recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Panasonic PT-AE 900 - pære død (132 t.)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPanasonic PT-AE 900 - pære død (132 t.)

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
DragonDK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 31-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Emne: Panasonic PT-AE 900 - pære død (132 t.)
    Sendt: 30-Januar-2007 kl. 12:12

For ca. 7 mdr. siden købte jeg ovenstående projektor - den laver et rigtig godt billede, men nu har den kørt i ca 132 timer og nu vil den ikke starte pæren op. En indikator blinker for "Lamp". I manual og diverse reklamer og beskrivelse, er den angivet til ca. 3000 timer ved high.

Jeg har overholdt alle de ting der står i manualen - bl.a. at man skal lade den køle af med høj blæserstyrke, det gør den automatisk. Man skal ikke flytte rundt på den lige efter den er slukket (er loft monteret i vogels beslag). Min indstilling er stående med lav lysstyrke. Maskinen har altid kørt altid min. 45 min. eller maks 3 timer ad gangen. Og jeg har rengjort støvfilter 2 gange - skal rengøres for hver 100. time

Er der er andre der kender til problemet med så kort pæretid? Det er lige lovlig dyrt at fylde en ny pære i for hver 132 timer (koster over 3000,-)

Jeg har også bemærket at projektoren periodisk mister menu felter, når den er startet, næste gang den er tændt kan menuen være der igen.... Lyder meget som en softwarefejl, men kan det også gælde tænding af pæren?

Har nu sendt den til service - håber den klares på garantien....

Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2007 kl. 12:52
Jeg vil tro at du vil kunne få en ny pære under garantien, når levetiden har været kort.

For det er godt nok utrolig hurtigt (både timeantal, og tid som sådan).

Hvis min sprang imorgen med kun 300timer på pæren ville jeg nok have større problemer med at få den byttet, da jeg har været over 2år om at have den tændt i 300timer.

Men vi vil da gerne have en update, når du ved noget mere.

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juni-2006
Point: 1168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2007 kl. 12:54
Tror normalt kun pæren har 3 mdrs garanti, så med mindre det klart skyldes en defekt i selve projektoren tror jeg umiddelbart ikke det er dækket af garantien
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2007 kl. 13:03

Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:

Tror normalt kun pæren har 3 mdrs garanti, så med mindre det klart skyldes en defekt i selve projektoren tror jeg umiddelbart ikke det er dækket af garantien

Ja det er jo netop det jeg frygter, men den tror jeg ikke holder i forbrugerrådet, da man stilles i udsigt at pæren holder 3000 timer og måske mere ved lav lysstyrke - såfremt den ikke skiftes på garanti, vil jeg da betale (er det 350,-) for at få undersøgt rimeligheden i det...

/Thomas

Til top
Bimsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-November-2004
Sted: Sverige
Point: 511
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2007 kl. 14:10

Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:

Ja det er korrekt.

Pærens korte levetid i Pana 900 følger nok i det dårlige spor som Pana 700 har efterladt på diverse fora. En kanon projektor som måske desværre har underdimensioneret køling. 

Redigeret af Bimsen - 30-Januar-2007 kl. 14:11
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2007 kl. 14:42
Oprindeligt skrevet af Bimsen Bimsen skrev:

Pærens korte levetid i Pana 900 følger nok i det dårlige spor som Pana 700 har efterladt på diverse fora. En kanon projektor som måske desværre har underdimensioneret køling. 

Hvis det er tilfældet, er det da klart en mangel ved produktet.
Hvis kølingen ikke er tilstrækkelig til at give den anslåede levetid på pæren (eller bare i nærheden), så er det da en fejl der har været tilstede fra købstidspunktet.

Så skal køleproblematikken da udbedres på garantien, og hvis det er den der er skyld i en sprungen pære, så må erstatning af denne da også falde ind under (eller købet bør kunne ophæves).

Mvh Michael

Redigeret af Maggerholm - 30-Januar-2007 kl. 14:43
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2007 kl. 15:14

Lækkert at poste herinde og få forståelse for et problem. Det er suergodt med jeres betragtninger, især det med kølproblematikken -

Jeg poster selvfølgelig resultatet af servicen, når den er afsluttet

VH
Thomas

Til top
Bimsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-November-2004
Sted: Sverige
Point: 511
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2007 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Oprindeligt skrevet af Bimsen Bimsen skrev:

Hvis det er tilfældet, er det da klart en mangel ved produktet.
Hvis kølingen ikke er tilstrækkelig til at give den anslåede levetid på pæren (eller bare i nærheden), så er det da en fejl der har været tilstede fra købstidspunktet.

Så skal køleproblematikken da udbedres på garantien, og hvis det er den der er skyld i en sprungen pære, så må erstatning af denne da også falde ind under (eller købet bør kunne ophæves).

Mvh Michael

Jeg vil tro at pæren er defineret som en sliddel (som dæk og bremser på en bil) og derfor ikke omfattet af den normale garanti. Dens levetid afhænger af brugen og miljøet den sidder i. Om kølingen er utilstræklig, kan være svært at påvise.

Pærens korte levetid er iøvrigt et generelt problem ved de fleste mærker og kun ganske få oplever en pære som holder det i specifikationerne definerede. Men når det er sagt så er 132 timer dog MEGET KORT TID.

Til top
Thyge Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-November-2006
Point: 162
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2007 kl. 14:07

[/QUOTE]

Pærens korte levetid er iøvrigt et generelt problem ved de fleste mærker og kun ganske få oplever en pære som holder det i specifikationerne definerede. Men når det er sagt så er 132 timer dog MEGET KORT TID.

[/QUOTE]

Beder vi ikke lidt selv om det som forbrugere? Da jeg købte projektor, var støjniveauet en af de vigtige faktorer jeg kiggede på, hvilket producenterne godt ved.

Når man som producent ved at det kan betyde SOLGT eller lagervare hvor meget dyret puster, forsøger de vel at trække den helt til grænsen, og nogle måske lidt længere... Ikke at det er iorden.

Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2007 kl. 15:44
Så har jeg rykket for min projektor, som fortsat er til service...

Firmaet, som jeg ikke vil nævne ved navn (endnu) har en gennemsnitlig rep. tid på 3 uger, før de er gået kan de ikke rykke for reparationen...

Vi bevæger os nu ind i 4. uge og jeg savner meget min projektor, da alternativet til filmfremvisning i hjemmet er et 8 år gammelt 28" B&O.

Nå men sker der ikke noget inden fredag, tror jeg at jeg vil begynde at banke i bordet og måske for søge med en trussel om at ophæve købet pga. nøl ved servicen, men hvad er rimelig rep. tid for en projektor? Min egen opfattelse er omkring 14 dage og til nød 3 uger, men så skal den f***** fise mig også være retur.

Til orientering blev projektoren indleveret fredag. d. 26. jan. 2007 hos forhandleren, som så skulle sende den videre til et værksted mandag...
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2007 kl. 11:45
Ahhhh - så kom den retur fra værkstedet, d. 22/2-07, hvilken fryd

Det viste sig at en blæser i projektoren var stået af (var ikke klar over at der var flere...) Nå men havde godt nok undret mig lidt over en underlig periodisk lyd - som jeg troede var iris funktionen. Lyden er væk nu og min projektor tænder pæren med det samme igen.

Men hvis du har en 900, så vær opmærksom på mærkelige periodiske lyde, da det jo kan være en defekt blæser.

Til de af jer der bidrog til denne tråd - tak for det

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2007 kl. 16:15
Oprindeligt skrevet af DragonDK DragonDK skrev:

Ahhhh - så kom den retur fra værkstedet, d. 22/2-07, hvilken fryd

Det viste sig at en blæser i projektoren var stået af (var ikke klar over at der var flere...) Nå men havde godt nok undret mig lidt over en underlig periodisk lyd - som jeg troede var iris funktionen. Lyden er væk nu og min projektor tænder pæren med det samme igen.

Men hvis du har en 900, så vær opmærksom på mærkelige periodiske lyde, da det jo kan være en defekt blæser.

Til de af jer der bidrog til denne tråd - tak for det

Så var pæren slet ikke død?

Det var da dejligt.
Denne defekt har noget været en del nemmere at "tørre af" på garantien.

Mvh Michael
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu