recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PC tilslutning til PX70
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPC tilslutning til PX70

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
casperskj Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 28-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Emne: PC tilslutning til PX70
    Sendt: 29-Maj-2007 kl. 21:45

Jeg har været ved at forsøge mig med tilslutning af pc til mit 42" PX70.
Mit grafikkort er et Radeon 9600.
Jeg har tilsluttet det via DVI udgangen på grafikkortet til HDMI1 på tv'et via en DVI->HDMI converter.

Jeg havde forventet at den optimale opløsning på computeren ville være 1920*1080 da tv'et skulle kunne håndtere dette, men det resulterer i at 2 cm hele vejen rundt langs kanten ligger uden for skærmen.
Jeg har forsøgt mig frem med mange forskellige opløsninger, og det eneste som jeg kan få til at fylde tv'et rigtigt ud er 1232*680.

Er der nogle der har nogen erfaring med dette, og eventuelt kan anbefale en anden opløsning, som kan give et bedre billede?

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2007 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af casperskj casperskj skrev:

Jeg har været ved at forsøge mig med tilslutning af pc til mit 42" PX70.
Mit grafikkort er et Radeon 9600.
Jeg har tilsluttet det via DVI udgangen på grafikkortet til HDMI1 på tv'et via en DVI->HDMI converter.

Jeg havde forventet at den optimale opløsning på computeren ville være 1920*1080 da tv'et skulle kunne håndtere dette, men det resulterer i at 2 cm hele vejen rundt langs kanten ligger uden for skærmen.
Jeg har forsøgt mig frem med mange forskellige opløsninger, og det eneste som jeg kan få til at fylde tv'et rigtigt ud er 1232*680.

Er der nogle der har nogen erfaring med dette, og eventuelt kan anbefale en anden opløsning, som kan give et bedre billede?

jeg har ikke selv pcen tilsluttet min px70 men ved det har været oppe at vende før, prøv at læse i denne tråd der bliver det debatteret flere gange

Mvh

René
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2007 kl. 00:08

Hej casperskj

Nu følger en lang forklaring, men prøv at hænge på

Til at starte med skal du forstå at skærmen ikke er en PC-skærm, det er et TV. Og HDMI indgangen er ikke en PC-indgang, det er en A/V (audio/video) indgang.

Det betyder flere ting, for det første at der på HDMI indgangen altid vil være overscan, for det er der altid på A/V indgange. Overscan sørger for at kun den del af billedet der kaldes safe area er synlig på skærmen, mens den yderste del, der kan indeholde forstyrrende elementer som tekst-tv signaler, og tracking signaler fra eks. VHS afspillere ikke ses. For det andet betyder det at når du tilslutter din PC over DVI/HDMI så opfattes det ikke som en PC men som en A/V enhed og når man inputter A/V opløsninger kaldet 720p eller 1080i snarere end 1280x720 eller 1920x1080 så vil der være overscan - for det skal der være.

Så når du forventer at det du inputter skal stå kant til kant somom det er en PC-skærm, så kommer du ud i en konflikt imellem 2 verdener, nemlig A/V verdenen og PC verdenen - og de forskellige termer og ønsker man har der. En A/V indgang er ikke beregnet til at skulle vise en PC-desktop, men beregnet til at vise film materiale, hvor du ikke kan se at der er overscan. Derfor vil lidt af din PC-desktop rage udenfor.

Mht. opløsninger:

Optimal opløsning er ikke 1920x1080 selvom skærmen godt kan modtage dette. Det er det ikke da skærmen ikke selv har denne opløsning. At den kan modtage et 1080i/p signal er blot en betegnelse for at den kan modtage at sådant signal fra en A/V enhed som eks. Blue-Ray, men det betyder ikke at det er det optimale at bruge fra en PC, skærmen har nemlig en opløsning på 1024x768 som alle inputs skal skaleres til. Optimal opløsning at inputte ville være 1024x768, men det kan man ikke over HDMI for det er en PC-opløsning og HDMI indangen er som sagt en A/V indgang og accepterer derfor kun A/V opløsninger som input. Nemlig 720p eller 1080i/p

Optimal tilslutning via HDMI er derfor normalt opløsning 720p (1280x720) - det giver rigtigt nok et par cm. overscan men det skal det gøre sålænge vi betragter det som en A/V indgang og vil vise film. Dette er også optimalt hvis du vil vise HD materiale i 720p fra din PC, da dette så ikke skaleres i PC'en men kun i skærmen.

Vil du derimod vise HD materiale i 1080i/p fra din PC, vil den optimale opløsning på din PC være 1080i/p (1920x1080), igen for kun at få skalering et sted. 

Med andre ord - der findes altså ikke en opløsning for din PC tilslutning over HDMI der er optimal i alle situationer - og det giver selvfølgelig også det "problem", at vil du bruge den som egentlig PC-skærm og have kant til kan desktop, så kan du ikke få det uden at korrigere opløsningen med det indbyggede overscan værktøj der findes i ATI's grafikdriver med en lavere opløsning til følge - eks. den du er nået frem til.

Skal skærmen bruges som egentlig PC-skærm snarere end som filmskærm, så er den optimale tilslutning over VGA som er en desideret PC-tilslutning, og i opløsningen 1024x768 som er både en PC-opløsning og den reele opløsning af skærmens panel. Det giver kant til kant og 1:1 pixelmapping som giver det skarpe billede man ønsker fra sin PC-desktop eller ved afvikling af tekst relaterede programmer.

For at samle det hele lidt, så betyder det altså at du skal gøre dig nogle overvejelser omkring hvad du ønsker fra din PC-tilslutning og din skærm og muligvis beslutte dig for et kompromis. Er det til filmafvikling fra din PC ?, i hvilke formater ?, eller er det som egentlig PC skærm ?

Du kan enten vælge et kompromis der hedder den justerede opløsning på 1232*680 - det er en gylden middelvej der giver mulighed for både afvikling af film i alle opløsninger og kant til kant pc-brug - men er ikke 100% optimal hverken til det ene eller andet da der i alle situationer vil ske en ekstra skalering.

Eller du kan vælge at skifte mellem 720p (1280x720) eller 1080i/p (1920x1080) og acceptere overscan - det er bedst til afvikling af film i enten 720p eller 1080i/p HD opløsninger.

Eller du kan vælge kun at benytte 720p (1280x720) eller kun at benytte 1080i/p

Eller du kan eks. vælge at have både en HDMI tilslutning og en VGA tilslutning - og skifte imellem disse afhængig af om det er til filmafvikling eller desideret pc-brug.

Spørgsmålet er først og fremmest - hvad er hovedformålet med tilslutningen fra din PC ??

PS: skal du have en helt optimal tilslutning fra en PC, skal du have en FullHD skærm i opløsningen 1920x1080 der tillader 1:1pixelmapping eller true-scan eller lignende over HDMI indgangen. Eks. et af de kommende FullHD plasmaer fra enten Panasonic aller Pioneer. FullHD skærme fåes også som LCD, og disse har selvfølgelig samme fordel mht. netop PC-tilslutning, men til gengæld nogle rent billedmæssige ulemper i forbindelse med filmafvikling i forhold til plasmaerne.

Redigeret af spawn - 30-Maj-2007 kl. 00:24
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
andmm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Februar-2007
Sted: Danmark
Point: 217
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2007 kl. 05:17

god gennemgang SPAWN men du skriver at den optimale forbindelse, ved pc-brug, er over vga som giver 1:1 pixelmapping, men hvordan er det i overensstemmelse med det du skrev  i en anden tråd

"Plasmaen har i 37" og 42" aflange pixels og opløsninger på 1024x720 eller 1024x768 - du kan kun inputte opløsningen 1024x768 via VGA og selvom det giver et udmærket billede, så strækkes det altså i bredden da opløsningen er 4:3 mens skærmen fysisk er 16:9 - dvs. alting bliver småt og bredt"

Det lyder da ikke optimalt.

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2007 kl. 07:45

Det er korrekt og det er heller ikke helt optimalt, men problemet her er at en plasma med opløsningen 1024x768 ikke er optimal som almindelig pc-skærm overhovedet. Den helt optimale skærm til PC brug er en FullHD skærm i opløsningen 1920x1080 for dette er den første 16:9 opløsning der deles både af A/V verdenen og PC-verdenen.

VGA er især ikke optimalt til filmbrug hvor aspect ratio har en betydning, men det er på trods af de aflange pixels det mest optimale på en plasma hvis man skal bruge den som ren pc-skærm og vil have den mest skarpe tekst. Det får man med denne VGA tilslutning, på trods af de aflange pixels.

Så er det som ren pc-skærm til word dokumenter og internetbrowsing er VGA den mest optimale - er det til filmbrug er 720p DVI den mest optimale.

Redigeret af spawn - 30-Maj-2007 kl. 09:14
Til top
Skalle06 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-November-2006
Point: 1116
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2007 kl. 09:08
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Eller du kan eks. vælge at have både en HDMI tilslutning og en VGA tilslutning - og skifte imellem disse afhængig af om det er til filmafvikling eller desideret pc-brug.

Er det muligt at have både en VGA og HDMI tilslutning fra een PC til een skærm? Kræver det ikke to skærme?
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2007 kl. 09:12

Nej det kræver ikke to skærme, man kan godt have både VGA og DVI/HDMI tilslutning fra samme pc til samme skærm - begge vil være aktive og så skifter man blot mellem indgangene på TV'et.

ps: men det kan i praksis måske være lidt bøvlet, fordi man ikke bruger samme opløsning på de 2 indgange så man skal skifte opløsning når man skifter mellem dem.

pss: der kan selvfølgelig også være lidt forskel i muligheder afhængig af hvilket grafikkort man har

psss: selvom eks. 720p DVI/HDMI ikke er 100% optimalt til tekstbrug, kan det sagtens bruges hvis man ikke gider ligge og skifte mellem VGA og DVI - tekst vil være lidt mere uldent, men det kan stadig læses.  

Redigeret af spawn - 30-Maj-2007 kl. 09:21
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2007 kl. 09:18

Nej det kræver ikke to skærme, man kan sagtens have både VGA og DVI/HDMI tilslutning fra samme pc til samme skærm - begge vil være aktive og så skifter man blot mellem indgangene på TV'et.

Hmm, synes jeg har prøvet det.. virkede ikke. Ville kun finde VGA tilslutningen.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2007 kl. 09:27

jeg opdaterede lige mit indlæg mens du skrev.

kender ikke lige din konkrete opsætning - men det kan afhænge af både skærm og grafikkortet/drivere der benyttes, og hvordan driverne sættes op.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2007 kl. 09:34

jeg opdaterede lige mit indlæg mens du skrev.

kender ikke lige din konkrete opsætning - men det kan afhænge af både skærm og grafikkortet/drivere der benyttes, og hvordan driverne sættes op.

Tak for inspirationen - jeg leger lidt mere med det.
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2007 kl. 09:44
Spawn jeg har tilladt mig, at gemme en kopi af det du skrev - det er super skrevet så alle kan være med!
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2007 kl. 09:48
Kanon - tak Martin
Til top