerne op bag ved TVet tjekket de to DIN udtag i hjørnerne – de virker og
spiller hh højre og venstre kanal (den øvre spiller højre og den nedre venstre stereo
kanal så vidt jeg husker ellers er det omvendt. Nu står jeg med min surround receiver
og vil jo gerne have så høj WAF (kone faktor) så muligt derfor så få kabler så
muligt – Som jeg forstår mit set-up i væggene
lige nu har jeg noget der svare til quadrofonisk anlæg /double stereo anlæg da
jeg kun kan putte lyden ind i væggen igennem 2 DIN porte men kan få den ud
igennem 4 porte (jo faktisk 8 da der er to DIN porte i alle udtag) Så hvad skal jeg gøre – a skal jeg bruge de indbyggede kabler
til baghøjtalerne og trække de relativt korte men synlige kabler til front
højtalerne op/frem til dem? b eller skal jeg (eller nogen der er
bedre til kabler end mig +/- proff) åbne den DIN udgang der står ved anlægget
og derfra finde samlingen på kablerne – som jeg håber ligger lige inde bag ved og
få skilt dem ad og sætte et nyt højtaler stik i væggen så jeg har 4 kanaler at
tilkoble mine front og baghøjtalere til? c noget helt tredje d bruge de ukendte TIL FRA stik i hjørnerne til noget jeg håber meget ovenstående giver
mening og ellers så spørg endelig SE FOTOS – mange tak |
|
Munch
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Online Point: 4697 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg kan se alm højttaler stik som er sorte og med et fladt og et rundt ben. Dem kan du frit bruge til passive højttalere. Jeg kan også se coax i rundt metal, som enten er antenne, men også kan bruges til signal til en aktiv højttaler. Der står til fra på et af dem.
|
|
spanky
Super bruger Oprettet: 24-August-2010 Sted: Store Heddinge Status: Offline Point: 377 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det er jo rimelig nemt lige at åbne “DIN” dåsen og se om der er 2 eller 4 kabler i, det ville da være fedest at bruge dem når nu de er der 😊
Men de kan jo også sidde som perler på en snor (gå fra dåse til dåse) og så er det ikke sikkert der kan trækkes et nyt kabel til fronterne i de rør der eventuelt er brugt, men det syns jeg da er værd at undersøge. Til/fra stikkene ligner umiddelbart antennestik, det kan være man kan sløjfe et antenne signal rundt i huset på en eller anden måde, sidder der tilsvarende stik andre steder ?
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |