recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Digital lyd fra HDMI og S/PDIF
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDigital lyd fra HDMI og S/PDIF

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ThordanDK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 19-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 27
Direkte link til dette indlæg Emne: Digital lyd fra HDMI og S/PDIF
    Sendt: 20-November-2007 kl. 13:18

Hej kloge HTPC eksperter.

Jeg har netop købt plasmafjernsyn med HDMI og skal nu have opgraderet Mediacenter pc'en. Jeg skal have et grafikkort med HDMI udgang inklusiv lyd til plasma'en. Men samtidig vil jeg også gerne beholde muligheden for at sende digital lyd til min surroundforstærker via S/PDIF udgangen på mit bundkort.

Mit bundkort (Asus A8N-E) har kun en digital lydudgang, så skal jeg ud og købe et lydkort med 2 udgange (coax og optisk) for at kunne sende lyd til fjernsyn (via HDMI) og forstærker (S/PDIF) samtidig?

Tillægsspørgsmål: betyder det noget hvilket lydkort man bruger, når man kun skal bruge det digitale signal? Går det ikke bare bit for bit direkte fra pc'en (dvd eller anden kilde) til forstærkeren?

Foreslag til både lyd og grafikkort er velkomne.

På forhånd tak!

Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Juli-2007
Point: 887
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2007 kl. 13:53

Et godt forslag til grafikkort med lyd kunne være de nye HD 3800 kort fra ATI. De skulle efter sigende være med indbygget lydchip.

Men der vil du så selvfølgelig miste de digitale udgange ud over HDMI.

Til top
HamDenFede Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-April-2007
Point: 350
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2007 kl. 14:02

Hej Thordan og velkommen.

Jeg har selv et tilsvarende setup, med en HTPC med HDMI udgang og en reciever med digital indgang. Jeg er ikke sikker på at du kan anvende både den 'almidelige' digitale udgang (tos-link eller coaxial) samtidig med at der sendes et signal ud gennem HDMI udgangen. Hvis du køber en pc med HDMI udgang, skal du vælge 'digital' som standard output for at få lyden med via HDMI. Men om den samtidig kan sende ud til recieveren skal jeg være usagt, men jeg kan forestille mig at man bliver nødt til at vælge en af dem.

Og nu til spørgsmålet
Du behøver ikke købe et nyt lydkort. Lyd via HDMI til tv'et er i samme kabel som billedet, altså i HDMI kablet. (de første HDMI udgange på pc'ere var dog kun billede uden lyd). Lyden til din forstærkeren skal sendes ud fra dit bundkort, enten via optisk eller coax, afhængig af hvilke input din forstærker har.

Jeg har valgt at købe et eksternt lydkort til min HTPC (HP laptop) der sender optisk til min reciever (primært fordi den digitale udgang på min pc var defekt fra fabrikken). Du kan sagtens anvende lydkortet på bundkortet til digital overførsel, men i næsten alle andre tilfælde vil et dedikeret lydkort give et bedre resultat, pga. bedre hardware. En anden fordel ved at købe et dedikeret lydkort er, at softwaren til at konfigurere og tilpasse lyden, ofte er meget bedre end den software der findes til onboard lydkort.

Håber det gav mening

Mvh. HamDenFede
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2007 kl. 15:03

Mange tak for svarene og velkomsten. Og jo det giver fint mening hvad du skriver HamDenFede. Jeg er dog stadig ikke tættere på en løsning. Scenarierne er jo følgende:

• Når jeg blot skal se en optaget tv-udsendelse "gider" jeg ikke at skulle tænde surroundforstærkeren for at få lyd. Der vil det være fint med lyd i fjernsynet.
  • Når jeg derimod skal se en dvd vil jeg gerne have den fulde surround sound fra surroundforstærkeren
  • Når jeg får købt en remote med SideShow funktionalitet vil jeg kunne vælge musik fra mediacenteret og afspile på forstærkeren uden at skulle tænde fjernsynet.

Grunden til at jeg spørger om kravet til et dedikeret lydkort er at jeg synes at have læst noget om at et lydkort med både coax og optisk digital udgang vil sende signalet ud i begge stik samtidig. Så kunne det ene gå til HDMI grafikkortet og det anden direkte til forstærkeren og så ville problemet måske være løst. Men jeg ved bare ikke om det rent faktisk forholder sig sådan med et dedikeret lydkort.

Til top
cloudy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-April-2006
Point: 359
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2007 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af HamDenFede HamDenFede skrev:

Du kan sagtens anvende lydkortet på bundkortet til digital overførsel, men i næsten alle andre tilfælde vil et dedikeret lydkort give et bedre resultat, pga. bedre hardware.

Er du sikker på det ?
Fordi den digitale lyd skal ikke ændres af lydkortet. Hvis man afspiller en CD (uden nogen form for equalizing fra PC'en) så skulle det gerne være den samme bitstrøm der ligger på CD'en som sendes ud af den digitale lydudgang. Kvaliteten burde ikke variere fra lydkort til lydkort, det er kun når man bruger 'analog output' at kvaliteten af lydkortets hardware kommer til betydning.

Under de fleste omstændigheder er et bedre at lade den eksterne forstærker konvertere fra digital til analog, da det elektriske miljø i en PC indeholder mange støjkilder, som kan forplante sig i det analoge lydsignal. Ligeledes vil der opstå signal forringelse i det analog kabel som fører til forstærkeren (svag FM radio susen type støj)
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2007 kl. 17:51

cloudy, jeg forstod HamDenFedes kommentar netop som at hvis det kun er til digital overførsel, så kan bundkortets lydkort sagtens anvendes, men i alle andre tilfælde vil det være bedre med et dedikeret lydkort.

For mig betyder det at jeg ikke behøver et dedikeret lydkort da jeg kun bruger det digitale signal. Med mindre at jeg vha. et dedikeret lydkort kan opnå to simultane digitale output.

Redigeret af ThordanDK - 20-November-2007 kl. 18:10
Til top
cloudy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2007 kl. 20:46
I så fald er jeg enig med HamDenFede, jeg ville sikre mig mod misforståelse, da der ikke blev forklaret hvad "næsten alle andre tilfælde" indeholder .
Til top
ttn123 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-Februar-2007
Point: 59
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2007 kl. 21:52

Jeg har valgt et Nvidia 8500 kort istedet for et AMD/ATI kort. Forskellen på de kort jeg har set er at Nvidia kortene looper SPDIF signalet fra dit lydkort ud via HDMI kablet. Der sidder derfor ikke noget lydkort på grafikkortet som der gør på nogen AMD/ATI kort.

Jeg ved så ikke om man kan splitte et SPDIF kabel så den både sender dit SPDIF signal fra lydkortet til forstærkeren og grafikkortet på samme tid. Jeg har ikke selv nogen forstærker sat på min HTPC endnu, men det kommer snart. Så jeg følger lige med i tråden for at se hvad du kommer frem til.

Men hensyn til onboard vs. didikeret lydkort, så ved jeg ikke om der er forskel i kvaliteten på lyden. Jeg oplever dog nogle små hakker (læs: bump) i lyden på TV'et. Det er f.eks. når jeg åbner programmer eller maskinen arbejder. Jeg hører dem også når jeg ser film, der er de dog ikke så tydelige. Jeg bruger selv SPDIF på min ganske alm. onboard lydkort. Jeg skal have fingrene i et bedre lydkort for at se om problemet stadig er der. Poster med svaret når jeg har et.

/Thomas

Til top
prinder Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-Juni-2005
Point: 278
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2007 kl. 07:42
Oprindeligt skrevet af ttn123 ttn123 skrev:

Jeg har valgt et Nvidia 8500 kort istedet for et AMD/ATI kort. Forskellen på de kort jeg har set er at Nvidia kortene looper SPDIF signalet fra dit lydkort ud via HDMI kablet. Der sidder derfor ikke noget lydkort på grafikkortet som der gør på nogen AMD/ATI kort.

...

Men hensyn til onboard vs. didikeret lydkort, så ved jeg ikke om der er forskel i kvaliteten på lyden. Jeg oplever dog nogle små hakker (læs: bump) i lyden på TV'et. Det er f.eks. når jeg åbner programmer eller maskinen arbejder. Jeg hører dem også når jeg ser film, der er de dog ikke så tydelige.

Det lyder da ikke så godt med de lydproblemer.
Hvilket budkort er det du har købt?

/Peter

Sony KDL-46D3000 | BenQ PE8720 | Medion HTPC Blu-Ray, HD-DVD | Linksys DMA2100 | Logitech Harmony 895
Til top
cloudy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2007 kl. 13:28

Men hensyn til onboard vs. didikeret lydkort, så ved jeg ikke om der er forskel i kvaliteten på lyden. Jeg oplever dog nogle små hakker (læs: bump) i lyden på TV'et. Det er f.eks. når jeg åbner programmer eller maskinen arbejder. Jeg hører dem også når jeg ser film, der er de dog ikke så tydelige. Jeg bruger selv SPDIF på min ganske alm. onboard lydkort. Jeg skal have fingrene i et bedre lydkort for at se om problemet stadig er der. Poster med svaret når jeg har et.

/Thomas

Du kan også prøve at forbinde spdif/digital-lydudgang til en ekstern forstærker og se om der stadig er hak i lyden. Hvis ikke, kan det være nvidia's HDMI output som driller.
Til top
ttn123 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-Februar-2007
Point: 59
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2007 kl. 15:49

Jeg mener det er et Asus SLI-Premium tamtam. Lydkortet er heller ikke dårligt når man bruger den analoge udgang. Der kommer bare nogle pops i lyden når jeg bruger SPDIF. Har hørt/læst om problemet i andre fora for lang tid siden. Jeg kan dog ikke huske løsningen, og har ikke haft tid til at rode med det.

Problemet er at jeg endnu ikke har en forstærker med SPDIF indgang, så jeg kan ikke teste lyden den vej igennem. Men jeg skal nok finde en løsning.

Om ikke andet når jeg får mig nogle højtalere til mit setup. Er på jagt efter et sattelit system som har aktive højtalere så de kan sættes direkte i HTPC'en. Det er åbenbart sværere end man lige skulle tro. Med mindre man vælger "rigtige" computer højtalere fra f.eks. Logitech. Men det er en helt anden historie som ikke høre hjemme i denne tråd..

/Thomas

Til top
Noerrelund Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-August-2006
Point: 122
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2007 kl. 23:33

Er på jagt efter et sattelit system som har aktive højtalere så de kan sættes direkte i HTPC'en. Det er åbenbart sværere end man lige skulle tro. Med mindre man vælger "rigtige" computer højtalere fra f.eks. Logitech.

Ja, vi sidder også med samme problematik. En kammerat skal have lavet en HTPC og han er heller ikke meget (læs; konen :) for en ekstra tingest (receiver) fremme :(

Det enste vi har fundet er disse:
http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare.asp?action=vis& ; ;varenr=9430&menu=pc

Alt for dyre og desværre ikke satelitter :(

Vi er nået til den konklusion at han benytter sit gamle anlæg (ligesom jeg selv) og senere investeres der i en bedre surround receiver samt højttalere dertil.

Hilsen
Mikael Nørrelund

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu