recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > DVD afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NY DVD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNY DVD

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Spike Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 07-November-2006
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Emne: NY DVD
    Sendt: 07-November-2006 kl. 11:23

Jeg Har lige købt Philips 37pf9731d

Og skal have en dvd afspiller som kan udnytte tv'et. Så noget med HDMI.

Har i nogle forslag til hvilken maskine der ville passe til det tv????? 

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2006 kl. 11:28

Alle med HDMI.

Du er nødt til at opstille nogle andre kriterier end "passe til". Skal det være samme mærke af hensyn til WAF o.lign.? Prisleje? Afspilning af andet end DVD Video? Krav  til de-interlacing og opskalering (de-interlacing er vigtigere IMHO). Etc, etc...

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Spike Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 07-November-2006
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2006 kl. 12:02
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Alle med HDMI.

Du er nødt til at opstille nogle andre kriterier end "passe til". Skal det være samme mærke af hensyn til WAF o.lign.? Prisleje? Afspilning af andet end DVD Video? Krav  til de-interlacing og opskalering (de-interlacing er vigtigere IMHO). Etc, etc...

Prislejet ligger omkring 1000 kr.

Jeg havde set på philips egen DVP5960  Som har HDMI udgang men har så siden hen læst at det ikke er en rigtig HDMI afspiller. Den har jeg set til omkring 600 kr.

Den skal ikke kunne andet end af afspille dvd i kvalitet der svarer til mit tv(37pf9731d)

Har også læst en del anmeldelser hvor folk siger at det er en stor fejl at have et godt tv uden at have en ordentlig dvd-afspiller.

Så hvad er en ordentlig dvd-afspiller ????  

Til top
Decap_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 175
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2006 kl. 12:03
prøv at kigge her
Til top
Snowball Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2006 kl. 08:32
Oprindeligt skrevet af Spike Spike skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Alle med HDMI.

Du er nødt til at opstille nogle andre kriterier end "passe til". Skal det være samme mærke af hensyn til WAF o.lign.? Prisleje? Afspilning af andet end DVD Video? Krav  til de-interlacing og opskalering (de-interlacing er vigtigere IMHO). Etc, etc...

Prislejet ligger omkring 1000 kr.

Jeg havde set på philips egen DVP5960  Som har HDMI udgang men har så siden hen læst at det ikke er en rigtig HDMI afspiller. Den har jeg set til omkring 600 kr.

Den skal ikke kunne andet end af afspille dvd i kvalitet der svarer til mit tv(37pf9731d)

Har også læst en del anmeldelser hvor folk siger at det er en stor fejl at have et godt tv uden at have en ordentlig dvd-afspiller.

Så hvad er en ordentlig dvd-afspiller ????  

Hej

Jeg har netop bestilt en Philips DVP5960 (skal bruge den sammen med et Samsung LE32 M61), men har endnu ikke modtaget afspilleren, så jeg vil gerne vide hvorfor det ikke er en rigtig HDMI afspiller...?

Nu bliver jeg nemlig lidt i tvivl om jeg skal se, om jeg kan nå at afbestille den, hvis den ikke er god.

Hilsen Anders

Til top
Spike Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 07-November-2006
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2006 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af Snowball Snowball skrev:

[QUOTE=Spike][QUOTE=JesperLund]

 

Jeg har  men har endnu ikke modtaget afspilleren, så jeg vil gerne vide hvorfor det ikke er en rigtig HDMI afspiller...?

Nu bliver jeg nemlig lidt i tvivl om jeg skal se, om jeg kan nå at afbestille den, hvis den ikke er god.

Hilsen Anders

Hej Anders....

Det var noget jeg havde læst og forstod det heller ikke selv. Men jeg tror det de mente var, at det ikke var en hd-dvd afspiller.

Tror også selv at jeg skal have den.

Er den egentlig sort eller sølv????

Og hvem har du bestilt den hos???? 

Til top
klander Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 812
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2006 kl. 11:21

Hej

De DVD afspiller i kikker på er i den billige ende og er så også der efter

Når man køber et dyrt tv køber man også en god/dyr DVD afspiller ellers bliver man meget skuffet over den, det har noget med at gøre med opskallering at gøre, og det kan de "billige dvd afspille ikke klare".

Især hvis man vil bruge HDMI er det jo for at få et højopløst billede, og efter min erfaring skal i op i min 2500 kr - 3500 kr.

Men har man købt et TV til små 30,000 herhjemme kan man vel også ofre lidt på en dvd afspiller ..

Og husk også at købe gode kabler, de betyder ligeså meget

Med Venlig Hilsen

Kurt


Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2006 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af klander klander skrev:

Når man køber et dyrt tv køber man også en god/dyr DVD afspiller ellers bliver man meget skuffet over den, det har noget med at gøre med opskallering at gøre, og det kan de "billige dvd afspille ikke klare".

Især hvis man vil bruge HDMI er det jo for at få et højopløst billede, og efter min erfaring skal i op i min 2500 kr - 3500 kr.

Pssst... opløsningen på DVD er 720x576, det kan en DVD afspiller ikke lave om på. Du får ikke en HD opløsning ved at købe en DVD afspiller med opskalering.

Dit plasma eller LCD TV har en given opløsning, f.eks. 1366x768 hvis det er et LCD TV. I sidste ende skal billede have denne opløsning, så der skal skaleres fra 720x576 til 1366x768. Denne skalering kan foregå to steder, enten i DVD afspilleren eller i TVet. Hvis DVD afspilleren præcist kan ramme 1366x768, vil der utvivlsomt være en fordel ved at skalere i DVD afspilleren, men bortset fra visse meget dyre high-end produkter, er dette ikke muligt. Opskalering vil sige skalering til standarder som 1280x720 o.lign., og det betyder at der stadig skal skaleres i TVet. Da skalering næsten altid vil smide information væk, er det næppe en god ide at skalere to steder, og i så fald skal man generelt lade DVD afspilleren sende 720x576 til TVet (der kan, som altid, være undtagelser med det konkrete udstyr som man har...).

Dermed ikke sagt at det er ligegyldigt om du køber en DVD afspiller med HDMI til 400 kroner eller 4000-????? kroner. Billedkvalitet er meget andet end opløsning (som i øvrigt er bestemt af dit TV, og i virkeligheden af DVD mediets begrænsninger).

Hvis du ser DVD film på en fladskærm, skal der laves to former for billedbehandling: skalering og de-interlacing (helbilleder skal gendannes ud fra DVD mediet, hvor billedet i hvert fald konceptuelt er lagret interlaced). De-interlacing er det generelt bedst at gøre i en DVD afspiller, fordi DVD afspillere kan kigge på nogle flag på discen.

Derfor: en god de-interlacer i DVD afspilleren er altid vigtig, men medmindre du har et display som præcist matcher 1920x1080 eller 1280x720 opløsningerne, er (op)skalering mindre vigtig.



Redigeret af JesperLund - 09-November-2006 kl. 11:59
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Spike Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 07-November-2006
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2006 kl. 12:25

Men jesper....

Opløsningen på mit tv er 1920x1080

er opskaleringen så vigtig????

Til top
Soko Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Status: Offline
Point: 284
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2006 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af klander klander skrev:

Når man køber et dyrt tv køber man også en god/dyr DVD afspiller ellers bliver man meget skuffet over den, det har noget med at gøre med opskallering at gøre, og det kan de "billige dvd afspille ikke klare".

Især hvis man vil bruge HDMI er det jo for at få et højopløst billede, og efter min erfaring skal i op i min 2500 kr - 3500 kr.

Pssst... opløsningen på DVD er 720x576, det kan en DVD afspiller ikke lave om på. Du får ikke en HD opløsning ved at købe en DVD afspiller med opskalering.

Dit plasma eller LCD TV har en given opløsning, f.eks. 1366x768 hvis det er et LCD TV. I sidste ende skal billede have denne opløsning, så der skal skaleres fra 720x576 til 1366x768. Denne skalering kan foregå to steder, enten i DVD afspilleren eller i TVet. Hvis DVD afspilleren præcist kan ramme 1366x768, vil der utvivlsomt være en fordel ved at skalere i DVD afspilleren, men bortset fra visse meget dyre high-end produkter, er dette ikke muligt. Opskalering vil sige skalering til standarder som 1280x720 o.lign., og det betyder at der stadig skal skaleres i TVet. Da skalering næsten altid vil smide information væk, er det næppe en god ide at skalere to steder, og i så fald skal man generelt lade DVD afspilleren sende 720x576 til TVet (der kan, som altid, være undtagelser med det konkrete udstyr som man har...).

Dermed ikke sagt at det er ligegyldigt om du køber en DVD afspiller med HDMI til 400 kroner eller 4000-????? kroner. Billedkvalitet er meget andet end opløsning (som i øvrigt er bestemt af dit TV, og i virkeligheden af DVD mediets begrænsninger).

Hvis du ser DVD film på en fladskærm, skal der laves to former for billedbehandling: skalering og de-interlacing (helbilleder skal gendannes ud fra DVD mediet, hvor billedet i hvert fald konceptuelt er lagret interlaced). De-interlacing er det generelt bedst at gøre i en DVD afspiller, fordi DVD afspillere kan kigge på nogle flag på discen.

Derfor: en god de-interlacer i DVD afspilleren er altid vigtig, men medmindre du har et display som præcist matcher 1920x1080 eller 1280x720 opløsningerne, er (op)skalering mindre vigtig.

Hej JesperLund

Hvad er en god de-interlacer, skal man kikke efter en bestemt "chip" eller lignende ?

Hvilken afspiller ville du anbefale ? (max. 3.000,00)

Er harddisk optagere tilstrækkeligt gode ? eller bør man have 2 forskellige maskiner ? (harddisk optager + DVD-afspiller)

Mvh. Soko

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2006 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af Spike Spike skrev:

Men jesper....

Opløsningen på mit tv er 1920x1080

er opskaleringen så vigtig????

Kan det modtage 1080p input? Hvis det kun kan tage 1080i, vil ulempen ved 1920x1080 input være at TVet skal de-interlace i stedet for DVD afspilleren. Så er det mere grumset om 1080i er bedre end 576p/480p for DVD film, specielt ved PAL (NTSC filmmateriale er generelt nemmere at de-interlace end PAL).

Man skal også huske, at der er jo sidder en scaler i alle fladskærme, ligesom der sidder en de-interlacet. Spørgsmålet er ikke om man skal skalere (og om det er vigtigt), for det skal man, da man skal ramme panelets opløsning progressivt til sidst. Spørgsmålet er alene hvor skalering og de-interlacing bedst kan udføres...



Redigeret af JesperLund - 09-November-2006 kl. 12:38
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Spike Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 07-November-2006
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2006 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Spike Spike skrev:

Kan det modtage 1080p input? Hvis det kun kan tage 1080i, vil ulempen ved 1920x1080 input være at TVet skal de-interlace i stedet for DVD afspilleren. Så er det mere grumset om 1080i er bedre end 576p/480p for DVD film, specielt ved PAL (NTSC filmmateriale er generelt nemmere at de-interlace end PAL).

Man skal også huske, at der er jo sidder en scaler i alle fladskærme, ligesom der sidder en de-interlacet. Spørgsmålet er ikke om man skal skalere (og om det er vigtigt), for det skal man, da man skal ramme panelets opløsning progressivt til sidst. Spørgsmålet er alene hvor skalering og de-interlacing bedst kan udføres...

Der står at panelets opløsning er 1080p.

Skal man så have en dvd afspiller der kan opskalere til 1080

 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu