recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Film til test af Sortniveauer?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFilm til test af Sortniveauer?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Foods Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 84
Direkte link til dette indlæg Emne: Film til test af Sortniveauer?
    Sendt: 03-April-2007 kl. 21:49
Hejsa!

Jeg skal ud og se på PX70'eren imorgen og skal lige hive én film eller 2 med som jeg kan bruge til at teste sortniveauer med.

Så derfor, er der nogen der har nogen gode referencer til sortniveauer?

Meget gerne med angivelse af hvilke scener i mener der egner sig?

Jeg har f.eks. alle 3 LOTR (orker ikke at lede dem igennem for sortniveauer), MI3, King Kong, Harry Potter 2-4, Sky Captain, der må der ligge noget reference materiale på dem?

Hvad siger i? Kan i hjælpe mig?

Mvh.
Mvh.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2007 kl. 21:53

Der er noget udemærket justeringsmateriale på THX DVDer, f.eks Star wars filmene.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Foods Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2007 kl. 21:57
Det er ikke justeringsmateriale jeg leder efter. Det er scener  i film hvor man virkelig kan se hvorvidt et fjernsyn har gode sortniveauer.
Mvh.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2007 kl. 22:00

Det er der på PX70 modellerne.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Foods Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2007 kl. 22:09
Hehe, jeg tror vi snakker forbi hinanden...

Det er der på PX70, gode sortniveauer eller hvad?

Grunden til jeg spørger er at jeg som alle i andre sikkert også har hørt om, har hørt om Pioneers nye G8 panel som skulle være så fantisk mht. dette og ville derfor lige se PX70 gøre det godt også .
Mvh.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2007 kl. 22:12

Oprindeligt skrevet af Foods Foods skrev:

Det er der på PX70, gode sortniveauer eller hvad?

Ja det er der.

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2007 kl. 22:43

Det er ikke justeringsmateriale jeg leder efter. Det er scener  i film hvor man virkelig kan se hvorvidt et fjernsyn har gode sortniveauer.

Det vil kunne løses med en test DVD som den fra Peter Finzel, der kan lave "ultra sort" - altså tests der er sortere end film.

Den koster ca. 170 kr incl. porto, og kan bestilles her.

Han sender bare DVD'en, sammen med anvisninger for betaling. Så kan du overføre pengene via netbank, sansynligvis mod et gebyr til banken. Så alt i alt kommer den måske op på 200 kr - men DVD'en indeholder mange fine testbilleder der kan bruges til at checke og justere flad-TV.

Jeg syntes den er pengene værd, men andre vil måske finde den lidt nørdet. Manualen er desværre på tysk, men selve DVD'en er nem at finde rundt på.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2007 kl. 23:06

Hejsa!

Jeg skal ud og se på PX70'eren imorgen og skal lige hive én film eller 2 med som jeg kan bruge til at teste sortniveauer med.

Så derfor, er der nogen der har nogen gode referencer til sortniveauer?

Van Helsing, Sin City og Batman Begins - så behøver du knapt nok at lede... Ellers: LOTR 1, hvor Gandalf kæmper med Balrog'en - kapitlet er forskelligt alt efter hvilken version du har, men det må være til at finde.

Mht. test-DVD'er som Lars er inde på, så vil jeg mht. evaluerings-brug som dette slå et slag for ISF's test-disc, den er en smule dyrere end dén Lars nævner (ikke meget), og har nogle meget mere letforståelige og meningsfyldte test-billeder, omend den er noget mindre omfattende. Det farlige ved PF-disc'ens blacker-than-black test er at den oftere viser begrænsninger i afspilleren eller en forkert brightness-indstilling af tv'et, end tv'ets egentlige evne til at gengive detaljer i sort. Bortset fra dét, så er PF test-disc'en et fortrinligt værktøj til indstilling og evaluering, og suverænt min mest brugte disc under kalibreringer - men lige præcist i denne sammenhæng synes jeg at ISF-disc'en er bedre. Der er et billede af en mand i en sort skjorte, som er glimrende til at evaluere tv'ets egenskaber i mørke områder.

Til top
nextgeneration Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Oprettet: 16-September-2006
Point: 1052
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2007 kl. 12:08
Hvis et primært krav er sortniveau så behøver du ikke at teste så meget - PV60 og PX70 har bedste sort på markedet , og til en rigtig god pris

Panasonic 50PX600E Plasma TV
Til top
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2007 kl. 12:19
Var det sort du ville ha ....

Redigeret af nextgeneration - 04-April-2007 kl. 12:21
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2007 kl. 12:24

Oprindeligt skrevet af nextgeneration nextgeneration skrev:

Hvis et primært krav er sortniveau så behøver du ikke at teste så meget - PV60 og PX70 har bedste sort på markedet.

Lad nu manden selv drage hans konklusioner i stedet for at komme med dine udokumenterede påstande. TAK.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2007 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Oprindeligt skrevet af nextgeneration nextgeneration skrev:

Hvis et primært krav er sortniveau så behøver du ikke at teste så meget - PV60 og PX70 har bedste sort på markedet.

Lad nu manden selv drage hans konklusioner i stedet for at komme med dine udokumenterede påstande. TAK.

Du har helt ret - derfor lige et billede mere til illustrering hvor stor forskel der kan være på gengivelse af sort  ...

... det er faktisk ganske mange film der bruger en he del spilletid i delvist mørke, eller tusmørke - så evenen til at vise sort har en afgørende betydning for filmoplevelsen ....

Redigeret af nextgeneration - 04-April-2007 kl. 12:41
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu