|
Audessey og Dirac, uden app/pc-program |
Besvar | Side 123> |
Forfatter | ||||
HessiDude
Super bruger Oprettet: 07-Oktober-2022 Sted: Skovby, Galten Status: Offline Point: 467 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 26-Februar-2024 kl. 22:34 |
|||
Hej,
Kan man bruge Audessey (MultEQ XT32) og Dirac (Live og Live Bass Control) til noget uden at købe deres respektive apps eller PC program? Altså direkte fra receiveren. På min Denon AVR-3808 (med effekter og DLS R55 tilsluttet) har jeg prøvet Audessey autokalibrering, og sat den EQ til, som den laver ud fra målingerne, og det var elendigt. Jeg har ingen erfaring med Dirac, så ved ikke engang om det samme kan lade sig gøre. Mange tak.
|
||||
bphhm
Guld medlem Oprettet: 28-Marts-2006 Status: Offline Point: 1144 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Dirac foregår via en PC hvor resultatet efterfølgende oploades til AVR hvis det er Denon/Marantz.
Har ikke prøvet Audessey via app men check diverse Youtube kanaler for deres resultater. Du skal dog sikre dig at Audessey app'en er kompatibel med din receiver.
|
||||
HessiDude
Super bruger Oprettet: 07-Oktober-2022 Sted: Skovby, Galten Status: Offline Point: 467 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Jeg ved at med Audessey behøver du ikke nødvendigvis en app/er program. Der er noget på receiveren, som kan lave en meget begrænset rumkorrektion eller eq for dig. Jeg ville finde det meget besynderligt hvis Dirac ikke virker lidt på samme måde, men jeg har som sagt ingen erfaring med Dirac. Har tjekket YouTube ret meget, synes jeg, men ikke fundet noget hvor de viser Dirac autokalibrering, uden app/program, så man kan få en begrænset korrektion eller eq. Som sagt ville det undre mig meget hvis ikke de tilbyder det, ligesom Audessey. Det er alligevel ret meget ekstra man skal spytte ud for fuld funktionalitet via en app/et program.
|
||||
bphhm
Guld medlem Oprettet: 28-Marts-2006 Status: Offline Point: 1144 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Dirac kalibrering skal som sagt foregå via en PC og herefter uploades til din receiver. Det er ikke receiveren selv der kan foretage målinger og beregning.
|
||||
HessiDude
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Vildt nok. Det er da noget af en barriere for at prøve Dirac. Programmet er halv dyrt.
|
||||
Mr. Claude
Guld medlem Oprettet: 09-Marts-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 1128 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Jeg har Dirac i versionen der følger med Nad C-658 (fra 500 Hz er ned) Og bruger det ikke. Jeg kan ikke flytte øverste frekvens på de 500 ned og kan ikke selv lave min egen EQ. Kan i hvert fald ikke finde ud af det. Default kan jeg ikke lide lyden fra Dirac (eller Audyssey eller Lyngdorf som jeg udmærket kender..). Dirac gør stereoperspektivet til 2 højttalere og ikke i "væg foran af lyd".. Og så fjerner det varmen/fylden i øvre bass. Det er som om det er målinger og ingeniører der vælger lyden og ikke ører. Jeg gider i hvert fald ikke høre på det. For lyst, neutralt, kedeligt. Har også prøvet Lyngdorf og var ikke bedre. Så rumkorrektion er ikke for alle, selvom det lyder til at være den hellige gral.
|
||||
HessiDude
Funktioner
Tak(0)
|
|||
|
||||
Mr. Claude
Guld medlem Oprettet: 09-Marts-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 1128 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Jeg havde også den forventning men nej. Er dog bedre end Audyssey som jeg også syntes stjæler al bas. Jeg vil hellere fortsat rode lidt med rum akustik og få købt mig højttalere som i endnu højere grad passer til mig og rummet.
|
||||
HessiDude
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Mit “lytterum” (læs: vores stues) er bare så elendig indrettet mht. lyd/musik så der skal noget rumkorrektion til enten på den ene eller anden måde. Tænker jeg skal have sat nogle pæne absorbere op, og måske nogle basfælder. Hvis jeg kan få hustruen overbevist.
Redigeret af HessiDude - 29-Februar-2024 kl. 21:05 |
||||
T-Duck
Guld medlem Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4025 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
|
||||
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
|
||||
HessiDude
Funktioner
Tak(0)
|
|||
|
||||
T-Duck
Guld medlem Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4025 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
|
||||
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
|
||||
Besvar | Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |