recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - OLED-monitor uden fringing?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

OLED-monitor uden fringing?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: OLED-monitor uden fringing?
    Sendt: 15-September-2024 kl. 11:55
Jeg er begyndt at lægge mere mærke til fringing (svagt rødt skær omkring noget tekst) på min Alienware AW3423DWF
Eller måske er det ikke fringing, men noget andet?
Det generer mig slet ikke nok til at kaste skærmen ud ad vinduet, er meget glad for den
Sjovt nok: Der er slet ingen fringing, mens jeg skriver det her på recordere.dk
Men det er der på linjen med bogmærker  
Findes der en anden OLED-monitor i formatet 21:9 (ultrawide) uden fringing?
Er WOLED bedre på det område?


Redigeret af jake51 - 15-September-2024 kl. 12:02
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1984
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2024 kl. 16:11
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Jeg er begyndt at lægge mere mærke til fringing (svagt rødt skær omkring noget tekst) på min Alienware AW3423DWF
Eller måske er det ikke fringing, men noget andet?
Det generer mig slet ikke nok til at kaste skærmen ud ad vinduet, er meget glad for den
Sjovt nok: Der er slet ingen fringing, mens jeg skriver det her på recordere.dk
Men det er der på linjen med bogmærker  
Findes der en anden OLED-monitor i formatet 21:9 (ultrawide) uden fringing?
Er WOLED bedre på det område?
Ja, WOLED er signifikant og markant bedre mht colorfringing, som desværre er langt mere tydelig på QD-OLED grundet forskellen i pixelstrukturen. QD-OLED kan dynamisk og farvemæssigt noget mere end WOLED, så det er generelt at fortrække til spil og film, mens WOLED er bedre til f.eks. tekst og 'bogmærker'. Mens jeg har overblik over panel-teknologierne har jeg ikke overblik over de enkelte modeller på monitormarkedet, så jeg kan ikke pege på specifikke modeller, bare påpege at der med hensyn til valg af panel-teknologi er tale om et trade-off, hvor man må gøre op med en selv hvad der vægter tungest for en selv. (Jeg benytter selv begge paneltyper i hjemmet, inkl til PC brug, WOLED som monitor på skrivebordet og QD-OLED til casual gaming i soveværelset)

Redigeret af TBC1 - 15-September-2024 kl. 16:22
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:77" S92C,HTP-075,ATV4K
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4515
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2024 kl. 08:45
Alienware AW3423DWF har så vidt jeg husker 1. generation af QD-OLED panelet. Farvekanterne er blevet lidt mindre synlige i 2. og 3. generation af QD-OLED, men det ses stadig tydeligt, så hvis man generes af det, bør man nok stadig styre udenom.

Jeg har ved et par lejligheder fortalt Samsung Displays koreanske ingeniører, at jeg synes de bør overveje en ny pixelstruktur. De har ikke opfyldt mit ønske endnu LOL Foreløbigt virker det som om, at det håber på at reducere det via højere pixeltæthed, altså højere opløsning, og ved at få Microsoft og Apple til at indbygge en QD-OLED orienteret 'ClearType' i Windows og macOS.

Det ses primært, når kontrasten er stor. F.eks. hvid tekst på sort baggrund.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu