recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er 16:10 format?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad er 16:10 format?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Hund Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 10-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 28
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad er 16:10 format?
    Sendt: 14-Februar-2007 kl. 21:12
Jeg går og leder efter et TV til soveværelset, og faldt over et ViewSonic NextVision N1900w. 19", HD Ready og til ca. 2600,- Lyder som det perfekte TV. Men det har et 16:10 format, og det har jeg aldrig hørt om. Er der nogle, der kender det, og kan forklare forskellen på det og på 16:9?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2007 kl. 21:17
 Den side du linker til er fra US. Et TV derfra, vil ikke kunne bruges i Europa.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2007 kl. 21:19

Oprindeligt skrevet af Hund Hund skrev:

Jeg går og leder efter et TV til soveværelset, og faldt over et ViewSonic NextVision N1900w. 19", HD Ready og til ca. 2600,- Lyder som det perfekte TV. Men det har et 16:10 format, og det har jeg aldrig hørt om. Er der nogle, der kender det, og kan forklare forskellen på det og på 16:9?

Jeg tror det beror på en tastefejl, der er ikke umiddelbart et format der passer med 16:10.

JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2007 kl. 21:23
16:10 findes skam.
Til top
Hund Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2007 kl. 21:27

Nå, det var vist det forkerte link jeg fik smidt op. Det er IKKE et US TV, de har skam "dansk" hjemmeside: http://www.viewsoniceurope.com/dk/Products/LCDTV/N1900w.htm

Og ja, 16:10 findes, det er jo derfor jeg spørger . Man kan f.eks. også vælge det, når man søger på hifipriser.

Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2007 kl. 21:33
Forskellen på 16:9 og 16:10 er bare, at :10'eren er højere end :9'eren.
Til top
Hund Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2007 kl. 21:46

Tak for svarene. Har det egentlig nogen praktisk betydning mht. billedkvalitet o.l. Ikke at det har den helt store betydning. Det skal mest bruges til lidt TV-kiggeri en ½ times tid om aftenen. Men når man nu kan få et HD Ready TV til 2600, kan man jo lige så godt nappe det med......

Til top
mowa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Oktober-2006
Point: 343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2007 kl. 22:14

Tak for svarene. Har det egentlig nogen praktisk betydning mht. billedkvalitet o.l. Ikke at det har den helt store betydning. Det skal mest bruges til lidt TV-kiggeri en ½ times tid om aftenen. Men når man nu kan få et HD Ready TV til 2600, kan man jo lige så godt nappe det med......

Det kan man da sagtens nappe, men mon ikke billedkvaliteten er derefter? 16:10 er det normale format for bredskærme på en computer - jeg formoder det har noget at gøre med at bjælken forneden i Windows fylder lidt, og så har man stadig noget der ligner 16:9 på den resterende del af skærmen - men det er bare et gæt. :)

Til top
J.F.L Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Juni-2004
Point: 749
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2007 kl. 07:26

Jeg vil mene at et 16:9-billede (og ikke mindst et 4:3-billede) der strækkes ud så det fylder en hel 16:10-skærm vil betyde at aspektet bliver ødelagt - det vil få en cirkel til at se oval ud, tykke folk bliver lidt slankere osv.

Jeg savner stadig en rigtig god forklaring på hvorfor man er begyndt at fremstille tv i 16:10....??

Til top
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Maj-2006
Point: 1435
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2007 kl. 08:40
16:10 bruges på computere og er blevet valgt fordi det passer perfekt til 2 sider tekst ved siden af hinanden.
Til top
taunus Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Marts-2006
Point: 89
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2007 kl. 08:42

Når fotografer tager billeder med pro. kameraer, så sker det i formatet 3:2. Der er en 16:10 skærm perfekt idet den lige øjner plads til en ikonlinie. Så det er lykkens skærm til os semiamatører med 3:2 format kamera.

... ovenover alting stråler Moder Sol... og ejer af et 42PV60E- nu UDEN Purple Snakes
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2007 kl. 09:37

Til dem der har svært ved at holde styr på de forskellige formater/opløsninger er følgende skema anvendeligt:

Billedet kan ses i fuld opløsning på linket: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/ca/Video_Standard s.svg

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu