|
Sonos forbundet med netværkskabler? |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | ||||
kris
Guld medlem Oprettet: 23-December-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1044 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 24-Februar-2022 kl. 08:47 |
|||
I mit hus (som jeg snart flytter ind i) er der ført netværkskabler rundt til de fleste rum - fra kælder til kvist. Og i yderområderne er wifi ganske svagt. Kablerne er desværre cat5 og ikke cat6, så man kan ikke bare tilslutte access points i rummene og derved udvide wifi-området - har jeg fået forklaret....
Men: Kan jeg bare tilslutte Sonos-enheder med ethernet-kabler i de enkelte rum - eller er der nogle særlige problemer i den forbindelse, jeg skal være opmærksom på? Sonos er jo for mange år siden gået over til at være yderst wifi-fikseret, så måske det slet ikke er muligt? Selv om enhederne har en ethernet-port...? (Det er selvfølgelig også muligt at kable én Sonos-enhed til routeren og dermed sætte gang i mesh - men jeg tænkte bare, at fysisk kabling til alle enhederne kunne være interessant, hvis muligt). På forhånd stor tak hvis nogen kan hjælpe mig videre. /kris
Redigeret af kris - 24-Februar-2022 kl. 08:50 |
||||
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
|
||||
PerW
Guld medlem Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4113 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
hvorfor skulle du ikke kunne tilslutte nogle flere ap?
|
||||
kris
Guld medlem Oprettet: 23-December-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1044 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
AvXperten oplyser, at cat5-netværkskabler giver ringe wifi med access points... havde det bare været cat6? Det er bare hvad de siger...?
|
||||
|
||||
quarkir
Guld medlem Oprettet: 07-August-2006 Sted: København, DK Status: Offline Point: 1561 |
Funktioner
Tak(1)
|
|||
Spørgsmålet er først, er det cat5 eller cat5a? Cat5 fungerer glimrende, men er "kun" garanteret op til 100Mbs, mens cat5a kan klare 1000Mbps. Så hvis 100Mbps er fint til dit behov, kan du sagtens bruge de eksisterende kabler til at sætte flere AP'er op.
|
||||
mvh
Jesper \ The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams |
||||
kris
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Det er cat5... men 100 Mbps er vel ret godt og vel rigeligt til Sonos fx...? Men mesh (fx https://www.tp-link.com/dk/home-networking/deco/deco-m5/) er måske også en mulighed? Sgu en jungle for mig.
|
||||
|
||||
quarkir
Guld medlem Oprettet: 07-August-2006 Sted: København, DK Status: Offline Point: 1561 |
Funktioner
Tak(1)
|
|||
|
||||
mvh
Jesper \ The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams |
||||
Nagash
Guld medlem Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6061 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Uden jeg selvfølgelig ved noget om netværket i dit nye hus, så er det højest sandsynligt Cat 5E kabler. Det kan fint klare 1000 mbps. Så det er direkte forkert, at de ikke skulle kunne levere fin hastighed på et par ekstra access points. Ellers er der i hvert fald nemt at tjekke. Slå en switch til i hver ende og tjek hvilken farve lys der kommer ved porten. Grøn er 1000 mbps, gul er 100 mbps.
Men som du selv er inde på, så er 100 mbps rigeligt til Sonos.
Redigeret af Nagash - 24-Februar-2022 kl. 10:53 |
||||
kris
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Elektrikeren siger cat5 - jeg er ikke flyttet ind endnu... tror, det er kablet for 10-15 år siden. Så jeg burde have skrevet 'nye gamle hus' - sorry ;-) Men glæder mig til at tjekke det. Og kan forstå, at jeg snildt kan ethernetkable Sonos-enhederne direkte i rummene, så den del er i hvert fald på plads :)
|
||||
|
||||
Jonas_R
Guld medlem Oprettet: 13-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 766 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Altså du kan da sagtens sætte et WIFI AP op på en 100mbit cat5 kabel og det vil da køre rigeligt godt.
Klart at du ikke kan udnytte 5Ghz AC til max på nogen måde, men 100mbit er nok også langt rigeligt til husbehov.
|
||||
kris
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Tak! Har ikke benyttet dette forum i et godt stykke tid - skønt at være her igen og opleve den store hjælpsomhed :)
|
||||
|
||||
Nagash
Guld medlem Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6061 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Det er meget typisk bare at sige CAT 5, selvom det er 5E. Rækkehuset vi bor i, er fra 2008. Der er trukket CAT 5E over det hele. Eller det vil jeg da yto. Får i hvert fald 1000 mbps på alle kablede enheder. Har ikke lige kigget i væggene for at se efter.
|
||||
kris
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Det bliver spændende at teste!! |
||||
|
||||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |