recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - digital lyd ud gang. ?`
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketdigital lyd ud gang. ?`

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Nissejak Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 02-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 33
Direkte link til dette indlæg Emne: digital lyd ud gang. ?`
    Sendt: 18-September-2007 kl. 20:10
hey, hvordan ser et digitalt lydudgang ud ?  har et gammelt lydkort kort liggen creativ 5.1 hvor der er et som ligner et dvi stik, bare orange.

ellers må i gerne linke til et godt lydkort hvis i kender et...

MVH jakob
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2007 kl. 21:04
Det er en joystick port.

En digital udgang kan se ud på flere måder.

Enten et (orange) stik af samme type som almindelige rød/hvide stereo phonostik (coax)
Eller en sort port med en klap eller en prop (toslink)
Eller et almindeligt minijack stik, hvor man så skal have et kabel en anden stiktype i den andne ande (enten toslink, så er der lysi minijack udgang, når den er aktiveret, eller coax, så er der ikke lys).

Den digitale udgang kaldes meget ofte SPDIF.

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2007 kl. 21:15
Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Det er en joystick port.

En digital udgang kan se ud på flere måder.

Enten et (orange) stik af samme type som almindelige rød/hvide stereo phonostik (coax)
Eller en sort port med en klap eller en prop (toslink)
Eller et almindeligt minijack stik, hvor man så skal have et kabel en anden stiktype i den andne ande (enten toslink, så er der lysi minijack udgang, når den er aktiveret, eller coax, så er der ikke lys).

Den digitale udgang kaldes meget ofte SPDIF.

Mvh Michael

ok, mange tak. skal man kigge efter bestemte kort eller er det lige meget bare de har de udgange?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2007 kl. 21:18
Den digitale udgang bruges oftest til at lade et signal passere igennem lydkortet ubehandlet, og lade en surroundreceiver gøre arbejdet, så set i det lys kan det vist næstne være hip som hap hvilket kort du vælger.

Skal lydkortet bruges til andet (fx spillyd, der ikke skal til receiveren), så er det jo straks en anden sag.

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2007 kl. 21:21
ok, jamne det jo meget let så,det hele skal bare igennem receiveren.

Til top
Corleone Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Oktober-2005
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2007 kl. 20:23

Hejsa

Jeg har en SPDIF udgang på min bærbar og en JVC RX-D301 reciever.

Jeg er dog kommet meget i tvivl om hvilke kabler jeg skal købe, for at få lyden ud via min reciever, således jeg kan se en film på min bærbar med 5.1 dolby surround.

Håber du kan hjælpe "Maggerholm" eller andre

Bedste hilsener

Martin

Helt tilfreds med TV: Samsung LE-40M61 HDD: JVC DR-MH300SE Reciever: JVC RX D301
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2007 kl. 20:29

Det er med meget stor sansynlighed en Toslink udgang, det bruges udbredt på Laptops.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2007 kl. 21:17

Takker for svaret, som jeg også fik i den anden tråd

Vh

Martin

Helt tilfreds med TV: Samsung LE-40M61 HDD: JVC DR-MH300SE Reciever: JVC RX D301
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2007 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af Corleone Corleone skrev:

Hejsa

Jeg har en SPDIF udgang på min bærbar og en JVC RX-D301 reciever.

Jeg er dog kommet meget i tvivl om hvilke kabler jeg skal købe, for at få lyden ud via min reciever, således jeg kan se en film på min bærbar med 5.1 dolby surround.

Håber du kan hjælpe "Maggerholm" eller andre

Bedste hilsener

Martin

Jeg ved ikke om du har købt kabler, men ellers er det et kabel som det der ses på anden nederste billede her.
Eller du kan købe et almindeligt toslink kabel i den rette længde, og sætte en minitoslink adapter på den ene ende (ses på nederste billede på linket)

Det forudsætter, at det vitterligt er et optisk minijack stik din PC er udstyret med.
Der vil være lys i selve stikket (når digital lyd er aktiveret).

Det kan også være et minijack stik der leverer digital lyd coaxialt.
Så vil der ikke være lys i stikket.
Tjek evt manual for PC for at være helt sikker.
Hvis det sidste er tilfældet, så skal du istedet bruge et kabel af typen på det nederste billede her.

Desuden skal den digitale lyd oftes aktiveres i lydkortet driverprogram.
Og modtager receiveren (selvfølgelig) kun DD5.1 lyd, hvis det man afspiller er i DD5.1.

Mvh Michael
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2007 kl. 16:12

Hej Michael

Mange tak for dit svar

Det er et optisk minijack stik der sidder i, der er et rødt lys i når computeren er tændt og jeg fx. ser en film.

Dog kan jeg ikke hele få det til at virke - har et Realtek lydkort (bærbar er fra 2005) og når jeg går ind og aktiverer 5.1 lyd kan jeg kun få lyd ud af front højtalerne.

Hvilken indgang på min reciever skal jeg vælge, der kun 2 optiske indgange, en hvor der står VCR og en til TV?

Vh

Martin

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2007 kl. 18:39
Oprindeligt skrevet af Corleone Corleone skrev:

Dog kan jeg ikke hele få det til at virke - har et Realtek lydkort (bærbar er fra 2005) og når jeg går ind og aktiverer 5.1 lyd kan jeg kun få lyd ud af front højtalerne.

Hvilken indgang på min reciever skal jeg vælge, der kun 2 optiske indgange, en hvor der står VCR og en til TV?

Vh

Martin

Mht indgang på receiver, så er det nok ligemeget.
Dog skal du lige lave de rette indstillinger i receiveren.

Det er ofte sådan at de digitale indgange kan tildeles, dvs, at "optisk1" kan sættes til at bruges sammen med "video1", "Coaxial1" sammen med "DVD" osv (det er betegnelser som de ser ud på min receiver).

Som nævnt, så kan lydkortet/receiveren ikke trylle alt om til 5.1.
Hvis du får aktiveret den digitale udgang korrekt, så spytter den lyd ud digitalt.
Er materialet stereo, så sender den stereo ud, er det ægte 5.1 (fx en DVD, afspillet i en softwareafspiller der kan sende 5.1 ud, og er sat rigtigt op), så sender den 5.1 videre.

Enten er det ikke 5.1 lyd du tester med, eller også tror jeg ikke afspiller/software er sat korrekt op.

Mvh Michael
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu