recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mobil data + router = netværk?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mobil data + router = netværk?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Status: Online
Point: 1718
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Mobil data + router = netværk?
    Sendt: 13-August-2025 kl. 11:12
Hej,

I foreningen skal vi have lavet noget netwærk, så min normale internetforbindelse vil være nede i nogle dage, - men jeg har masser af data på mobilen.

Så, Kan man på en eller anden måde forbinde mobilen til min router (TP link archer BE3600) så alle enheder på hjemmenettet kan få adgang til internet og stadig tale med hinanden, som normalt? Jeg har f.eks brug for at både min ATV og laptop kan komme på internet, så tror ikke jag bare kan bruge hotspot på telefonen, for så kan ATV ikke se laptoppen.

Eller hvad? :)
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 5234
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2025 kl. 12:29
Din ukendte tlf kan sikkert det samme som min iPhone, være hotspot for flere enheder på en gang. Du kan jo prøve det, det betyder nedsat hastighed, men det virker.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2025 kl. 12:42
Det er en ~3 år gammel Sony xperia 4, hvis jeg ikke husker helt galt. Men jeg tror ikke du forstår hvad jeg mener. Jeg kan godt tilslutte alle enheder til telefonens hotspot, men de kan ikke se hinanden, så jeg kan f.eks. ikke streame video fra laptop til ATV hvis jeg kun bruger telefonen. - Derfor ville jeg bruge en router også.

Kan en iPhone det?
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Point: 5234
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2025 kl. 12:46
Nej det er der ingen tlf der kan. Men kan du ikke bare sætte laptop til TV direkte?
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2046
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2025 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Din ukendte tlf kan sikkert det samme som min iPhone, være hotspot for flere enheder på en gang. Du kan jo prøve det, det betyder nedsat hastighed, men det virker.
Det ville kræve:

1. at alle klienterne benytter Wifi (i så fald ville det kunne virke) ...og

2. at mobil hotspot gives gives helt identisk SSID (netværksnavn), samme krypteringstype (f.eks. WPA2‑PSK) og samme adgangskode og at routeren (Archer BE3600) samtidig slukkes imens. Så vil det i mange tilfælde kunne virke, da klienterne kunne snydes til at tro at det er “det samme netværk”. Men er der bare den mindste forskel i navne eller protokoller, så skal hver enkelt Wifi-klient forbindes manuelt på ny igen - og det fungerer naturligvis ikke for klienter forbundet med kabel.

Er der tale om maskiner på kablet LAN, så vil løsningen i stedet være en router med WISP‑mode - som jeg ikke tror Archer BE3600 har - nogle routere understøtter også internet via USB‑forbindelse til en telefon eller 4G/5G‑dongle, men igen ved jeg ikke om det gælder for Archer BE3600. Men har man sådan en router med WISP eller USB der kan udnytte telefonens internet liggende hjemme eller andre på arbejdspladsen har en, så kan man altid sætte den foran Archer BE3600 (forbinde Archer BE3600 WAN til den kompatible routers LAN) og så fortsætte med at bruge Archer BE3600 infrastrukturen som allerede installeret i på arbejdspladsen.

Redigeret af TBC1 - 13-August-2025 kl. 12:52
PC:9800X3D,RTX 5090 OC,32GB DDR5@6K-CL30,48" LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:77" S92C,HTP-075,ATV4K
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2025 kl. 13:08
Jeg kan ikke få øje på noget der hedder Wisp i routerens menu, ej heller noget der ligner internet via USB.

Routeren kan konfigureres til at være trådløs sattelit router i et mesh netværk (Easymesh), men det ser ud til at den i det tilfælde skal have internetforbindelsen fra en anden Easymesh router. ??

NB. Alle enher er trådløse på nær den nuværende wan forbindelse til internetstikket i væggen.

Der er en laptop, ATV, AVR, En telefon med sim og internet og en anden telefon uden sim som bruges til remote til AVR.

EDIT: Den kan også skiftes til access point mode.

Redigeret af Mefisto - 13-August-2025 kl. 13:14
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2046
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2025 kl. 17:29
Så ville du skulle have en kompatibel router foran Archer BE3600 for at fortsætte med dens Wifi infrastruktur.

Jeg ville hvis du ikke har en sådan bare slukke routeren og opsætte mobil hotspot på din telefon der gives gives helt identisk SSID (netværksnavn), samme krypteringstype og samme adgangskode - worst case scenario er at du skal tilslutte klienterne manuelt en enkelt gang til hotspottet, hvis konfigurationen i praksis ikke bliver helt identisk og klienterne ikke snydes til at tro at det er “det samme netværk” som de kender fra Archer BE3600 

Husk oplader til telefonen da det kværner mere batteri og så at opsætte hotspottet til ikke at time-out ved idle.

Redigeret af TBC1 - 13-August-2025 kl. 17:34
PC:9800X3D,RTX 5090 OC,32GB DDR5@6K-CL30,48" LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:77" S92C,HTP-075,ATV4K
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2025 kl. 18:12
Ok.

Tusind tak. Det prøver jeg :)
Til top
tusa6 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 13-August-2025
Sted: Grønland
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tusa6 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2025 kl. 21:22
Prøv at søge "usb tethering tp link"

Eller en USB-C Hub med Ethernet port til WAN port på router. Under "Mobilt hotspot og internet" vælges Ethernet-deling
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2025 kl. 21:53
Er det det her du mener?

Telefon -> Usb C til ethernet konverter -> kabel -> router wan port

Til top
tusa6 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 13-August-2025
Sted: Grønland
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tusa6 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2025 kl. 22:07
Ja det vil virke, men hvis du vælger en hub med power ind, vil du også få telefonen opladet.

Har flere multiport hub der virker på den måde fra Lenovo og Sandberg mm.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu