recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Grafikkort - 8600 GT eller 2600 XT ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGrafikkort - 8600 GT eller 2600 XT ?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
sneppevej Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 78
Direkte link til dette indlæg Emne: Grafikkort - 8600 GT eller 2600 XT ?
    Sendt: 15-August-2007 kl. 17:05

Hej.

Grafikkort - 8600 GT eller 2600 XT

Jeg har siddet og gennemlæst diverse test og reviews af disse 2 typer grafikkort. Det ser ud til at det der performer bedst, når det drejer sig om spil altså, er 8600 GT

Men nu er det til min Vista Ultimate der kun kører MediaCenter.

Hvilket kort er at foretrække?

Redigeret af sneppevej - 15-August-2007 kl. 17:05
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 17:23

Uha - det bliver nemt et religions spørgsmål - er man til Nvidia eller ATI

Jeg er til ATI så jeg har købt et HD2600XT

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
BeLLe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Juli-2006
Point: 302
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 18:18
og jeg er til nvidia så jeg ville købe et 8600GT eller evt et 8500GT
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 20:02
Hvis man kigger på aflastningen af en CPU ved afvikling af Blu-Ray eller HD-DVD, så  er der jo ikke nogen betydningfuld forskel på ATI og Nvidia.

Anandtech har ligesom indført noget ved at lægge meget vægt på støjundertrykkelse og mener et 8600 kort klarer sig bedst. Men et TV laver vel også noget der.

Jeg har spurgt Spawn hvordan det var hos ham med hans 2600xt, men han svarer ikke. Så han har nok problemer  Ja, jeg prøver at få en kommentar fra ham. :)

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 20:28

Jeg har ingen problemer overhovedet med mit ATI kort 

Det Anandtech klager over er sådan set heller ikke støjundertrykkelsen, eller at der skulle være noget problem med den, det han klager over, er manglen på den og manglen på en justeringsmulighed så man selv kan justere den hvis man har lyst. En sådan justeringsmulighed findes på Nvidia kortet.

Men jeg er ikke enig med ham - for i min filosofi skal man slet ikke benytte et digitalt støjundertrykkelses filter, hverken i skærm eller i "afspiller" (hvor afspiller i dette tilfælde er grafikkortet).

Fuldstændig som man ikke skal bruge equaliser når man afspiller Hi-Fi audio, skal man heller ikke bruge kunstige støjreduktionssystemer på en god billedkilde - den skal gengives så ægte og uberørt som muligt.

Man skal jo ikke glemme at filtre altid har en eller anden form for negativ effekt også. Jeg kunne aldrig finde på at aktivere et støjreduktionsfilter på en god HD kilde. Det ville være blasfemi.

Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Point: 973
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2007 kl. 07:36
Et andet vigtigt spørgsmål mål vel være hvor megen strøm bruger de 2 forskellige kort...hvis performance er nogenlunde samme, så må strømforbruget jo være en afgørende faktor.
Til top
Binnerup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-September-2005
Point: 1137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2007 kl. 08:59

Du skal overveje om du har behov for 8600 og 2600, eller om du kan nøjedes med 8500 eller 2400.

Det kommer an på om du skal køre 1080p eller kun 720p. De må kort siges at have problemer med 1080p.

Men, der er en væsentlig forskel på ATI og NVidia - NVidia's Vista drivere kan pt. ikke køre med specielle refresh rates (hvor du selv definerer en opløsning), og det kan ATI's via. PowerStrip (som ikke understøttes af Nvidia's kort).

Så, vil du køre "ikke standard" refresh rates som fx. 720p i 72Hz eller 48Hz for at få 720p/24, så kan du pt. ikke i Vista med Nvidia's kort.

Min film samling

Lav din egen med My Movies.
Til top
zubzer0 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Juni-2007
Point: 176
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2007 kl. 11:19

8600gt bruger lidt mindre strøm end 2600xt. (8w idle /15w full load)

se evt. http://www.bit-tech.net/hardware/2007/08/14/radeon_hd_2600_x t_vs_geforce_8600_gt/15

Desuden klarer 8600gt sig noget bedre i spil så jeg ville nok vælge et 8600xt.

Hvis du har tænkt dig at købe et blue-ray drev på et tidspunkt vil kortene klare sig lige fint i HD acceleration.

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2007 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af zubzer0 zubzer0 skrev:

Desuden klarer 8600gt sig noget bedre i spil så jeg ville nok vælge et 8600xt.

1. Det er et mediecenterkort der skal bruges udelukkende i et mediecenter - hvad har det med spil at gøre ?

Jeg fatter simpelthen ikke formålet med at fokusere på spil for disse kort - hverken når det er Anandtech eller andre der gør det.

Til top
Henr1k Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Februar-2007
Sted: Viborg
Point: 142
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2007 kl. 12:33
Vær lige opmærksom på:
8500GT og 8600GT har ikke HDCP som standard, men kan have det.
8600GTS har altid HDCP

2600XT kan så vidt jeg ved ikke fås med passiv køling
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2007 kl. 13:30
Nej - test af max fps i spil er på ingen måde en benchmark af hvor godt et grafikkort er. Ligeså lidt som tekniske papir specifikationer fortæller noget om hvor godt et LCD tv er. Eller tophastigheden fortæller nogen om hvor god en bil er. Det er udelukkende en benchmark af hvad det maksimale antal fps der kan opnåes i det pågældende spil er.

detsamme gælder syntetiske 3d mark tests.

Desuden er forskellen i 3d ydelse så minimal så det er grænseløst ligegyldigt - 2600XT vil i praksis kunne spille alle spil som 8600GT kan ligeså flydende og ligeså flot (eller flottere). Om det ene eller andet kort scorer 300 marks højere eller lavere i 3dmark er syntetiske ligegyldige tal og handler i ligeså høj grad om hvordan drivere er tilpasset til at reagere på testene. Det siger intet om hvordan spiloplevelsen vil være. Eller hvordan kvaliteten af billedet i hhv. 2d og 3d eller video overlay vil være.

Og hvad det maksimale fps kan måles til i diverse spil er ligeså grænseløst ligegyldigt - det fortæller heller ikke noget om spiloplevelsen eller billedkvaliteten. Det der er interessant hvis man endelig skal lave en måling af fps er ikke max, men minimum. Kommer minimum nogensinde under spilbart niveau eller ej. Hvis et kort dykker til under spilbart niveau i perioder og et andet ikke gør, giver det første kort dårligere spiloplevelse end det andet selvom det første så kan måles til 3 gange højere max fps

Kvalitet af grafikkort handler i langt højere grad om billedkvalitet i både 2d og 3d og video overlay - her er og har ATI altid været førende, det handler om driver modenhed, det handler om stabilitet, det handler om mange andre ting end blot max fps i Quake eller Doom eller om et kort scorer et par hundrede 3dmarks fra eller til.

Min kammerat købte for en uge siden et EVGA 8800GTS superclocked, fantastisk hurtigt kort der leverer jeg ved ikke hvor mange fps i spil - men billedkvaliteten i både 2d, 3d og video overlay lignede bøv i forhold til hans ATI X1800 han havde siddende i sin nummer 2 computer der ellers er identisk, og på identiske skærme. Ved afspilning af nogle videoer (men ikke alle) var der gule plamager i billedet somom skærmen var i stykker, og hele farvegengivelsen generelt var elendig i forhold til ATI kortet.  Selvom vi byttede skærme ændrede det ikke noget. 

Kortet var total uegnet til filmgengivelse eller grafisk arbejde for farverne var simpelthen forkerte, og de kunne ikke rettes ind i driverne. Men det var et kanon spilkort.

Til top
mr_keep_smiling Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-November-2004
Point: 175
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2007 kl. 14:55

Jeg købte for en mdr. siden til min - TVPC.

Gainward PCI-E GeForce 8600GT 256MB  ; ;SilentFX

Havde et 6600GT før , Jeg kan kun varmt anbefale 8600GT.

Har haft Ati kort til den før 6600GT, det var skod.

Må jeg sige, indstilling af nvidia er "peace of cake"

Bruger den aldrig til spil , kun som afspiller af billeder/film/musik

Redigeret af mr_keep_smiling - 16-August-2007 kl. 15:02
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu