recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Købe tv til 6000kr eller 11000kr?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKøbe tv til 6000kr eller 11000kr?

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Hygom Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 30-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 433
Direkte link til dette indlæg Emne: Købe tv til 6000kr eller 11000kr?
    Sendt: 07-April-2007 kl. 21:21
Hej folkens. Jeg er sgu kommet lidt i tvivl.. Var efterhånden meningen jeg ville hoppe på et af de nye Toshiba 32C3000P fra tyskland, men har lige afbestilt det igen. Tror faktisk hellere jeg vil have det med digital tuner i da jeg ikke har i sinde at betale for kabel tv når jeg flytter hjemmefra om et års tid. Men så står valget altså nu på 32C3030D som så kan fås i DK www.easyshopping.dk for 6300kr, som jeg gerne vil betale for DK service i stedet.
MEN synes I jeg skal vælge at købe et ordentligt tv fra starten af? Har lige set man kan få Pana 42" PX70 til en fornuftig pris i dronninglund (11000kr).

Jeg skal bruge tv'et til at se kabel tv på (det næste år ca.) samt noget konsolafspilning og så tilslutter jeg også min pc for at se film osv. Men hvordan er det med overscan?:S Har hørt noget om at man cutter 2-3 cm når man tilslutter sin computer til en plasma skærm? Kan man ikke undgå dette?
Skal også lige siges at jeg ikke er bange for burn in og tror på jer når i siger at det er opreklameret:), så dette er ikke tråden at inddrage burn in.

Det vigtigste og nok mest afgørende er nok pc tilslutningen. Men altså IKKE for at surfe på nettet osv.

32C3030D VS 42PX70

Hvad siger I? Help
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2007 kl. 21:30

Oprindeligt skrevet af Hygom Hygom skrev:

Men hvordan er det med overscan?:S Har hørt noget om at man cutter 2-3 cm når man tilslutter sin computer til en plasma skærm? Kan man ikke undgå dette?

Hvis du tilslutter via VGA så får du ingen overscan, men det sutter max til filmbrug.

Det du skal er DVI-HDMI og så en 720p opløsning. Så får du skaleret korrekt.

Men så er det rigtigt du får overscan.. men... jo mere og mere jeg bruger mit setup jo mindre generer det mig.. spørgsmålet er, om en alm. DVD maskine laver samme overscan? Eneste grund til, at jeg har set mit overscan er da jeg skulle prøve hvordan den var til alm. computerbrug.. og der manglede en halv status bar mv.

HVIS det var mig (det er det jo her, men ikke hos dig.. hehe) så ville jeg ikke bekymre mig om overscan.

Til top
Hygom Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2007 kl. 21:36
Hvorfor sutter VGA til filmbrug? Jeg har ikke anden udgang på min computer desværre.

og går ud fra du synes jeg skal købe plasmaen i stedet for LCD'en så? :)
Til top
Hygom Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2007 kl. 15:56
søger stadig svar og meninger :)
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2007 kl. 16:15
martin du siger om vga:  det sutter max til filmbrug.   Jeg vil også gerne vide hvorfor. Jeg bruger DVI/HDMI men har også et vga kabel men har ikke prøvet det. Så hvorfor "sutter" det. Hvordan ser det ud? 
Til top
Ulrikwich Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Oktober-2006
Point: 967
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2007 kl. 16:43
Farverne er meget mere matte via vga end det er over HDMI - om det sutter er en subjektiv mening. Har selv min PC sluttet til via VGA, og det er tydeligt at det er mat, men synes dog ikke det sutter, blot at det bare kunne være bedre.
Jeg har bare ikke taget mig sammen til at få investeret i et digitalt kabel endnu
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2007 kl. 17:13

Sutter er måske lidt hårdt sagt - men for at forklare så "sutter" det bl.a. fordi et plasma i op til 42" har aflange pixels.

Opløsningen på panelet er 1024x768 - hvilket også er den opløsning man typisk kan inputte over VGA - men opløsningen er en 4:3 opløsning mens panelet grundet aflange pixels rent fysisk har en 16:9 opløsning. Det betyder at når du tilslutter en PC via VGA til en Plasma med den mulige opløsning på 1024x768 - så får alting forkert aspect ratio, det bliver strukket i bredden så alting bliver for bredt i forhold til højden - det gælder både tekst, desktop, film osv.

Når du skal afspille film kan du i visse medieafspillere kompensere for dette gennem indstilling så det ligesom bliver trykket sammen på pc'en før det sendes til skærmen og bliver strukket ud igen. Men det er irriterende i daglig brug at skulle kompensere for dette hvergang man vil afspille en film - dog kan man i visse mediacenter interfaces indstille for dette på et mere generelt plan så alle billedeelementer "trykkes" sammen og dermed ser korrekt ud på plasmaen.

Det er som Martin skriver oftest langt lettere blot at køre over DVI -> HDMI og vælge HD opløsningen 720p (altså 1280x720) - derved opfatter skærmen det blot som et almindeligt HD signal ligesom den ville fra enhver anden HD kilde som HD-DVD eller lignende, og billedet vil blive skaleret så aspect ratio bliver korrekt.

Mht. overscan så er det ikke kun ved tilslutning af en PC der er overscan - det er der ved tilslutning fra alle kilder - man lægger bare kun mærke til det fordi pc-desktoppen ikke ligger indenfor "safe area" men har billede helt ud i overscan området. Andre normale kilder som TV og DVD nøjes med billedinfo indenfor det der kaldes "safe area".

Ken_T - du gør dig jo en del i capturing - så du har sikkert lagt mærke til at når du laver en capture fra eks. TV og afspiller på din computer kan du nogen gange se noget flimmer i toppen - det er eks. teksttv signaler som du ikke kan se når du afspiller det på et normalt TV. Eller når man capturer fra en VHS og afspiller på en computer kan man i bunden se noget "tracking fnidder" - som heller ikke kan ses ved afspilning på et TV. 

Det skyldes netop den overscan der er på TV'et som skjuler nogle få procent af det yderste område i billedet. Man kan med et testark på en dvd måle hvor meget ens TV overscanner på de forskellige indgange - det kan svinge fra eks. 3-10% - men grundliggende overscanner alle TV og fladskærme en vis procentdel på de normale A/V indgange simpelthen for at skjule disse informationer der ikke hører med til det normale A/V billede.

"Problemet" opstår så når man tilslutter en PC til et TV som ikke er en pc-monitor - hvadenten det er et normalt CRT eller et nyt FladskærmsTV - så opdager man pludselig den overscan som TV'et laver fordi det er designet til at være TV og ikke en pc monitor, i og med noget af pc billedet rager lidt udenfor - ud i overscan området. Det kan man så korrigere for enten gennem justering af overscan i grafikkortets driver - eller på nogen skærme gennem en "underscan" funktion man kan aktivere.

Benytter man VGA indgangen som jo er en desideret PC indgang, er der normalt ikke nogen overscan - men der kan man så ofte løbe ind i det problem at skærmen kun accepterer inputs i 1024x768 og ikke i nogen 16:9 opløsninger der passer til skærmens fysiske udformning.

Men det varierer utroligt meget fra skærm til skærm - de enkelte skærme, både LCD og Plasma - har forskellige opløsninger og muligheder mht. input over VGA og HDMI - så det er ikke rigtig muligt at give et svar der passer til alle skærme. Man er nødt til at vurdere individuelt for de enkelte skærme der nu kan være interessante - eller specifikt gå efter en bestemt skærm der understøtter det man skal bruge hvis hovedformålet er PC tilslutning.

En helt anden ting som Ulrich også lige er lidt inde på er at farvespectret på en PC/VGA er anderledes end det er for A/V materiale og A/V indgange - det betyder at billedet ofte ser lidt mere mat ud, og man får problemer med detaljer i sortområdet eller med at få helt sort da gråtoneskalaen også er anderledes - man mangler populært sagt de nederste 16 niveauer af den fulde skala. Man taler om PC levels og TV levels - og disse er forskellige.

Redigeret af spawn - 08-April-2007 kl. 17:23
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2007 kl. 18:39
Det som Spawn ser der, ser jeg tilgengæld ikke som noget problem. Jeg kører med mit plasma i 1280*720, hvilket betyder jeg ikke behøver at kompensere "hver gang" (hvad så end det betyder).

En anden mulighed for at kompensere for det  er vha. WMP, der kan man selv vælge hvordan ens pixels er, man har simpelhen mulighed for at fotælle programmet at den skal kompensere for aflange pixels - det har bare den effekt at det kun påvirker videoer som bliver afspillet i WMP.

Min Pio skærm tillader dog at du kører den opløsning ind over VGA - men det tror jeg nu også at Pana'en gør.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2007 kl. 18:57

Det er selvfølgelig intet problem hvis VGA indgangen på ens TV også understøtter eks. 1280x720 - det er der bare rigtig mange fladskærmstv der ikke gør - eks. panas plasma i 37 og 42"

Det normale for fladskærms tv er at VGA indgangen understøtter standard PC opløsninger - det er 1280x720 ikke - hvorimod 1024x768 er og 1280x1024 er. Derudover er der typisk nogle skærme med 1366x768 opløsning der understøtter eks. 1360x768 over VGA.

Pioen er så åbenbart en af de få der gør - men Panas plasma i 37 og 42" gør altså ikke og det overvejende normale er at de ikke gør.

Min WMP11 kan iøvrigt ikke korrigere for aflange pixels.

Vil du beskrive hvor du gør det henne Ulrikwich ?

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2007 kl. 19:20
Spawn-->
Du gør det under Tools-->Options
Så vælger du det faneblad som hedder "Devices"
Marker "Display" og tryk på "Properties"
Så får du et billede frem hvor du kan vælge Pixel Aspect Ratio. Sæt det til 1.333 og du er kørende.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2007 kl. 19:35
Jeg kan godt se det nye Pana ikke understøtter særlige mange opløsninger via VGA hvilket slår mig som underligt.

Men kan til gengæld se at det tillader 1366*768 via VGA hvilket vil give en 16:9 opløsning, så ved at stille din skærm til den opløsning burde du være udover det problem med aflange pixels.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2007 kl. 20:04

Tak for tippet - det har jeg aldrig lagt mærke til men jeg prøver det med detsamme

Det er kun 50" der understøtter 1366x768 over VGA - hvilket skyldes at dette er native opløsning på netop 50" modellerne - på 42" er native opløsning 1024x768 og på 37" er det 1024x720 og disse understøtter kun inputs op til 1024x768 over VGA - desværre :-/

Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu