Ja G4 er PowerPC, dvs det var sidste eller sidste sidste generation af Mac Mini. I princippet kan du godt kører FrontRow (mediacenter programmet) ved at hente det (nok ulovligt) på Internettet. Men der findes stadig flere media center programmer til Mac, som enten er gratis eller koster lidt:
MediaCentral (nuværende version koster, men den gamle er gratis)
CenterStage (gratis)
iTheater (gratis)
Søg på google
De 2 nederste har et rigtig lækkert interface, og kan selvfølgelig også afspille mp3.
-Hvad koster macen?
Du skal stadig tænke på hvad en Shuttle kan komme til at koste:
-Kabinet: 1600-3000, inkl. bundkort (altid) og grafikkort (for det meste)
-CPU: 500(Celeron/Sempron)-2000 kr(AMD 64 X2/Core2Duo)
-RAM: 600 (1 GB)-1200 (2 GB) kr.
-HDD: 500-900 kr. (200-400 (tror jeg) GB)
-Windows Vista Home Premium/MCE: 850 kr.
-Fjernbetjening: 2-300 kr.
Minimum prisen for sådan en fætter er ca. 4250. (Selvfølgelig kan man sikkert få den endnu billigere, hvis man virkelig sparer på delene) Med den pris har den som sagt følgende:
-Celeron/Sempron processor (er hel fin hvis du bare skal afspille musik, videoer (måske ikke 1080p, men kan godt være den kan det)
-1 GB RAM (måske lidt i underkanten for Vista siger mange, jeg kører med 1 GB under Vista og det kører hel fint)
-Harddisken er jo et induviduelt spørgsmål, har du brug for meget eller for lidt plads?
Og så skal du jo også til at samle delene, eller købe endnu dyrer hos en internetbutik der kan gøre det. Ellers kan du jo også købe sådan nogle brugt.
En ny Mac Mini koster her i DK 4799 kr inkl. fragt:
-Intel Core Duo T2300 1,66 GHz (en rigtig god processor til dine formål)
-512 MB RAM (for lidt, op på min. 1 GB)
-60 GB harddisk (Måske for lidt, ellers kan du bruge en ekstern harddisk eller proppe en ny i)
Det smarte med Mac'erne med Intel processor er, at du BÅDE kan have Mac OS X og Windows (hvis du har licens) Og ved de nye Macs følger der også media center programmet FrontRow med.
Men hvis det ikke haster ville jeg vente til at Mac OS X Leopard udkommer, da alle deres computer får det med gratis + at der måske kommer en ny version af FrontRow. Men hvis den nuværende passer fint, kan du jo bare købe den.
Tager du til USA eller Canada, kan du spare rigtig meget på den, men lad være med at få den sendt, der kommer næsten 100% sikkert told og 25% dansk moms oveni. Ellers prøv at kigge på følgende europæiske sider, det kan være de er lidt billigere end i Danmark:
-idealo.de
-play.com
Du kan sparer yderligere hvis du er student eller lærer i Apple Store.
Noget af en smørre