recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DNS hvor?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DNS hvor?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1639
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DNS hvor?
    Sendt: 01-Juli-2024 kl. 16:08
Hej med jer.

Har lige købt ny trådløs router og bemærkede ved opsætning at den spørger efter DNS provider. Satte det til auto og det virker fint. - Men, jeg kan ikke sige mig fri for at være mere og mere træt af at alle mulige aktørere kan snage i hvilke sider jeg besøger osv.

Jeg har nu (mindst) 3! forskellige steder jeg kan/skal vælge DNS provider. I routeren, i win11 og i browseren (Brave) og jeg kan virkelig ikke regne ud hvilken af dem der bliver brugt hvornår.

Routeren står til auto, det gør win11 også og brave står til OpenDNS.

Jeg bruger også firefox og Edge i mindre omfang, alt efter hvilke sider jeg besøger.

ER der nogen der kan rede ud hvorfor man har brug for at sætte DNS så mange steder og hvilken der bliver brugt hvornår?
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 7041
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2024 kl. 16:16
Hvilken router og hvilken udbyder ?
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1639
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2024 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Hvilken router og hvilken udbyder ?


Gør det nogen forskel?

Bolignet og tplink ax3000 (Archer Air R5)


Redigeret af Mefisto - 01-Juli-2024 kl. 16:24
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1957
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2024 kl. 16:56
Det er højest sandsynligt efter "spurgt først" princippet. Bruger du browseren vil den benytte dna der er opsat i browseren. Er der ikke sat en der, spørges styresystemet. Er der ikke sat en der spørges routeren. "Default" læser jeg som "ikke sat". Der kan være flere led i kæden.

Du skal sætte den hvor du synes passer dig bedst. Jeg ville sætte den længst ude, altså i routeren, og sørge for at alle andre applikationer bruger "ingen/default".

Det er dog svært at vide hvilke applikationer der selv definerer sine dns'er
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1639
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2024 kl. 17:35
Det er nok rigtigt.

Jeg prøvede at sætte DNS til volapyk i routeren, så virker edge og firefox ikke, men brave virker stadig med sin egen opsætning, som er OpenDNS. Jeg kunne godt lave det om så routeren bruger OpenDNS og brave, edge og firefox står til default.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19368
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2024 kl. 18:01
Hvad er grunden til at du ikke bare bruger den DNS din udbyder stiller til rådighed?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 7041
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2024 kl. 06:30
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvad er grunden til at du ikke bare bruger den DNS din udbyder stiller til rådighed?

Klaus

Ja det ville da være nemmest,  derfor spurte jeg også til udbyder.

ellers brug nogle af de andre dns service der findes     alt efter ønske.

Du bliver overvåget uanset hvilken


Redigeret af hansie - 02-Juli-2024 kl. 06:32
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6657
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2024 kl. 10:31
Jeg bruger Cloudflares DNS 1.1.1.1. Den er opsat i routeren. Den er hurtig, og jeg har aldrig haft problemer med den.



Venlig hilsen
KB
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1559
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2024 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Jeg bruger Cloudflares DNS 1.1.1.1. Den er opsat i routeren. Den er hurtig, og jeg har aldrig haft problemer med den.


Og de tilbyder to alternativer, hvis man er interesseret: https://blog.cloudflare.com/introducing-1-1-1-1-for-families
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1085
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2024 kl. 21:47
Du behøver ikke sætte DNS nogen steder, routeren burde helt automatisk bruge din internetudbyders
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6657
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2024 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Jeg bruger Cloudflares DNS 1.1.1.1. Den er opsat i routeren. Den er hurtig, og jeg har aldrig haft problemer med den.


Og de tilbyder to alternativer, hvis man er interesseret: https://blog.cloudflare.com/introducing-1-1-1-1-for-families

Tak. Det var jeg ikke klar over. 

Venlig hilsen
KB
Til top
EdnaG Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-Juli-2024
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér EdnaG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2024 kl. 14:57
Det er ikke et svar på dine spørgsmål, jeg vil bare lige nævne adguard dns som en mulighed.  
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu