recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af atmos højttalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af atmos højttalere

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Juli-2017
Status: Online
Point: 1160
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af atmos højttalere
    Sendt: 06-Juli-2025 kl. 13:34
 Har overtalt mig selv til at prøve atmos af, har et sæt B&W M 1 liggende som jeg vil teste det af med. Planen er,  hvis der opleves et positivt resultat, at der så skal fire højttalere i loftet. Det kommer så til at blive synlige højttalere, da der ikke er mulighed for at lave en skjult installation. Men vil høre om der er nogen som allerede nu kan sige at det er for dårlige højttalere til atmos og at jeg skal tænke på en anden højttaler, evt. hvilken?

Frank 
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 5167
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2025 kl. 16:46
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2025 kl. 09:49
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Hvis ikke du har mulighed for at bygge højttalerne ind i loftet, må det være vigtigst at de er så flade som muligt. Alt efter budgettet, vil jeg mene de her er velegnede.
Som sådan et fint forslag, men dem du linker til vil kræve en back boks da der ikke er et "rum" de bliver puttet op i. Men de højttalere som jeg ender med at sætte i loftet, skal vinkles imod lyttepositionen, derfor var min tanke på B&W M 1, da de jo er fiks og færdige og ikke vil kræve at jeg skal ud i noget Storm P. Jeg har også B&W Fpm2 med i overvejelserne.

Frank 
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Point: 5167
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2025 kl. 10:21
Højttalerne kræver ikke en backboks, derfor synes jeg de må være velegnede til næsten skjult montering under et fast loft. Jeg er imponeret over at Dali har konstrueret en så flad højttaler med så fine data, se white paper for detaljer. Vinkling er netop ikke nødvendig med en så stor spredning, som denne højttaler tilbyder.

Det er også mere tænkt som fremadrettet WAF løsning, hvis du forelsker dig i Atmos lyden via dine B&W M1, som også er en anvendelig højttaler dog knap så integrerbar.

White paper:

Redigeret af Munch - 07-Juli-2025 kl. 10:26
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2025 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Højttalerne kræver ikke en backboks, derfor synes jeg de må være velegnede til næsten skjult montering under et fast loft. Jeg er imponeret over at Dali har konstrueret en så flad højttaler med så fine data, se white paper for detaljer. Vinkling er netop ikke nødvendig med en så stor spredning, som denne højttaler tilbyder.

Det er også mere tænkt som fremadrettet WAF løsning, hvis du forelsker dig i Atmos lyden via dine B&W M1, som også er en anvendelig højttaler dog knap så integrerbar.

White paper:
Du har ret, det er et godt valg du har foreslået også et væsentligt mere stilrent resultat der kan opnås med dem end med M 1...

Frank 
Til top
Morten HL Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-December-2019
Sted: Odense
Point: 61
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten HL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2025 kl. 09:59
Afhængig af hvor stort dit lytterum er, og hvor langt du har fra bagvæg og front til din lytte position, så kunne et alternativ også være at installere atmos højtalere i front og bagvæggen, der peger ned mod din lytte position. Så slipper du også for at skulle trække kabler hen over loftet. 

Det kunne f.eks. være noget i stil med Dali Alteco, der vinkler ned mod lytte postionen. Jeg har selv brugt Dali Fazon SAT, der også kan vinkles mod lytte position.

I mit nuværende setup har jeg indbygnings højtalere Dali Phantom K-60. Som også kan vinkles. Jeg synes ikke der er så stor forskel lydmæssigt. Men æstetisk er indbygnings højtalere noget pænere efter min mening. 

Jeg havde i mit gamle setup 
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2025 kl. 18:51
Bortset fra, der er tale om indbygningshøjtalere, der, hvis de bliver monteret "på" loftet, vil mangle en del output...
Dine M1 er fine, da der ikke er noget specielt ved en "Atmos højttaler"; specielt til at finde ud af, om det er noget, du overhovedet har lyst til at investere i.

Du kan evt. senere kigge på Height højtalere, der monteres på væggen øverst oppe ved loftet.
De fleste højttalerproducenter har disse i deres program...

Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.

Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2025 kl. 19:14
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Bortset fra, der er tale om indbygningshøjtalere, der, hvis de bliver monteret "på" loftet, vil mangle en del output...
Dine M1 er fine, da der ikke er noget specielt ved en "Atmos højttaler"; specielt til at finde ud af, om det er noget, du overhovedet har lyst til at investere i.

Du kan evt. senere kigge på Height højtalere, der monteres på væggen øverst oppe ved loftet.
De fleste højttalerproducenter har disse i deres program...

Jeg har også indtil videre valgt at teste M1 for at finde ud af om det er et hit i min stue. Har lige fået sat et sæt op og mangler nu "bare" at gå testet.

Frank 
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu