recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sortniveau over HDMI
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSortniveau over HDMI

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Runedj Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 97
Direkte link til dette indlæg Emne: Sortniveau over HDMI
    Sendt: 16-Oktober-2006 kl. 14:52
Efter at have set nogle meget mørke billeder på min Toshiba LCD skærm der er forbundet til pc'en via et DVI -> HDMI kabel, gik det op for mig at en del gråtoner blev vist som helt sort.

Jeg kom herefter i tanke om at Otto fra TapeConnection på et tidspunkt skrev om at fjernsyn havde en anden skala hvor sort var defineret som under et vist niveau og ikke bare som 0. Det forklarer jo hvad der sker, men jeg havde ikke troedet at det også ville ske over en digital forbindelse.

Jeg har leget lidt med powerstrip for at justere brightness og kontrast således at jeg kan se en hel gråtoneskala, men for det første så skal jeg slå det til hver gang jeg tilslutter fjernsynet til pc'en, og for det andet så virker det ikke på film.

Hvad gør I? Jeg kan næppe være den eneste der har det her problem.

Mvh
Rune
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2006 kl. 16:31

Det gælder også ved overførsel via DVI - det er selve pc'en og dens måde at vise gråtoneskalaen på.

Det skal ikke justeres i powerstrip for den justerer desktoppen - ikke overlay mode hvor fuld skærm video skal afspilles. Det er vigtigt at afspilning af film foretages i fuld skærm overlay mode, ikke i et vindue. Du kan ofte i grafikkortets drivere justere ovelay mode, men ellers afhænger det af den mediaplayer du benytter og dens måde at håndtere overlay mode på. I nogle mediaplayers eller filtre er der mulighed for at konvertere mellem PC->TV settings eller omvendt

Her er et eksempel fra Radeons driverpanel

Der er desværre ikke nogen faste løsninger - det afhænger som du kan se af mange faktorer, såsom benyttet grafikkort og drivere, directshowfiltre/decodere, mediaplayers osv.  Det er blot endnu en af de mange udfordringer der er når man vil have et mediacenter som i bund og grund er en PC til at "spille ordentligt" med en skærm der er bygget til at være TV og ikke en computermonitor.

Redigeret af spawn - 16-Oktober-2006 kl. 16:37
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Runedj Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2006 kl. 17:57
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

I nogle mediaplayers eller filtre er der mulighed for at konvertere mellem PC->TV settings eller omvendt

Er der nogle du kan anbefale?

Jeg har prøvet VLC Media Player, hvor der er virkeligt mange indstillingsmuligheder, men det er ikke lykkedes mig at finde noget der passer.

Jeg har samme grafikkort som dig, og har også med held prøvet at ændre indstillingerne for video i ATI controlcenter, problemet er at næste gang jeg tænder for skærmen er indstillingerne væk. Hvis jeg kunne indstille det i et codec ville det være super.

Eksisterer samme problem ved VGA-tilslutning? Der må skærmen jo vide at det er en PC der er tilsluttet!
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2006 kl. 18:05

Oprindeligt skrevet af Runedj Runedj skrev:

Jeg har prøvet VLC Media Player, hvor der er virkeligt mange indstillingsmuligheder, men det er ikke lykkedes mig at finde noget der passer.

Det er ikke noget jeg er ekspert i, men ham der har strikket vores HTPC i butikken sammen siger at VLC generelt klipper sort-niveauet. Theatertek kan anbefales.

Eksisterer samme problem ved VGA-tilslutning? Der må skærmen jo vide at det er en PC der er tilsluttet!

Hvis ellers skærmen er lavet nogenlunde ordentligt, så "forventer" den PC-levels på VGA-indgangen, og problemet vil dermed ikke eksistere dér. (endnu en årsag til at bruge VGA på de mange TV der kan køre 1:1 på VGA og ikke HDMI...)

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Runedj Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2006 kl. 21:37
Jeg vil som en afslutning her sige at jeg har prøvet TheaterTek, men kunne ikke umiddelbart finde ud af at hæve sort-niveau i det program.

Til gengæld har jeg fundet ud af at ffdshow, som er et codec der kan afkode mange video og audio-formater, faktisk giver mulighed for lige netop at ændre output niveauet. Og det bedste er næsten at den husker det så man ikke skal ind og rode hver gang man ser film fra PC.
http://sourceforge.net/projects/ffdshow

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2006 kl. 21:43

Til gengæld har jeg fundet ud af at ffdshow, som er et codec der kan afkode mange video og audio-formater, faktisk giver mulighed for lige netop at ændre output niveauet. Og det bedste er næsten at den husker det så man ikke skal ind og rode hver gang man ser film fra PC.
http://sourceforge.net/projects/ffdshow

ffdshow er et fantastisk program. Den side, som du linker til, er dog en gammel version, som p.t. ikke opdateres. Den version af ffdshow, som der udvikles på, kan hentes her (ffdshow-tryouts)
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=173941

Redigeret af JesperLund - 31-Oktober-2006 kl. 21:44
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu