Jeg har nu idag prøvet dvi til HDMI vs Vga til vga fra min HTPC over til mit Pioneer 427XD.
Det er sku det sværeste jeg har prøvet endnu... Via Vga kan jeg kører skærmens native opløsning som er 1024 x 768. Her kører det meste fint osv. Prøvede at sætte en DVD film i min pc (Ice age 2 og Ringenes herre) Ice age 2 kører fint, friske farver osv. ringenes herre også fint..
Nu smed jeg så Hdmi kabel i tv og dvi i pcen. Jeg satte nu opløsning til 1280 x 720 og så lavede den overscan. Nu gik jeg i kontrol panel i Nvidia og her stod nu at jeg havde tilsluttet min pc til en HD skærm, om jeg ville tilpasse. Ja tak. Der kom nu 4 pile op på skærmen jeg nu skulle trække ud til hjørne, som sagt gjort og billedet passede nu perfekt. Mit tv skrev nu jeg var tilsluttet med 720P men kiggede jeg opløsning i Windows stod den til 1192 x 720 eller noget. så det var overscan den havde rettet ind.
Over på tv kort og her kunne jeg ikke se den store forskel i forhold til vga. Når jeg gik i billed mappen, i MCE så blev billederne ikke trukket ud i fuldskærm, hvilket de gør når jeg kører 1024 x 768, så her kører diasshow med "kanter"
Zoom knappen kom frem da jeg skiftede opløsning til 1280 x 720, den manglede jeg ellers før med de 1024 x 768 så nu kunne jeg zoome hvis jeg ville det. Nå på med Film igen for at se forskellen. ICe age 2 stod godt igen (gør tegnefilm jo) men ringenes herre havde pludselig meget mere dybde så det stod meget bedre end med vag. Slet ingen tvivl om det. dog er der en scene lige i starten hvor man ser et bjerg hvor der sprøjter lava op ad og lige efter bliver nogen orker skudt med pile og her var der en slags støj, lidt ala mpeg støj med lidt pixelering. Hurtigt i med vga kabel og kigge der, her var ikke den støj men billedet heller ikke lige så klart, i med filmen i min DVD afspiller (Kiss DP-500 ikke noget vildt) og her var billedet endnu mere klart end via dvi og slet ingen støj ved det bjerg.
Så er lidt i tvivl om jeg skal kører med min native opløsning eller med dvi og lidt skallering. Er dog helt sikker på at min dvd nu ikke kan erstattes af en pc, og tænker lidt på hvor meget bedre det måske ville være med en dvd med hdmi udgang og bedre mærke end kiss.
\René