recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af videokamera ?!?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketValg af videokamera ?!?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Thoft Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 24-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af videokamera ?!?
    Sendt: 24-Marts-2007 kl. 10:08

Jeg ønsker at købe et videokamera, men idet jeg ikke har erfaring med videokameraer, kunne jeg godt bruge lidt rådgivning.

Nogle af de ting jeg skal bruge kameraet til er:

• Udendørs optagelser af div. - eks. kampsport, mine børn og familie "kom-sammen".
  • Indendørs optagelser igen: eks. kampsport, mine børn og familie "kom-sammen" men mange gange i meget dårlig belysning.
  • Stilbilleder, ikke som i digitalkamera stilbilleder - men hvor jeg kan tage et billed ud af en sekvens og bruge som billed - f.eks. en super flot spark i en optagelse som jeg gerne vil bruge på en hjemmeside som stilbillede.
  • Til optagelser af lokal revy, dilettant osv. - skal jeg have noget microfon og lysudstyr til det !?

Er der nogen der kan komme med nogle forslag til hvad jeg skal kigge efter, måske endda har en anbefaling til et videokamera der kan opfylde mine behov. Det må ikke koste kr. 10.000, - men måske i nærheden af kr. 5.000, - eller hvad skal jeg regne med !? Jeg skal under alle omstændigheder have et stativ, sådan at jeg kan tage nogle gode optagelser uden for mange rystelser, og sådan at den selv kan optage uden jeg nødvendigvis holder kameraet. Men er der andre ting jeg skal have med - objektiver, lys, lyd !?!? Og til sidst, er miniDV ok, eller skal man gå efter noget andet !?

Jeg håber at der er nogen der kan give et godt råd eller to, eller måske en idé til en side eller butik der kan hjælpe.

På forhånd tak,

Kenneth

Til top
Settemand Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 51
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2007 kl. 18:22

Hej Kenneth.

Jeg er selv nybegynder med videokameraer, men jeg købte for nyligt et Hitachi DZ-GX20E, som efter min mening er et godt kamera til en begynder.

MEN  Jeg vil gerne lige dele et par af mine erfaringer med dig, før du køber. Du kan tage det for en slags uvidenskabligt "plidder pladder", fra en der har gjort dyrtkøbte erfaringer.

Mit kamera kører med en opløsning på 2.1 megapixel, men det var til min overraskelse en lidt fiktiv størrelse. Fordi det betyder egentlig at kameraet optager med 1.23 millioner pixel video og 1.92 millioner pixel still images. (Jeg blev først anbefalet et kamera fra Canon på 1.3 megapixel, som jeg havde hjemme på prøve, og det fandt jeg helt uakceptabelt, da det jo kun i realiteten optog video med 480 millioner pixel, og på et tv var det for dårligt. (Ikke at det har noget at gøre med at det var fra Canon, men det var opløsningen der var problemet.))

Så jeg kan ikke anbefale dig at købe noget under 2.1 megapixel.

Dernæst: Spurgte jeg ekspidienten hvor nemt det var at bruge, da jeg jo var begynder og prioriterede brugervenlighed. Han svarede, at det var det nemmeste i verden. Det smarte var at det er en Camcorder, så jeg skulle bare filme løs og så kunne jeg vælge at smide disken direkte i min DVD afspiller og se det uredigeret eller direkte i DVD drevet i min PC og så overføre det lynhurtigt (Da det jo allerede er digitalt, så overføres det direkte).

Så: Mht hjemmeside eller butik, så kan jeg ikke anbefale at du spørger i butikken. Fyren jeg talte med var helt forkert på den, og jeg mistænker ham for, overhovedet ikke at vide hvad han snakkede om. (Mere om det senere.)

Jeg kan anbefale dig www.davk.dk  , som jeg har korresponderet en del med for at få rettet op på misseren med mit kamera. De lader til at vide, hvad de snakker om. Eller hvis du går til en butik, så gå til en special butik og ikke den lokale Fona, El-giganten eller lign.

Mit kamera benytter DVD-ram, og det er der for så vidt ikke noget i vejen med, bortset fra at der er ikke mange DVD afspillere der understøtter DVD-ram direkte, altså kan man ikke smide disken i hjemme DVD'en. Og DVD-ram er ikke specielt annerkendt i DVD-drev til PC-er. Så jeg måtte ud og købe et nyt drev til min PC. (Det var nu ikke det store problem, da jeg alligevel skulle skifte min PC ud, men det viste sig at drev der understøttede DVD-ram var noget dyrere end andre drev).

Så du skal være sikker på at dit kommende kamera er understøttet af dit hardware derhjemme. Og lad være med at spørge ekspedienten, han ved ikke hvad han taler om. Men jeg kan anbefale en Camcorder eller et hard-disk basseret kamera, da det er sandt, at det er smart at mediet er digitalt og dermed hurtigt at overføre.

Til sidst (Eller måske er det faktisk det første du skal) skal du overveje, hvilken software du vil bruge til at redigere med. Jeg bruger Adobe premiere elements 2.0 (som jeg købte sammen med kameraet). Programmet er efter min mening super nemt og intuitivt at bruge, og jeg er glad for at jeg valgte det for det er brugervenligt og kan klart anbefales. Men det er dyrt, (og der er masser af andre på markedet), og det understøtter ikke mit kamera og filformatet *.VRO, (som bruges på DVD-ram basserede kameraer). Så jeg er endt op med at skulle overføre filerne fra mit kamera med Hitachi's medfølgende software (som efter min mening ikke kan bruges til andet. Den medfølgende redigerings software er så begrænset, at den er værdiløs). Hvorefter jeg skal omforme *.VRO filerne til et format som Adobe kan læse, for til sidst at importere dem i Adobe. Ikke hvad jeg vil opfatte som brugervenligt. (For ikke at tale om den tid jeg har brugt på at konsultere forskellige forum på nettet for at finde frem til denne løsning.)

Så jeg kan kun anbefale dig at tænke over, hvilken software du vil redigere med, inden du køber. Eller også sikre dig at den medfølgende software er anvendelig. (Efter sigende laver Sony udmærket software der følger med deres kameraer.)

Så Kenneth. Jeg kan desværre ikke komme med et konkret bud, men kun mine egne erfaringer. Så kan du kalde mig naiv eller dum, og jeg burde nok have sat mig lidt mere ind i tingene inden jeg købte.

Så "Happy hunting."

MVH

#
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu